Egész Európában nincs olyan sokoldalú járműtesztpálya, mint Zalaegerszegen

2019. június 19. 20:50

Ismeretterjesztő rendezvényekkel népszerűsítik Németországban a hagyományos járművek mellett önvezető és elektromos hajtású gépkocsik tesztelésére is alkalmas zalaegerszegi járműipari próbapályát (ZalaZONE), az országos roadshow újabb állomását kedden tartották a fővárosban, Berlinben.

2019. június 19. 20:50
null

Európában sincs hasonló autóipari nagyberuházás

A nagy érdeklődés mellett, ágazati szakemberek és politikus részvételével tartott fórumon előadást tartott mások mellett Szalay Zsolt, a ZalaZONE-t működtető társaság kutatási és innovációs részlegének, és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem gépjárműtechnológia tanszékének vezetője.

A fórum után a közmédiának elmondta: a résztvevők fontos és releváns kérdésekkel fordultak az előadókhoz, és nemcsak a ZalaZone-nal vagy a magyar-német együttműködéssel kapcsolatban, hanem a többi között arról is, hogy miként foghat össze a szakma az önvezető járművek tesztelésére vonatkozó szabályok európai szintű harmonizációja érdekében.

Hozzátette: a ZalaZONE-nak kiemelkedő szerepe lehet a magyar-német járműipari együttműködésben, hiszen egész Európában, de talán az egész világon sincsen annyira sokoldalú tesztpálya, mint a zalaegerszegi, ez pedig komoly lehetőség a német fejlesztőknek termékeik kipróbálására.

Helyi tudásközpont lesz

Lényeges tényező az is, hogy a ZalaZONE úgynevezett tudásközpontként is működik majd. A pálya körüli infrastruktúra részeként tervezett  egyetemi kutatóközpontot révén a tudományos és az üzleti célú kutatás olyan szintű integrációja, összefogása valósul meg, amely eddig ismeretlen a hasonló autóipari teszpályáknál. 

A ZalaZONE kiépítésével az egyetemi képzés is gazdagodik két új, speciális mérnöki szakkal. Az egyik az önvezető járművekre szakosodott járműmérnöki, a másik pedig a terület informatikai hátterére összpontosító informatikai képzés lesz, mindkét szakon angol nyelven zajlik majd az oktatás – fejtette ki Szalay Zsolt, megjegyezve, hogy mindez nagyon tetszik a német partnereknek is, akik pontosan tudják, hogy kulcsfontosságú a magasan képzett munkaerő utánpótlása.

Mint mondta, legszívesebben valamennyi szakmabelit elhívná Zalaegerszegre, hogy bemutassa nekik a ZalaZONE-t. Ez azonban sajnos nem lehetséges, ezért mi jövünk ide, Németországba, a magyar autóipar első számú partnerországába. A roadshow első állomása München volt, Berlin után pedig Stuttgartban és Düsseldorfban is bemutatkoznak – mondta a ZalaZONE kutatási és innovációs vezetője.

Csak az amerikai Michiganben van hasonló

A tesztpályát a zalai megyeszékhely mellett egy 265 hektáros területen építik, alapkövét 2017 májusában tették le, első ütemét 2019 május 20-án avatták fel, az összesen 45 milliárd forintos beruházás befejezése 2020-ra várható.

A fejlesztés egyik különleges eleme lesz egy úgynevezett okos város (Smart City), amelyhez hasonlót csak az amerikai Michigan államban építettek járműipari tesztpálya részeként. A Smart City révén a jövő meghatározó technológiáit belvárosi és külvárosi környezetben is lehet kutatni és tesztelni a ZalaZONE-on, és a pálya okosvárosi részén nemcsak utakat, utcákat, kereszteződéseket, körforgalmakat vagy éppen buszsávokat építenek ki, hanem még épülethomlokzatokat is, akár egy filmstúdióban.

Vizsgálható lesz, hogy miként reagálnak az önvezető járművek, ha alagútba érve eltűnik a hálózati jel, vagy ha az elektromos autó 60-70 centiméteres mélység vízátfolyásba kerül.

A  ZalaZONE további egyedülálló adottsága a határokon átnyúló mobilitás kutatásának és tesztelésének lehetősége, ugyanis egy különleges magyar-osztrák-szlovén együttműködési megállapodás révén kialakítanak egy nemzetközi közúti tesztfolyosót a Zalaegerszeg-Graz-Maribor háromszögben.

A zalai tesztpálya olyan nagyberuházás, amelyet a rövidebb távú szemlélettel rendelkező magáncégek nem hoztak volna létre, ezért azt a generációkon átívelő kockázatvállalásra képes „vállalkozó államnak” kellett megtennie. A beruházás a várt eredményt hozta: 150, a világon vezető autógyártó, alkatrész-beszállító vagy informatikai cég érdeklődik már a tesztpálya szolgáltatásai iránt.

(MTI, Makronóm)

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kizökkentidő
2019. június 23. 02:03
"A beruházás a várt eredményt hozta: 150, a világon vezető autógyártó, alkatrész-beszállító vagy informatikai cég érdeklődik már a tesztpálya szolgáltatásai iránt." Ha ennyien érdeklődnek a tesztpálya iránt akkor miért is kell külön házalni vele?
kizökkentidő
2019. június 23. 02:03
Drukkolok minden magyar sikernek, de az ellentmondásos propagandaszöveget nem kedvelem.
FOB
2019. június 21. 14:02
Én azt nem értem, hogy miért kell minőségi termőföldeket szétbarmolni ilyenek miatt. Állítólag a termőföld a legnagyobb érték és egyre értékesebb lesz. Közben meg Mo-n simán beáldozzuk mindenféle gyár, üzem, telephely miatt. A Bakony tele van mezőgazdaságilag hasznosíthatatlan területekkel. (Nem véletlenül van ott Európa legnagyobb katonai gyakorlótere.) Ha én óvni akarnám a magyar földet (és nem csak dumálni róla), akkor arra a környékre több ilyen beruházást vinnék.
Royce2.0
2019. június 21. 14:02
jó bornak is kell cégér?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!