A banki digitalizáció útja, az újra teremtés

2021-02-17 08:49:00
A 2020-ban készített piaci ranglista részesedés szerinti top tíz szervezete nagyban eltér, az előző évtized eredményeihez képest. Az elmúlt évtized a diszruptív technológiák időszaka volt, még olyan iparágak tekintetében is, mint a banki és pénzügyi szolgáltatók.

Az inkumbens cégek hatalmas kísérleteket tettek a digitalizáció felé, de azok még – néhány példát leszámítva – nem értek el különösebben kiugró eredményeket. Az óvatos előre haladásnak és hagyományos elveknek megvannak a maga eredményei, azonban ezzel nem érnek el jelentős versenydifferenciálást. Ezek tekintetében az inkumbens bankok még mindig lemaradásban vannak, a fintech vállalatokkal szemben.

A digitális paradigma fenntartható növekedésének biztosítása érdekében az inkumbenseknek teljesen újra kell gondolniuk a már meglévő irányelveiket. Az ötlet az, hogy rendelkezzenek új digitális natív javaslattal, és ne megismételjék a már meglévő digitális csatornák megoldásait. A legjobb módszer erre egy rendhagyó modell felépítése a szervezeten belül, mely segíti a szerves növekedést. Ez helyettesítheti egy időre a hagyományos modellt, így lehetővé téve a két sebességű üzleti tevékenységet a megcélzott piacokon, a szervezet céljaitól függően.

Az újratervezés önmagában nem volt elegendő, a bankok nem tapasztalták a megfelelő elfogadást és elégedettséget az ügyfelek részéről. Egy fajta tehetetlenség volt megfigyelhető mind a digitális vezetők, mind pedig az ügyfelek részéről. Ennek oka pedig, hogy az e-kereskedelem résztvevői évek óta az árképzést, a készpénzvisszafizetést és a kedvezményeket támogatják.
A kezdeti tehetetlenség megtörésének egyetlen módja a váltás érdekében, hogy elsöprő értéket teremtsen a fogyasztók számára. Ezek nem feltétlenül pénzügyi ösztönzéseket jelentenek: változást hozhatnak a kínálatban, az ajánlatok összevonásában vagy a dolgok súrlódásmentessé tételében.

A szervezeteknek bármennyire is a digitális natív értékajánlat és az üzleti modellek helyes megalkotására kell összpontosítaniuk, a cél egy súrlódásmentes működési modell kidolgozása. A járvány következtében szükségessé vált az érintésmentes műveletek felé való elmozdulás, mely kényszer szülte, de jó irány a változás felé. Ennek ügyes használata, akár radikális költségmegtakarítást és kiváló ügyfél- és alkalmazotti tapasztalatokat biztosíthat.

A szervezeteknek szem előtt kell tartaniuk, hogy egy új szemlélet bevezetése ritkán arat, elsőre elsöprő sikereket, ezért a monolitikus, több éves átalakítással járó programokat kerülniük szükséges a hatékonyság érdekében.

Rengeteg bank használja a megtervezett ügyfélutat. Ez egy jó megközelítés, de ehhez a bankoknak pontosan meg kell határoznia a teljesítménymutatóikat, az ügyfelekkel és termékekkel kapcsolatban egyaránt. Amennyiben a tapasztalat alacsony elfogadottságot mutat, a módszer segít a megfelelő útra térni vagy korrigálni azt. A korai visszajelzés fogadása és az irányváltás képessége a költséghatékony és rugalmas tevékenységek középpontjában áll, ez pedig kulcsfontosságú a digitális újrateremtési út sikeréhez.

Ahhoz, hogy az inkumbens vállalatok, elsöprő értékeket nyújtsanak a fogyasztóik számára meg kell hallaniuk azok javaslatait, és látniuk kell az üzleti modelleket. Ezek összességével sikeres lehet a digitális újrateremtés kezdeményezése, melyek korszerű és értékálló szolgáltatásokat nyújtanak a fogyasztók számára.