A nyerészkedő multikat szorongatja

Az iskolában is rágóval üzletelt: érettségi helyett négymilliárdos éves bevételre tett szert

2022-01-26 15:31:00

Írta: Takács Zsolt
Érettségi nélkül, cukrászként indította el karrierjét Biros Levente, aki mára egy évi négymilliárd forintot generáló e-kereskedelmi vállalat tulajdonosa. Tapasztalatlansága és a 2008-as válság csődközeli helyzetbe hozta a ma már sikeres vállalkozót, aki úgy tudott kimászni a gödörből, hogy többé már nem a cégében dolgozott, hanem a cégén. Az Online Márkabolt tulajdonosa rossz szemmel nézi a külföldi e-kereskedelmi multik káros térnyerését, mivel szerinte sok hazai vállalkozást tehetnek tönkre. A vállalkozó különböző törzsvásárlói programokkal bíztatja a magyar fogyasztókat a hazai webáruházak választására.

Nem egyik pillanatról a másikra érte el cége a négymilliárd forintos árbevételt. Korábban óriási adósságai voltak, mégsem adta fel. Miért tartott ki a saját vállalkozás és a kereskedelem mellett?

A kereskedelem a véremben van.

Már az iskolában is szerettem üzletelni rágóval, naptárral. Cukrásznak tanultam, még érettségim sincs.

Az iskola után rövid ideig cukrász voltam, de be kellett vonulnom katonának, ami után édesapám vállalkozásában dolgoztam szőnyegtisztítóként.

Édesapám sajnos meghalt egy autóbalesetben és teljesen egyedül maradtam a vállalkozásban.

Nem éreztem magaménak a szőnyegtisztítást, ennek ellenére néhány évig még csináltam. Idővel úgy döntöttem, hogy üzletkötőként szeretnék dolgozni, amiből szerelem lett. Ezután 1997-ben indítottam el a konyhastúdiómat szinte minden tapasztalat nélkül. Ennek meg is volt a hatása:

2008 környékén csődközeli állapotban kerültem.

A globális gazdasági válság miatt került csődközelbe vagy a tapasztalatlansága miatt?

A válság csak felgyorsította a folyamatot. Békeidőben lehet valami rosszul csinálni, mert a piac úgyis fenntartja, de ez egy nagyon kockázatos játék.

2009-ben a teljes vagyonom mínusz 40 millió forint volt.

Rengeteg pénzzel tartoztam a bankoknak, beszállítóknak, szinte mindenünkön jelzálog volt. A mai napig döbbenettel tekintek arra, hogy ebből a mély gödörből ki tudtam mászni.

Nem lehetett egyszerű. Mi volt a megoldás?

Néhány nehéz és elmondhatatlanul stresszes hónap után rájöttem, hogy vállalkozói szemléletváltásra van szükségem. Én foglalkoztam az ügyfelekkel, én mértem fel a konyhákat, de

még a takarítást is magam csináltam. Rá kellett ébredjek arra, hogy ezzel a hozzáállással és munkával nem fogunk előre jutni.

Ki kellett emelkednem a cégemből és fel kellett ismernem a valós értékeket annak érdekében, hogy el tudjam helyezni magamat és a vállalkozást a piacon.

Vezetővé kellett válnia?

Még nem tartottam ott, csak azt ismertem fel, hogy nem a cégemben kell dolgozzak, hanem a cégemen.

Ennek a folyamatnak a részeként

felvettem egy fiatal informatikust,

aki nagyon ismerte az internet rejtelmeit és a Google keresések első helyére repített minket,

amivel elindult valami csodálatos dolog.

Ez így nagyon egyszerű forgatókönyvnek tűnik.

Még csak a konyhastúdiót működtettem ekkor, de nagyon jó kapcsolatot ápoltam a beszállítóinkkal.

Észrevettem, hogy a netes kereskedők egyre inkább tönkreteszik a piacomat, így én is azzá váltam.

Kitaláltam, hogy legyünk mi a legolcsóbbak – bár azóta tudom, hogy ez hibás döntés volt – és létrehoztuk a „netolcsóbb” nevű márkát. Nagyon kezdetleges volt a webshop, netes kosár se volt, telefonhívással lehetett rendelni, mégis beindult az üzlet, bár nagy nyereségünk nem volt. Ugyan már ki tudtuk fizetni a számláinkat, tudtam, hogy a 40 milliós tartozásaimból nem fog kihúzni, így alapítottam meg a különböző online márkaboltokat, ahol már nem a minél alacsonyabb ár volt a cél. Ezekből a Bosch márkabolt hihetetlen eredményeket ért el, imádták az emberek, de a Bosch fél éven belül jelezte, hogy nem használhatjuk a márkanevet a weblap domain nevében, így született meg 2010-ben a ma is ismert „Online Márkabolt” név.

A konyhastúdió továbbra is működik?

2018-ban bezártuk. Egy évben mindössze ötvenmilliós árbevételt generált, míg az online márkabolt 3 milliárdot, így már nem volt értelme fenntartani. Ha valami nem működik, akkor a hosszú múltra visszatekintő üzlet és kötődés miatt sem szabad az időnket rá pazarolni.

Jelenleg mennyit dolgozik a cégében és a cégén?

Már egyiket sem csinálom.

Már a cég dolgozik nekem.

Van egy fantasztikus csapatom és ők viszik a cég ügyeit. Azt szokták mondani: „miénk a cég”. Én azt vallom, hogy nem szabad bennragadni a cégbe. Az általam kidolgozott kilenc szakaszos vállalkozói evolúciós modellnek az utolsó szakaszaiban van az életünk szerintem legfontosabb része, amit én csak szabadság-elméletnek hívok.

Említette, hogy már nem az alacsony ár az elsődleges. Hogy sikerül így megfogni a vásárlókat?

Ha összevetjük a piaci árakat, akkor nem vagyunk a tíz legolcsóbb webáruház között, de ez nem is célunk többé, nem az árérzékeny fogyasztókat célozzuk, hanem elsősorban a 35 év felettieket, akik már megégették magukat olcsóbb vásárlásokkal. A termék mellett nagyon magas minőségű szolgáltatást nyújtunk, fontos, hogy egyediek legyünk akár a garancia vagy a szállítás tekintetében. A rendeléseink több mint 40 százaléka továbbra is telefonon keresztül érkezik, de a vevővel online rendelés esetén is telefonon keresztül vesszük fel a kapcsolatot, hogy segítsünk a döntésben.

Harcban áll az online globális cégekkel, akik a marketingerejükkel visszaélve torzítják a piacot. Itt mely cégekre gondol?

Túlzás azt mondani, hogy harcban állok velük, inkább

a magyarokat akarom megvédeni.

Nagyon jól működnek itthon a piac- és fogyasztóvédelmi szabályok, de egyszerűen nem tudnak mit kezdeni azokkal a tőkeerős külföldi cégekkel, amelyek piacszerzés és a jövőbeni nyereség miatt veszteségesen működnek. Ezek

a külföldi e-kereskedők folyamatosan azon dolgoznak, hogy kiszorítsák a helyi kereskedőket.

A Kifli.hu, az Emag, Alza, valamint a Mall.hu kiváló szolgáltatást nyújtanak, de ezt a minőséget csak veszteségesen tudják fenntartani, a magyar kereskedők kárára. Nekem nem az a célom, hogy ezek eltűnjenek, csak azt akarom elérni, hogy ne hozzák nehéz helyzetbe a magyar kereskedőket. Ennek érdekében vezettük be az online pénztárca nevű törzsvásárlói programot, ami a korrekt magyar webáruházakat köti össze. Ez azt jelenti, hogy ha egy vevő például nálunk vásárol az Online Márkaboltban, akkor kap egy ajándék összeget a rendszertől, amit levásárolhat a 330 programban résztvevő webáruházban.

Gyakorlatilag egymáshoz küldjük a magyar vevőket és arra buzdítjuk őket, hogy ne a nagy külföldi multiktól vásároljanak.

Külföldön is ilyen trükkökkel szereznek piacot a nagy webáruházak?

Igen, mindenhol így megy. A magyar tulajdonú – mára a román Emagba olvadt – Extreme Digital is megpróbált külföldön megjelenni, csak végül nem sikerült.

Önök is jelen vannak külföldön?

Nem, mivel a nagy háztartási gépek távolra történő szállítása nem jövedelmező. Mi inkább Magyarországon terjeszkednénk franchise rendszerben, amit később lehetőségek szerint külföldre is kibővíthetünk, de ez csak a jövőbeni terveink egyike. Nagyon sok cég abba a hibába esik, hogy hazai dominancia nélkül egyből a külföldi piacokban gondolkodik. Szerintem először itthon kell tökéletesíteni a működést és csak utána lehet külföldön terjeszkedni fókuszvesztés nélkül.

A globális webáruházak, mint például az AliExpress, a Wish is veszélyt jelentenek a magyar kereskedőkre?

Ezek a kereskedők közvetlen gyári kapcsolatokkal rendelkeznek így nagyon alacsony áron hozhatják be a kisértékű termékeket, ami ugyancsak nehéz helyzetbe hozza a hazai kereskedőket, tehát igen.

A fogyasztóknak is káros lehet a kereskedők között kialakult árverseny?

Erre a legjobb példa a bútorpiac. Régebben rengeteg üzlet közül lehetett vásárolni, ma pedig már az IKEA diktálja a piacot. Elvette a színességet és egyediséget a piacból, bár

a fogyasztók számára jelenleg kedvező ez az árverseny.

Említettük már a GVH munkáját, de személyes véleménye szerint kell védeni a fogyasztókat?

Szükséges a központi védelem, mert a fogyasztók nagyon könnyen elhiszik a hamis reklámokat. Legutóbb az Emagot büntették meg az árakkal való trükközés miatt. Az Emag kuponokat adott a vásárlóknak, valamint kedvezményes megjelenési lehetőséget biztosítottak a kis webáruházaknak.

Szerencsések vagyunk, mert a GVH és a fogyasztóvédelem munkája is kiemelkedő minőségű.

Miképp értékelné a magyar e-kereskedelem struktúráját?

Forgalomban a nagyok uralják a piacot, de darabszámot tekintve sok a kis magyar kereskedő, akik nagyon rossz irányból közelítik meg a marketinget. Mindenki árral akar versenyezni, de

a nagyok árait senki sem tudja tartani,

inkább magas minőségű szolgáltatással vagy egyediséggel kellene fejlődni.

A koronavírus milyen hatással volt az online kereskedelemre?

Már a járvány előtt is dinamikusan nőtt a webáruházak száma, de a koronavírus következtében lépcsőzetes ugrás következett be számosságukat illetően. Azt lehet mondani, hogy még mindig bőven van hely ezen a növekvő piacon.

A gombamód születő webáruházak megnehezítik az ön helyzetét?

Nem. Balogh Leventével, a Szentkirályi ásványvíz vezérigazgatójával beszéltük, hogy az erős márkát már nem lehet megrángatni, mi pedig már 12 éve a piacon vagyunk, több mint 200 ezer vásárlóval.

Milyen volt a kétezres évek elején vállalkozni és milyen most?

Szinte mindent megvettek az emberek az induláskor, a kereslet irányított mindent, nem voltak multinacionális vállalatok. Amint betörtek a multik és megjelentek az online áruházak, sokkal nehezebbé vált a helyzet. Nem foglalkozom politikával, de

nagyon fontos és jó intézkedésnek gondolom, hogy a veszélyhelyzet alatt a kormány nem engedte eladósodni a kisembereket,

aminek hatására folyamatosan nőtt a kereslet és nem történt meg az, mint ami 2008-ban.

Mit javasolna egy mondatban a hazai vállalkozóknak?

A Mindig többet ADNI című könyvem utolsó mondatát: „Tanulj, fejlődj, változz, de ne akarj senkinek se megfelelni. Egyszerűen csak éld a saját életed.”