A magyarok egy évtizede csak beszélnek róla, a lengyelek meg is csinálják: hódít a nemzeti kiskerlánc

2022-04-25 08:25:00
A lengyel Dino szupermarketlánc az idei év első negyedévében 66 új üzletet nyitott, folytatva a tavalyi gyakorlatát, amikor az új üzletek számát 348-cal gyarapította. Ezzel a Dino üzleteinek a száma március végére 1880-ra emelkedett Lengyelország szerte. A legnagyobb lengyel üzletlánc már rég megelőzte a német óriást, a Lidl-t, amely alig több mint 800 üzlettel rendelkezik. De még van tennivaló, hogy beérje a legnagyobbat, a 3100 üzlettel rendelkező portugál Biedronkát.
Csak néhány év kellett hozzá, hogy a legnagyobb lengyel üzletlánc megelőzze a német óriást, a Lidl-t.

Az elmúlt három évben csaknem a duplájára nőtt az üzleteik száma. A Dino átlagos üzleteinek nagysága 400 négyzetméter körül van, így az összes eladói felület már jóval 700 ezer négyzetméter fölé nőtt. 2021-ben az eladások 2 milliárd zlotyval nőttek, elérték a 10 milliárd PLN-t, a nyereség pedig éves szinten több mint 20 százalékkal nő. 2021-ben már a kiskereskedelmi piac 10 százalékát sikerült lefednie. A nettó nyereségük valamivel több, mint 6 százaléka a bevételeknek.

A Dino üzletlánc forgalma

Több mint egy évtizeddel ezelőtt a Dino még csak egy helyi hálózat volt, 81 üzlettel Poznań és Wrocław között. A Dino 2017-ben debütált a varsói tőzsdén, mára pedig az egyik legjelentősebb lengyel tőzsdei vállalattá nőtt. A cég fő részvényese viszont még mindig Tomasz Biernacki, aki meghagyta a részvények 51 százalékát.

A Forbes szerint ő az egyik leggyorsabban növekvő vállalkozó az elmúlt években.

A hálózat erőssége a Biernacki által saját maga által felépített üzletek egyszerű formátuma, amelyek gyakorlatilag copy-paste alapon sokszorosítható. Ennek köszönhetően alacsonyabb a terjeszkedési költsége, és bármely, akár a legkisebb városba is be tud lépni, ahol még sem a Biedronka, sem a Lidl nincs jelen. A Dino alapítójának vagyona ritkamód a tízszeresére nőtt a listánkon. Négy év alatt 930 millió PLN-ről több mint 8 milliárd PLN-re írta a "Forbes". Az üzletember évek óta kerüli a médiát.

A Dino hálózat működési költségeinek csökkentését célzó egyik fontos elem a fotovoltaikus panelek felszerelése a szupermarketek tetejére. A 2021. január-szeptember közötti időszakban a saját fotovoltaikus berendezésekkel rendelkező Dino üzletek száma 365-ről 751-re nőtt, a panelek összteljesítménye pedig megközelítőleg 27 MW-ra nőtt. A Dino-csoport ebben az időszakban 13,2 GWh napenergiát termelt, míg 2020 azonos időszakában még csak 2,2 GWh-t.

A Dino továbbra is szeretne az új üzletekbe fektetni. 2021-ben a beruházási kiadások erre a célra hozzávetőleg 1,3 milliárd PLN-t tettek ki, amit a következő évben növelni szeretnének. De nem csak az üzletek számát emelnék, hanem továbbfejlesztenék a logisztikai létesítményeket, illetve növelnék az Agro-Rydzyna húsfeldolgozó üzemük termelési kapacitását is.

A Dino üzletlánc üzlethelyiségeinek száma

 

A Dino nagy fejlődési potenciállal rendelkezik, különösen Lengyelország keleti részén. Lengyelországban átlagosan 4,5 Dino üzlet jut 100 ezer lakosra. A Podlaskie és Lubelskie vajdaságokban kevesebb mint egy üzlet jut 100 000 lakosra, míg a másik oldalon Lubuskie-ban több mint 12.   

Magyarországon ezzel szemben nem látszanak versenyképes hazai kiskereskedelmi láncok, a szektor döntően külföldi tulajdonban van továbbra is, ami nagyon nehéz helyzetbe hozza a magyar termelőket és cégeket. A hazai gazdaság fejlesztése vagy a vidék ellátásbiztonsága is összefügg azzal a céllal, hogy a hazai kiskereskedelmi szektor több mint 50 százalékban hazai tulajdonúvá váljon, de ehhez az elmúlt évtizedben érdemben nem sikerült közelebb lépni.

(Forrás, fotó: Money.pl)