A koronajárvány alatt duplázott a régiónk meghódítására törő magyar logisztikai cég

2020-06-16 19:02:00

Takács Zsolt
Egy szobából indult három éve, ma négyezer négyzetméteren építi a jövő logisztikáját Perényi András és társa, Vorobcsuk Zoltán. Vállalkozásuk bármely webshopüzemeltető válláról leveszi a logisztikai folyamatok terheit és jelenleg ők nyújtják az egyik legmodernebb technológiát kiszervezett e-kereskedelmi logisztikában Közép-Európában – ami ráadásul a magyar cégeknek is ugródeszkát jelenthet a nemzetközi piacok felé. A Makronóm interjúja Perényi Andrással, aki már a mosószert, az öblítőt, vagy a WC-papírt is online rendeli.

Honnan jött a Webshippy megalapításának ötlete? Hogyan jött a logisztika az életébe?

Nagyon messziről érkeztem, alapvetően teljesen mással foglalkoztam korábban. Én a reklámszakmában dolgoztam tíz évig, sikeresen felépítettünk egy reklámügynökséget, az Insomniát. Az én szakmai hátterem a marketing kommunikáció, IT és üzletfejlesztés. A reklámügynökség után mobilapplikációs startupokba fogtam bele, itt elég sok hibát követtünk el a vállalkozások fejlesztése során, mert új volt a terep, de nagyon sok tapasztalatot szereztünk.

Nagyjából öt-hat éve kezdtem el tudatosan az online kereskedelemmel foglalkozni,

nagyon megtetszett a szektor, láttam, hogy jó pénzt lehet csinálni.

Az ötleteimet összekapcsoltam a már meglévő tudásommal és így vágtunk bele egy online webáruház üzemeltetésbe. A második online áruházzal nagyon hamar jött a siker, volt, hogy havi 3-4, de akár ötezer rendelésünk is volt. Ekkor döbbentünk rá, hogy

az e-kereskedelmi logisztika egy borzasztóan összetett dolog.

Hatalmas kihívást jelentett, hogy a termékeinket és a rendeléseket feldolgozzuk, azok össze legyenek párosítva számlákkal, szállítólevelekkel, de egy idő után már az is problémát jelentett, hogy hol tároljuk a készleteket. Túlságosan sok rendszert kellett működtetni és ahhoz, hogy ezt jól csináld, az Excel már nem volt elég.

Elkezdtem kutatni, hogy mi lehet a megoldás erre, elsősorban amerikai blogokat olvastam és ekkor találtam rá a kiszervezett logisztikára, másnéven az order fulfillmentre, ami a legjobb megoldásnak bizonyul a webshopot működtető vállalkozóknak, mivel így a kereskedő a számára igazán fontos dolgokkal tud foglalkozni, mint például a termékfejlesztés, vagy a marketing.

Magyarországon ekkor még nem léteztek az amerikai mintára kialakított, order fulfillment cégek, ezért úgy döntöttünk, fejlesztünk magunknak saját megoldást, ami megkönnyíti a logisztikai folyamatainkat. Ekkor minimális logisztikai háttérrel rendelkeztünk, így józan paraszti ésszel kezdtük el felépíteni a szoftvert és megoldást hozni mindig az aktuális problémánkra. A cél az volt, hogy egy jól automatizált, kevés hibaszázalékra törekvő rendszert hozzunk létre magunknak.

Egy idő után elterjedt a híre, hogy mennyire hatékonyan oldjuk meg a feladatokat és

néhány ismerős webshop elkezdett érdeklődni a szoftver iránt.

Ekkor kezdtük el először érezni, hogy ebből valami több lesz, mint saját magunk kisegítése.

Teljesen természetes módon jöttek a partnerek, vagy sokat kellett dolgozni, hogy bekerüljön a vállalkozás a köztudatba?

Természetesen kommunikációt folytattunk, de egy percig sem volt probléma az ügyfélszerzés. A Webshippy fejlesztésének kezdetétől azt a fajta profizmust kommunikáltuk, amit a jól menő amerikai cégektől láttunk és amit a mi szoftverünk által vezérelt folyamatokon is érzékelni lehetett. Mi IT vonalról közelítettük meg a problémát, így a marketingben is arra helyeztük a hangsúlyt, hogy a Webshippy egy nagyon modern technológiára épül. Azóta többen megjelentek a piacon, akik hasonló szolgáltatásokat nyújtanak, de a mai napig igaz, hogy a Webshippy nyújtja az egyik leginnovatívabb módon a szolgáltatásait a régióban.

A Webshippy szolgáltatásainak az a legnagyobb előnye, hogy

a webáruházak teljes egészében kiszervezhetik az e-kereskedelmi logisztikával kapcsolatos fizikai tevékenységeket.

Mivel a rendszerünket folyamatosan fejlesztjük, a partnereink biztosak lehetnek benne, hogy általunk mindig az aktuális pillanatban legmodernebb logisztikai háttér áll a webáruházuk szolgálatába, ami a legmagasabb vásárlói elégedettséghez vezet.

Perényi András, a Webshippy társalapítója

Akkor a Webshippy esetében a folyamatos fejlődés, innováció jelenti a hozzáadott értéket?

Abszolút, a legtöbb konkurensnek nincsen ilyen mértékű integráció- és innovációképes szoftveres háttere,

a mi rendszerünkhöz néhány kattintással lehet webshopokat hozzáadni.

Ennek az integrációnak köszönhetően egyes kampányok, és a karácsonyi vásárlás idején gyorsan tudunk reagálni mindenre.

A logisztika kiszervezése a legnagyobb cégek esetében is két-három hét alatt meg tud valósulni. Ezért tudjuk mi is folyamatosan növelni partnereink számát, most már több, mint ötszáz ügyfelünk van és havi 70-75 ezres csomagszámokkal dolgozunk. Ezek a számok pedig exponenciálisan növekednek. Egyedülálló volt ez a növekedés a piacon és még nagyon sok van előttünk.

Ez abból is látszik, hogy

a koronavírus eddigi időszaka alatt gyakorlatilag megdupláztuk a teljes működésünket,

kétezer négyzetméteren voltunk eddig, most majdnem ugyanennyivel megnöveltük a raktárterületünket. Ez azért is érdekes, mert egy harminc négyzetméteres szobából kezdtük el a vállalkozást három éve.

Van egy másik szolgáltatásuk is, ami Dropshippy névre hallgat.

Egy másik nagy előnye a Webshippynek, az idén januárban elindított Dropshippy szolgáltatás, amely azóta elképesztő sikernek örvend. Amerikából ered a dropshipping fogalma, ez azt jelenti, hogy

úgy épül fel egy webáruház, hogy tulajdonképpen nincs saját terméke és vásárlás esetén a nagyker küldi ki a terméket a vásárlónak.

A Dropshippy tulajdonképpen egy nagykereskedelmi piactér, ahová az összes nálunk lévő webáruház feltöltheti a termékét nagykeráron, amelyet aztán más webáruházak eladhatnak a saját vásárlóiknak. Ezzel a funkcióval néhány kattintással lehet bővíteni a termékporfóliót anélkül, hogy nagykerekkel ártárgyalásokba kelljen kezdeni a kereskedőknek.

A modell teljesen egyedi, nem nyújt más hasonló szolgáltatást Kelet-Európában.

Egyelőre a hazai célközönségre lövünk, de hamarosan a szomszédos országok piacaira is megnyitjuk a platformot. Ez nagyon jó lehetőség lesz a magyarországi nagykereskedőknek termékeik exportálására. 

A magyar termékeket ez a fejlesztés összekapcsolja a nemzetközi piacokkal.

„Lehet, hogy a magyar vállalkozó támogatásokat kap, a diplomácia is segíti, de az utolsó szakasz a folyamat végén az, hogy a terméknek fizikailag is el kell jutnia a raktárba, a boltba, messze a hazánktól.” Akadály, hogy a logisztikai szolgáltatók nagy volumenben a szállítókat szolgálják ki, másrészt logisztikai szakértőkkel a legnagyobb – sok esetben külföldi – cégek rendelkeznek.

Ma a logisztika kevésbé szolgálja a magyar vállalkozásokat, amelyek sokszor nem elég erősek ahhoz, hogy a nyugati piacokra lépjenek, de érdekes módon keletre, ahol a növekedést elkezdhetnék, alig találnak utakat. Így ma óriási piacok fekszenek körülöttünk szerény elérhetőséggel. A magyar logisztikának sok fejlődnivalója van, hogy a jövőben könnyebben, megbízhatóbban juttathassuk el termékeinket Afrikába vagy oda, ahol piacot talál egy magyar cég. Hiszen nemcsak Amerikába, Németországba és Kínába lehet exportálni, hanem Oroszországba és Moldáviába is – szólt a Firbás György logisztikai szakértővel készült Makronóm-interjú a Mandiner hetilapban, ami rávilágított arra, miért a logisztika az alapja a magyar vállalatok külföldi terjeszkedésének. Ennek tükrében minden logisztikai innováció nagy segítséget jelenthet a hazai gazdaság fejlődéséhez is.

Erősnek mondható a konkurencia?

Alapvetően kettő cég van, amely hasonló tevékenységet folytat, de nálunk egyértelmű versenyelőny a fejlett technológiai háttér és a folyamatos innováció. Nekünk van egy tíz fős fejlesztő mérnök csapatunk, akik folyamatosan azon dolgoznak, hogy a rendszer egyre jobb és jobb legyen és az ügyfeleink mindig többet kapjanak. Ilyen háttér nélkül nagyon nehéz egy stabil, skálázható kiszervezett logisztikai céget felépíteni, ami elbírja a nagy volument is, de ez látszik a külföldi példákon is. Egy drasztikus növekedés esetén technológiai háttérrel nem rendelkező logisztikai cégek nem tudnak piacon maradni. A nap végén mindenki csomagokat küld ki, de nem mindegy, hogy ezt a legmodernebb módon teszi-e.

Mekkora létszámmal működik a vállalat?

80-90 fővel, de az elmúlt egy-két hónapban hatalmasat ugrottunk ebben is.

Külföldi piacokon is jelen vannak?

Magát a kiszállítást az egész világon végezzük, a szállítást alvállalkozókkal intézzük,

Magyarországon a főleg a GLS-el, a teljes nemzetközi piacra pedig a DHL-el működünk együtt, velük gyakorlatilag bárhova el tudunk jutni, ráadásul a mennyiségnek köszönhetően kedvező árakkal, ezzel is segítve a nemzetközi piacok könnyebb elérését.

Külföldi ügyfeleink is vannak a szomszédos országokban, de jövőre indítjuk el az igazán célzott, tudatos nemzetközi kommunikációt azoknak a cégeknek, akik egy központi helyről szeretnék lefedni az egész közép-kelet-európai régiót és itt szeretnének növekedni.

Saját magukon érezték meg, hogy mekkora kihívást jelent a logisztika egy vállalkozás számára. Ez a legtöbb cég esetében így van? Miért ekkora kihívás a logisztika?

Két típusú logisztikát különböztethetünk meg. Van a klasszikus, retail logisztika és az e-kereskedelem. A hagyományos logisztika esetében a gyáraknak, vagy nagykereskedőknek el kell látniuk a viszonteladókat áruval, ami rendszerint kevesebb különálló csomag, nagy termékszámmal. Az e-kereskedelemben ezzel szemben napi több ezer csomagról beszélünk, külön-külön számlával, címkével, csomagolással.

A legnagyobb probléma a webáruházak számára, hogy nagyon sok rendszerrel és partnerrel dolgoznak.

A hagyományos logisztikában egyszerűbb, mert egy-két partnerrel kell foglalkozni, de az online kereskedelem esetében az ügyfél kérheti a terméket csomagpontra, házhozszállítással, postára, ebben az esetben rengeteg szolgáltató lép be és nagyon fontos, hogy a rendszerek tudjanak kommunikálni egymással. Mindig van egy technológiai kihívás az online térben.

Azt is fontos megjegyezni, akinek van egy jó megoldása a klasszikus logisztikára, az nem biztos, hogy ugyanúgy fog működni az e-kereskedelem esetében is. Erre nagyon jó példák a B2C értékesítést is végző gyárak, amik számtalan retail partnernek szállítanak termékeket, ezt a vállalatirányítási rendszer teljesen jól megoldja, de arra már nem optimalizáltak a folyamatok, hogy napi többszáz vagy akár többezer megrendelést is feldolgozzanak.

A logisztika másik nagy problémája, hogy a cég növekedésével együtt nőnek a megoldandó feladatok és folyamatosan fejleszteni kell, ráadásul az e-kereskedelem sokkal gyorsabban is fejlődik, mint a hagyományos. Sosem érkezik el az a pillanat a logisztika esetében, hogy hátradőlhetünk.

A cég növekedésével egyre több emberrel, egyre nagyobb területen kell dolgozni, pontosan ezért szervezik ki sokan a logisztikát, hogy levegyék ezt a terhet a vállukról.

Az e-kereskedelem hatalmas növekedésbe kezdett. Teljes mértékben ez a jövő? Akár eltűnhet a hagyományos kereskedelem?

Biztosan megmarad a klasszikus kereskedelem is, a boltok nem fognak bezárni, bár az elmúlt egy-két hónap teljesen átrendezte a gazdaságot. Az időszak, amiben még most is benne vagyunk,

sok embert ráébresztett arra, hogy online rendelni jó dolog.

Nagyon elmaradottak voltunk e-kereskedelemben Nyugat-Európához, az Egyesült Államokhoz és Ázsiához képest. Ezt az is bizonyítja, hogy Magyarországon a rendelések 50-60 százaléka utánvéttel zajlik, sokan bizalmatlanok még mindig az online rendelésekkel kapcsolatban. Látható egyfajta elmozdulás az e-kereskedelem irányába és ez egy nagyon jó dolog.

Én is, aki ebben élek és modern gondolkodású ember vagyok,

sokszor elmentem egy bevásárlóközpontba megvenni a mosószert, öblítőt, WC papírt. Ma már ezeket is online rendelem.

Logikusnak hangzik az e-kereskedelem, de sokan tartanak tőle még mindig. 

Elmondható, hogy hetek alatt éveket fejlődött Magyarországon az e-kereskedelem?

Egyértelműen, de ez az egész gazdaságra igaz. A tőzsdéken annyi mozgás volt az elmúlt hetekben, mint máskor egy év alatt. Szerintem nagyon nagyot ugrottunk előre, ha volt eddig tíz év lemaradásunk, akkor most három-négy évet behoztunk.

Azonban fontos, hogy az emberek gondolkodásmódja is igazodjon ehhez.

Sok nagy bolthálózat a mai napig nem rendelkezett egyáltalán online felülettel

és most hetek alatt volt kénytelen bepótolni a lemaradását.

Elmondható, hogy a logisztika az egyik kulcspontja a magyar KKV-k fejlődésének?

A hosszú távú sikerhez nagyon sok tényező szükséges, de a logisztika az egyik alapja, mivel, ha az nincs, bedől minden, erre is volt már példa. Nagyáruházak jártak úgy, hogy nem korlátozták a megrendelések számát, amelyet aztán nem tudtak teljesíteni. Pont ezért éri meg kiszervezni a logisztikát.

A nemzetközi terjeszkedésen felül milyen jövőbeli céljai vannak a Webshippyvel?

A Webshippy célja, hogy a régió legmodernebb, meghatározó e-kereskedelmi logisztikai cégévé váljon, ami felé jó úton haladunk.

A folyamatos növekedést hamarosan robotizációval szeretnénk még hatékonyabbá tenni.

A Dropshippy piacterünk pedig egy fantasztikus lehetőséget teremt a nagykereskedőknek, hogy új piacokat találjanak és a webáruházaknak is, hogy úgy szélesítsék termékportfóliójukat, hogy nem kell a tőkéjüket árukészletben tartaniuk. Bárki belekezdhet az e-kereskedelembe és monetizálhatja a meglévő elérését.

Szállítással nem is terveznek foglalkozni?

Nagyon erős és jó szállító cégek vannak már Magyarországon, akikkel stratégiai kapcsolatokat ápolunk. Nem akarjuk és nem is tudnánk felvenni a versenyt velük. A társammal, Zoltánnal mindig azt szoktuk mondani, hogy inkább

arra fókuszáljunk, amiben mi vagyunk a legjobbak.

Volt már érdeklődés külföldi befektetők részéről?

Igen, kezdenek megjelenni az ehhez hasonló megkeresések, mert kezdünk láthatóvá válni, hosszú távon lehet az exit a cél, de az, hogy ez milyen formában valósul meg, még nem tudjuk. Egyelőre hatalmas potenciált látunk a cégben, ki szeretnénk élvezni azt, hogy ilyen rövid idő alatt ekkorát nőttünk. Elképesztően sok pozitív visszajelzést kapunk az ügyfeleinktől és ez nagyon jó érzés, ezért kezdtük el, ezért dolgozunk nap, mint nap.