Virtuális sztriptízbárokban imitálhatnak aktust a gyerekek a Meta új alkalmazásában

2022-03-01 18:23:00
Írta: Fekete Kíra
Fiatal gyerekek is letölthetik Mark Zuckerberg egyik alkalmazását, ahol a felhasználók akár különböző szexjátékokkal szimulálhatnak aktust.  

Nincs korhatár a virtuális sztriptízbárhoz

A VRChat nevű alkalmazás egy online platform, ahol a játékosok 3D-s karakterekkel fedezhetik fel a különböző színtereket. 

Az alkalmazáson belül a felhasználók különböző szobákban találkozhatnak: néhány helyiség egyszerű, hétköznapi – például egy McDonald's étterem –, de sztriptízbár is szerepel a helyszínek között.

Az alkalmazás egyszerűen letölthető egy alkalmazásboltból és semmi másra nincs szükségünk, csak egy Mark Zuckerberg csapata által fejlesztett VR headsetre. 

A játékhoz csupán egy Facebook profillal kell rendelkeznünk – az életkort viszont nem ellenőrzik.

Ennek tudatában a BBC News kutatójának nem volt nehéz dolga, amikor egy 13 éves lány bőrébe bújt, majd így tesztelte a Metaverzum legújabb applikációját, meglepő eredménnyel: a virtuális sztriptízbárban – ahol szexjátékokkal és óvszerrel szórakoznak a felhasználók –  

számos férfi közeledett hozzá, többen meg is fenyegették, hogy meg fogják erőszakolni.  

A kutató tapasztalatai

„Meglepett, hogy mennyire valósághű a játék, kezdtem újra gyermeknek érezni magam – így igazán zavaró volt, amikor felnőtt férfiak megkérdezték, hogy miért nem vagyok iskolában, és arra bátorítottak, hogy vegyek részt virtuális, szexuális aktusokban” – meséli tapasztalatait a kutató. 

„A VRChat inkább hasonlított a felnőttek játszóterére, mint a gyerekekére. A szobák nagy része rózsaszín neonfényben úszott –  hasonlóan ahhoz, amit az amszterdami vöröslámpás negyedben vagy a londoni Soho éjszakai, lepukkantabb részein lehet látni.”

A kutató elmondása szerint „A szobákban igazán abszurd a légkör. 

A padlón nagy csoportokban szexuális aktust szimuláló karakterek úgy beszélgetnek egymással, mintha a gyerekek azt játszanák, hogy felnőtt párok.

Igazán kényelmetlen érzés fog el, amikor ezt látom, de az ember mégis késztetést érez arra, hogy átmenjen egy másik szobába, ahol valami hasonlót láthat – többször is utasítottak arra, hogy ezt tegyem meg.”

Érdemes figyelembe venni, hogy a kutató hamis adatokkal vett részt a játékban – még a személyazonosságát sem ellenőrizték. 

Sürgős biztonsági frissítést követelnek a gyermekbiztonsági szakemberek

A gyermekjótékonysági szervezet elmondta, hogy „megdöbbentek és dühösek” a látottak miatt.

Andy Burrows, az NSPCC (National Society for the Prevention of Cruelty to Children) a gyermekek online biztonságával foglalkozó részlegének vezetője szerint a vizsgálat „a kockázatok mérgező kombinációját” tárta fel.

„A gyerekek teljesen helytelen és hihetetlenül káros élményeknek vannak kitéve” – jelentette ki Burrows, majd folytatta: 

„Ez a termék a tervezés, a nem megfelelő felügyelet és a hanyagság miatt veszélyes.

 Olyan termékeket látunk, amelyeket a biztonság megléte nélkül dobtak piacra.” 

A Meta szerint a játékosok jelenthetik és blokkolják a többi felhasználót, de idővel – ahogy a cég kitapasztalja, hogy hogyan viselkednek a felhasználók a különböző színtereken – szeretné javítani a biztonságot.

A VRChat alkotója azt állítja, hogy „a mérgező viselkedésnek nincs helye a platformon és keményen dolgozik azon, hogy az alkalmazás egy biztonságos és barátságos hely legyen mindenki számára”.

Biztonsági előírásokat vezetne be az online platformokra az Egyesült Királyság

Az Egyesült Királyság a parlament elé kerülő márciusi törvényjavaslatában nem szerepelnek külön a VR-ra és a metaverzumra vonatkozó szabályok, Nadine Dorries kulturális miniszter azonban tavaly a parlament előtt tett tanúvallomásában világossá tette, hogy a jogszabály a technológiára is kiterjed majd.

A törvényjavaslat – amennyiben elfogadják – arra kötelezné a platformokat és a szolgáltatókat, hogy megvédjék a gyermekeket a káros tartalmaktól.

A biztonsági szabályok ellenére a jótékonysági szervezetek azt tanácsolják a szülőknek, hogy ellenőrizzék, hogy milyen alkalmazásokat használnak a gyermekeik a VR headseteken.