Németország új vizekre evez: úszó LNG-terminált bérel, hogy leváljon az orosz gázról

2022-05-28 08:31:00

Írta: Takács Zsolt
A német szövetségi kormány négy úszó terminált bérel a cseppfolyósított földgáz importjára. Ezzel a németek és a görög, valamint norvég hajótulajdonosok is jól járnak.

A Transgas Power és a Transgas Force nevű gázszállító tartályhajók egyelőre az óceánokon keresztül szállítják a cseppfolyósított földgázt, de az év vége felé a görög Dynagas hajótársaság tulajdonában lévő két testvérhajó a német északi-tengeri partok felé veszi az irányt – írja az RND német lap.

A német kormány az Uniper energiaipari vállalaton keresztül bérli a tartályhajókat. A tervek szerint Wilhelmshaven közelében kötnek ki, és a jövő téltől kezdve úszó cseppfolyósított földgáz-terminálokként – ami a szakzsargonban úszó tároló- és gázosító egységek (FSRU) néven ismert – segítik Németországot az orosz gáztól való elszakadásban.

„Nagyon izgatottak vagyunk, hogy ezeket az FSRU-kat Németországban helyezik üzembe, és olyan földgázzal látják el az országot, amely végső soron az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású jövőre való áttérést is lehetővé teszi" – mondta George Prokopiou, a Dynagas alapítója és elnöke.

Amikor Prokopiou 2016-ban megrendelte a két hajót a kínai állami Hudong-Zhonghua hajógyárban, senki sem gondolt az ukrajnai háborúra és az energiaválságra. Az, hogy Prokopiou jó ösztönnel és jó időzítéssel rendelkezett, már a hajók 2021 őszi átadásakor nyilvánvalóvá vált: ahogy a gázárak emelkedtek, úgy nőttek az LNG-tartályhajók bérleti díjai is.

Néhány hónap alatt a napi árfolyam az azonnali piacon 50 000 dollárról 250 000 dollár fölé emelkedett.

Két másik FSRU-val együtt, amelyeket Németország a norvég Höegh LNG hajótársaságtól bérel, Prokopiou hajói évente akár 30 milliárd köbméter földgázt is betáplálhatnak a német hálózatba. Ez majdnem

kétharmada annak a mennyiségnek, amit Németország tavaly Oroszországból importált.

A görög hajótulajdonosok más országok versenytársainál korábban felismerték az LNG növekvő jelentőségét a gázpiacon. A világ óceánjain jelenleg közlekedő 640 LNG-tartályhajóból 135 görög tulajdonoshoz tartozik, ebből a Dynagas 17-et ellenőriz. A hajótulajdonos még további kilenc hajót rendelt Koreától.

A Lloyd's List folyóirat a hajózási iparágban a tizenkettedik helyre sorolja Prokopiou-t a világ legbefolyásosabb személyiségeinek listáján. A mágnás szívesen mesél arról, hogy hatéves korában régi deszkákból tutajt készített az athéni tengerparti külváros, Glifada strandján, és ezzel evezett ki a Szaroniki-öbölbe. „Amikor megéreztem a hullámokat, tudtam, hogy mi akarok lenni” – emlékszik vissza Prokopiou.

Prokopiou 1972-ben jutott hozzá első igazi hajójához: két társával együtt megvásárolta a Getty Oil 55 000 tonnás Pennsylvania nevű tankerét. Ma a Dynacom Tankers, Sea Traders, Dynagas és a New York-i tőzsdén jegyzett Dynagas LNG Partners LP cégeivel Prokopiou több mint 120 hajóból álló flottát irányít, amelynek becsült értéke 2 milliárd dollár.

Oroszországtól való függőség

Prokopious négy lánya, Ioanna, Marilena, Marina és Eliza vezető pozíciókban dolgoznak a vállalatnál, és készülnek apjuk utódjául. Prokopiou az egyik leginnovatívabb görög hajótulajdonosnak számít. A világ egyik legnagyobb, 1a jégosztályú LNG-tankhajóflottájának tulajdonosa. Akár 80 centiméter vastag jégtáblákat is képesek feltörni a hajók. Prokopiou a két FSRU megrendelésében is jó érzékről tett tanúbizonyságot. Ezek a hajók, amelyekből világszerte mindössze 48 van, körülbelül 300 millió dollárba kerülnek. Ipari körökből származó becslések szerint a charterek ára napi 200 000 dollár körül van.

A Németországba történő charterezés nemcsak jó megtérülést hoz, hanem üdvözlendő diverzifikációt is jelent mindkét fél számára. Prokopiou eddig is erősen függött az orosz üzletektől. Több hajót bérelt a Gazpromnak és a Jamal LNG-nek, amely a Novatekhez, Oroszország legnagyobb magángáztermelőjéhez tartozik. A Jamal jégtörő hajókat üzemeltet az orosz sarkvidéki és távol-keleti termelési területek között.

Saját információi szerint a Dynagas nem sérti az EU és az USA Oroszországgal szembeni szankcióit, mivel eddig azok nem irányultak a gáz- és olajszállítások ellen. Ez azonban megváltozhat, ha a szankciókat meghosszabbítják. Nagy-Britannia már tilalmat rendelt el az orosz cégek által bérelt hajókra.