2020, a koronavírus elhozta az “Új turizmus” korszakát 

2021-02-05 20:33:00

Rasztovits Dávid
Vendégszerző
Az utazás soha nem lesz már olyan, mint volt.

Mikor évek múlva visszatekintünk, a mostani döntéseink és felkészültségünk eredményeit fogjuk magunk körül látni. Nem kell sokat visszamennünk az időben ahhoz, hogy egyértelműen lássuk az ok-okozati összefüggéseket, az evolúciós görbénk felgyorsulását: 1980-ban a manilai konferencián mondták ki először, hogy a turizmus fejlesztése nemzeti érdek, a modern turizmus először került meghatározásra, először tudatosult minden szakmai és állami vezetőben, hogy a globális gazdaság fejlődése és a nemzeti értékek bemutatása-láthatósága alapvetően összefügg az idegenforgalommal, ezért és rengeteg egyéb indikátor miatt is kell sokkal nagyobb hangsúlyt fektetni rá. 

12 év múlva, 1992-ben útjának indították a WorldWideWeb-et, 1996-ban megalapította a Microsoft az Expediát, 2000-ben elindult a Tripadvisor, amit 2004-ben felvásárolt szintén a Microsoft... Felgyorsult minden, a keresési és költési szokások egyre inkább áthelyeződtek a digitális térbe, de még mindig csak limitált formában a mobilitás hiánya miatt. Majd érkezett egy ember, aki életművének legfontosabb pontjaként 2007-ben bemutatta az iPhone-t, mely a szlogen szerint tényleg elhozta a zsebünkbe a világot egy eszközön keresztül. Steve Jobs, megmutatta, milyen alapokon tud és fog működni a fogyasztói társadalom a jövőben. Ekkor nagyságrendileg 800 millió eszköz csatlakozott a felhőhöz, mely napjainkra több, mint 60 milliárd a nemzetközi felmérések alapján. Kijelenthetjük, hogy a 2010-es évek a digitális forradalom évei voltak, majd ennek lezárulta után átléptünk a digitális korszakba, a jövő világait kezdtük építeni. 

2017-ben belátható távolságra került az 5G hálózatok kiépítése, melyek telepítése 2019-ben meg is kezdődött. Ezzel párhuzamosan már több, mint 1,6 milliárd ember utazott globális szinten, ezzel a turizmus a világ GDP-jének nagyságrendileg 12%-át adta a tavalyi évben. Kimondták, kimondhatták, hogy nem csak a világban, de Magyarországon is aranykor köszöntött be, soha ekkora fejlődést és bevételt nem realizált előtte a szektor. 

Szakmai berkeken belül 2015 és 2020 között legtöbbször a tömegturizmus hatásait vizsgáló tanulmányok és fejlesztési stratégiák láttak napvilágot, mit sem figyelve a már sok esetben is óriási károkat okozó rendezetlen, mérési és monitorozási módszertan nélkül áramló turista tömegekre, a megosztó gazdaság elsöprő fejlődési dinamikáira, a megfelelő jogi környezet hiányára és a környezetszennyezés soha nem tapasztalt mértékére. Nem figyeltünk, nem figyelünk, de még mindig a kezünkben a lehetőség, hogy valamit másképp, valamit tudatosabban és átgondoltabban csináljunk. 

Elértünk 2020-ig, amikor a karbonmentes turizmus, az okosturizmus, a városszövet-szintű fejlesztések,az impulzus-cselekvés alapú társadalom és a diszruptív technológiák már nem a jövőt jelentik, sőt már régóta nem is csak a jövő hírnökei. Minden eszköz, technológia és lehetőség a kezünkben van ahhoz, hogy egy fenntarthatóbb és tervezhetőbb jövőt építsünk, hogy tiszteljük a múltat, megértsük a jelent és munkálkodhassunk a jövőn, Gróf. Széchenyi István szavait idézve. 

Egy dologban teljesen biztos vagyok, hogy az utazás soha nem lesz már olyan, mint volt. A globális világszövet berepedt, a jövőben nem építkezhetünk egy elmúlt korszak alapjaira, meg kell teremtenünk ennek az új világrendnek a megfelelő fejlesztési és működési modelljét. Erre csak közösen lehetünk képesek, a szektor szereplőinek, egytől egyig össze kell fogniuk ahhoz, hogy megoldásokat találjanak egy sikeres jövő építéséhez. 

Az elmúlt hónapokban nagyon sokan tették fel a kérdést, hogy ebben a kialakult helyzetben a digitális turizmus, a technológia megoldások jobban teret nyerhetnek e, és ha igen mikor, milyen formában. A válaszom egyszerű: a digitalizációnak nem kell teret nyernie, mert már évek óta a turizmus szektor fejlődésének alapjául szolgál, csak a legtöbb szereplőnek nem egyértelmű a hogyan és a miért. A különbség az elmúlt évekhez képest most csak annyi, hogy aki túl akarja élni a jelenleg is zajló válságot, annak egyetlen esélye, hogy átáll a digitális korszak alapvetéseire, optimalizálja és mérhetővé teszi a működését a digitalizáció által. Az UNWTO és a WTTC is több körben, kiadvány formájában jutatta el a turizmushoz köthető kormányzati, szakmai és piaci szereplőkhöz ajánlásait, melyben az innováció, a digitális technológiák és a kontaktusmentes működés kiemelt szerepet kapnak.