Trump imádja a szabad kereskedelmet, de nem nyugszik, míg el nem tűnnek a német luxusautók New York utcáiról

2018. június 01. 08:52

Ki akarja szorítani az Egyesült Államok piacáról a Daimler német autógyártó társaságot Donald Trump, az amerikai elnök erről Emmanuel Macronnal is beszélt a francia államfő áprilisi washingtoni látogatásán – jelentette csütörtökön a Wirtschaftswoche című német gazdasági hetilap.

2018. június 01. 08:52
null

A Wirtschaftswoche hírportálján közölt beszámoló szerint az amerikai elnök a francia államfőnek elmondta, hogy kereskedelempolitikáját a luxusautókat gyártó német cégek kiszorításának rendeli alá, és nem nyugszik, amíg el nem tűnnek a Mercedes-Benz kocsik a New York-i Fifth Avenue sugárútról.

Az előző héten utasította is a kormányzat illetékeseit, hogy az acélra és az alumíniumra nemzetbiztonsági okra hivatkozva kivetett védővámok mintájára vizsgálják meg, hogy a személygépkocsik importja veszélyezteti-e országa biztonságát. 

Az Európai Unió (EU) autóiparát így 25 százalékos vám fenyegeti az amerikai piacon, amelyre valamennyi tagállam közül Németország szállítja a legtöbb kocsit – tette hozzá a Wirtschafstwoche.

Felidézték, hogy Donald Trump indulata a német autógyártókkal szemben nem új. Hivatalba lépése előtt, 2017 januárjában egy interjúban kifejtette, hogy a Fifth Avenue-n minden ház előtt Mercedesek állnak, a német utakon viszont nemigen látni Chevrolet kocsikat, ami azt mutatja, hogy a két ország autóiparának kapcsolata olyan, mint egy egyirányú utca. 

Mint mondta, a szabadkereskedelem híve, de nem minden áron. „Imádom a szabadkereskedelmet, de okosan kell kereskedni, hogy fair legyen” – fogalmazott.

Donald Trump felfogása szerint egyszerű oka van annak, hogy Németországban kevéssé kelendőek az amerikai autók, Amerikában pedig sok a német kocsi: az EU-ban 10 százalékos vámot kell fizetni az amerikai gyártmányok importjáért, az EU-ban gyártott autókat viszont csupán 3 százalékos vám terheli az Egyesült Államokban. 

Arról azonban megfeledkezik az amerikai elnök, hogy a vám független a gyártótól – emelte ki a Handelsblatt, rámutatva, hogy az Amerikában gyártott BMW X5 vagy Mercedes-Benz GLE városi terepjárók után is meg kell fizetni a 10 százalékos vámot az EU-ban, de ezek az kocsik mégsem porosodnak a németországi autószalonokban. 

Hozzátették, hogy az ifo müncheni gazdaságkutató intézet számításai szerint a 25 százalékos vám 5 milliárd euró (1600 milliárd forint) költséget okozna a német autógyártóknak, ami 0,16 százalékkal visszavetné a hazai összterméket (GDP). Egy ilyen vám miatt Németország szenvedné el a legnagyobb veszteséget – húzta alá Gabriel Felbermayr, az intézet külkereskedelemmel foglalkozó részlegének vezetője. 

Az amerikai elnököt ez nem érdekli – írta a Wirtschafstwoche, idézve az Autodata nevű iparági piackutató cég adatait, amelyek szerint a német cégek az Egyesült Államokban értékesített kocsik 70 százalékát nem helyben gyártják, vagyis keményen sújtaná őket a Washingtonban tervezett védővám.

Mivel azonban tíz autó közül három mégiscsak a helyi üzemekben készül – a Daimler esetében például a GLE mellett a GLS városi terepjáró és a C-osztály modelljei is –, a Mercedes-Benzek továbbra is hozzátartoznak majd a Fifth Avenue látképéhez – áll a német gazdasági hírmagazin összeállításában.

(MTI)

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Selamat
2018. december 05. 14:18
Nem tudom milyen a mai amerikai autók minősége, de tény, hogy mikor utoljára ott jártunk leginkább Toyotákat lehetett látni az úton. Négy sávban oda, négy sávban vissza messze ezek voltak túlsúlyban. Aztán ott voltak valóban a német autók is. Nem csoda, hogy Trump a saját hazai autóiparukkal akar valamit kezdeni. Szorul a hurok a németek nyaka körül. A kínai beruházások sem kedvezőek a számukra, de Trump sem.
koronaszepe
2018. augusztus 14. 12:43
Ezt csak olyasvalaki mondhatja, akinek egyik sem volt még. Az amerikai autók minősége elmarad a német prémium autók minőségétől.
fakutya Bobber
2018. június 05. 13:15
Az amcsiknál sikk német kocsit venni.
farkasflori a vizicsoda
2018. június 05. 12:42
koszonjuk trumplikam, hogy ki fog derulni, hogy szarban lofaszt sem csinalt a gazdasaggal csak a nemet autogyarak hazai munkaja emelte a gdp-t...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!