Az elektromos autóknál tízből hat a kínai gyárakból került ki

2022-01-12 10:53:57
Bár az európai gyártók felgyorsítanák a belsőégésű autóról az elektromosra való átállást (Daimler nemrég jelentette be 60 milliárd eurós tervét a Mercedes-Benz villamosítására, a Volkswagen-csoport pedig 89 milliárdos beruházást irányoz elő az elektromobilitás növelésére), a kínai márkák már egyértelműen uralják az elektromos járművek piacát.

A Jato tanácsadó cég jelentése szerint, 2021 első kilenc hónapjában a tisztán elektromos autók globális regisztrációinak 45 százalékát már a kínai vállalatok márkái adták. Tehát közel a felét annak a 2,97 millió tisztán elektromos autónak (ebben nincsenek benne a tölthető hibridek), amit 2021 első kilenc hónapjában adtak el.

Bár ez a mennyiség az összes eladott autóhoz képest nem tűnik soknak, viszont egy nagyon fejlődő szegmensről van szó. 2020 első kilenc hónapjában 1,19 millió elektromos autót adtak el, így 2021-re a bővülés 149 százalékos.

Az elektromosok piaci részesedése a teljes autóiparban a 2020-as 2,6 százalékról 5,8 százalékra nőtt.

A Jato tanulmányában úgy ítéli meg, hogy az autóipar villamosítása kiváló lehetőséget jelent a kínai gyártók számára, hogy végre kilépjenek a globális színtérre. Megállapítják, hogy a kínai elektromos márkák magas százaléka elsősorban a hazai keresletnek köszönhető, mivel regisztrációinak 95%-a magán a kínai piacon történt.

A jelentés arról is beszámol, hogy bár az elektromosoknál nagy a kínai fölény, viszont a belső égésű autók értékesítésében lemaradásban vannak, hiszen a tavaly első kilenc hónapjában eladott hagyományos autóknak csupán 13 százaléka érkezett kínai autógyártótól.

Kína az elektromos járművek gyártásában még jobban megelőzi Európát és az Egyesült Államokat.

 A 2021 első három negyedévében eladott csaknem hárommillió tisztán elektromos autó 58 százaléka Kína területén működő gyárakban készült.  Ebben a százalékban benne vannak a kínai földön elektromos járműveket gyártó külföldi autógyárak is, például a sanghaji gigagyárral rendelkező Tesla, amelyből az észak-amerikai autógyártó által az év januárja és szeptembere között eladott járművek közel fele került ki. Olyan vállalatoknak is van üzeme az országban, mint a BMW, a Polestar, a Volvo és a BMW.

A kínai gyárak már említett 58 százalékos piaci részesedése több mint kétszerese az európainak, amely csak 27 százalékos. Még távolabb van az Egyesült Államok, amely 2021 első kilenc hónapjában a forgalomba hozott elektromos járművek alig 11 százalékát állította elő.

A jeélentés szerint, a kínai szolgáltatóknak jelenleg két nagy előnyük van versenytársaikkal szemben: a nagy és érzékeny a helyi piac, valamint a jelentős az állami támogatás.