Nagyot nyerhet Magyarország a Budapest-Belgrád vasútvonallal

2019. április 30. 19:43

A magyarországi konténeres piac mérete az elmúlt tíz évben csaknem megduplázódott, volumene a legfrissebb becslések szerint tavaly elérte a 300 ezer egységkonténert (TEU) – közölte a Rail Cargo Hungaria Zrt. Néhány hete indult az első rendszeres tehervonat-járat Kína és Budapest között az új selyemúton.

2019. április 30. 19:43
null

Kelet-nyugat és észak-dél találkozása

Kiemelik: ez a dinamikus fejlődés Magyarország kedvező geopolitikai helyzetével együtt számos gazdasági előny lehetőségét kínálja. Újabb infrastrukturális fejlesztésekkel Magyarország elnyerheti a Kelet-Nyugat és az Észak-Dél viszonylatú áruforgalom fordítókorongjának rangját. 

Ennek megvalósítását több beruházás támogatja, a kezdődő új beruházások közül a legjelentősebb a Budapest-Belgrád vasútvonal építése.

Példaként említik, hogy a két meglévő budapesti konténerterminál mellett egy újabb terminálfejlesztés is folyamatban van. A gyors kapacitásbővülés megfelel az igényeknek, valamennyi logisztikai központ csaknem  teljes kihasználtsággal működik – írták.

Felidézik: uniós cél alapján

2030-ra a vasúti fuvarozásnak 30 százalékkal kell részesednie az áruforgalom lebonyolításából,

ami úgy valósulhat meg, ha a Balkán irányából (Bulgária, Törökország, Szerbia, Macedónia) érkező jelentős mennyiségű közúti forgalmat sikerül vasútra terelni. A Budapest-Belgrád vasútvonal építése és az itt megvalósuló jövőbeni áruforgalom is ezt a törekvést támogatja – közölték.

Egyre több kínai áru érkezhet Magyarországon keresztül az unióba

A távol-keleti üzemekben előállított árukkal töltött konténerek Európába szállítása tengeri úton nagy befogadóképességű, akár 18 ezer TEU kapacitású hajókkal gazdaságos, amelyek csak mélytengeri kikötőkbe képesek befutni, mint a görögországi  Pireusz dokkja. A Kínából érkező árukat emiatt elsősorban az innen, valamint több adriai kikötőből induló vonatokon fuvarozzák Magyarországra, ezekből az elmúlt évben több mint 700 konténervonat érkezett Budapestre.

Jelenleg egy-két naponta indulnak vonatok a balkáni országokon és Szerbián keresztül Magyarországra. Mindezek miatt különösen fontos a görög Pireusz kikötője és a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK közötti vasúti összeköttetés áteresztőképességének növelése.

A rendkívüli árumennyiség további vasúti útvonal bekapcsolását is indokolja a forgalom gyorsabb lebonyolítása érdekében:

az első rendszeres tehervonati járat a több mint 7300 kilométer hosszú selyemúton néhány héttel ezelőtt indult heti egy szerelvénnyel

a kínai Hszian városa és a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK között. A kizárólag szárazföldi árutovábbítás előnye, hogy – egy 220 konténervonat kapacitásának megfelelő mennyiségű konténert szállító hajónál háromszor gyorsabb.

A Budapest-Belgrád vasútvonal annak a fuvarozási korridornak az utolsó szakasza, amely Pireuszt és Thessaloniki kikötőjét a legrövidebb úton köti össze a budapesti terminálokkal. A térségben az Európai Unió is több fejlesztési projektet visz: a 12-es számú vasúti fuvarozási folyosó (RFC) tervezett útvonala: Budapest-Szerbia-Macedónia-Görögország (Pireusz). A Budapest-Belgrád szakasz a korridor legfontosabb része Magyarország számára – írták.

(MTI; Fotó: Wikipédia/MN-grafika)

Összesen 47 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
IV. Fawkes
2019. október 17. 07:33
Hát hülyék ezek a kínaiak... ;-) Fél Afrikát is minek vették meg.. :-)
IV. Fawkes
2019. október 17. 07:32
Az "értelmetlen vakvágány" az a 150-es vasúti fővonal, a páneurópai X. vasúti korridor és a 11. RFC-korridor része. Elővárosi forgalomban felfűz Soroksártól Kunszentmiklós-Tass állomásig hét települést, a határig többek között Kiskőrös, Soltvadkert, Kiskunhalas településeket, a határ után például Szabadka városát..
IV. Fawkes
2019. október 17. 07:31
Kecskemét és Szeged között milyen jelentős városok vannak? :-) Mer a 150-es mentén, ha nem is jelentősek, de ott van Kiskőrös, Soltvadkert, Kiskunhalas például. No meg Szabadka.. És akkor a jelenleg a Soroksári úton tolongó elővárosiakról (Dunavarsány, Taksony, Dunaharaszti, Lacháza, Dömsöd) nem is beszéltünk, akiknek a többsége nem azért megy autóval, mert az olyan jó neki, hanem azért mert egy lepusztult vasútvonalon nem lehet tisztességes elővárosi forgalmat csinálni. Ha meg a teherforgalmat nézzük, azt a 140-esen az országba engedve a felújított, de máris szűkös 100a-ra kellene rávezetni.
IV. Fawkes
2019. október 17. 07:28
Belgrád és a határ között már folyik a rekonstrukció, Újvidék környékén orosz pénzből új nyomvonalon, és februárban nekiláttak az Újvidék-Szabadka vonalnak is. Szóval lassú, de már nem sokáig, ők előrébb vannak, mint mi.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!