Itt az újabb jel, véget érhet a koronaválság Amerikában

2020-06-16 22:42:00
Rekordmértékben nőtt a kiskereskedelem és a vendéglátás forgalma májusban az Egyesült Államokban az előző két hónapban elszenvedett erős visszaesés után újabb jeleként annak, hogy a koronavírus-járvány által okozott recesszió lezárult vagy legalábbis végéhez közeledik.

Az amerikai kereskedelmi minisztérium kedden közölte, hogy a kiskereskedelmi forgalom és vendéglátás szezonális és naptári hatással kiigazított értéke májusban 485,5 milliárd dollárt tett ki, ami 72,9 milliárd dollárral, 17,7 százalékkal haladja meg az előző havit.

Az adatgyűjtések kezdete, 1992 óta ez a legerősebb ütem, az előző, 6,7 százalékos rekordot 2001 októberében mérték. Elemzők 8 százalékos emelkedést vártak az áprilisi 14,7, illetve a márciusi 8,3 százalékos csökkenés után.

Ez egy újabb jó hír azután, hogy a munkaügyi minisztérium a hónap elején közölte,

májusban 2,5 millió új munkahely jött létre az Egyesült Államokban.

Mérséklődtek az elbocsátások, javult a feldolgozóipar helyzete, bár a termelés továbbra is nagyon alacsony szinten áll.

A márciusban és az áprilisban kieső kiskereskedelmi forgalomnak azonban csak kis részét hozta vissza május, ami azt jelenti, hogy a fogyasztói kiadások és a gazdaság továbbra is jó úton halad afelé, hogy a második negyedévben az 1930-as évek nagy világgazdasági válsága óta nem látott mértékben csökkenjen.

Az amerikai gazdaság februárban került recesszióba.

A járvány elhúzódó és súlyos hatását jól jelzi, hogy éves összevetésben 6,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelem és a vendéglátás forgalma az áprilisban mért 19,9 százalékos zuhanás után. A májusi 485,5 milliárd dolláros érték februárhoz képest is mintegy 8 százalékkal alacsonyabb.

A március-májusi időszakban az előző három hónaphoz képest 12,7 százalékkal, éves összevetésben pedig 10,5 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom és vendéglátás szezonális és naptári hatással kiigazított értéke.

Miután kinyithattak a március közepén bezárt nem létfontosságú üzletek, a fogyasztók megjelentek az autószalonokban, többet költöttek üzemanyagra, ruhaneműkre és éttermekben.

Az autókereskedők forgalma az előző hónaphoz képest 44,1 százalékkal nőtt májusban,

míg áprilisban 12,3 százalékkal csökkent. Az építőanyagok forgalma 10,9 százalékkal nőtt, a benzinkutaké 12,8 százalékkal, az elektronikai kiskereskedőké 50,5 százalékkal, a ruházati boltoké 188 százalékkal, bútorkereskedéseké 89,7 százalékkal, az éttermeké és bároké pedig 29,1 százalékkal bővült az előző két hónap rekordmértékű csökkenései után.

A járműeladásokat leszámítva a kiskereskedelem és a vendéglátás forgalma májusban havi összevetésben 12,4 százalékkal nőtt, éves szinten viszont 6,6 százalékkal csökkent. Elemzők 5,5 százalékos havi összevetésű emelkedést vártak az áprilisi 15,2 százalékos csökkenés után.

Az autókat, az üzemanyagot, az építőipari termékeket és a vendéglátást sem számítva 16,8 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom májusban, szemben az előző havi 12,7 százalékos visszaeséssel.

Az Egyesült Államokban a lakossági fogyasztás felelős a gazdasági teljesítmény több mint kétharmadáért, ezért a kiskereskedelmi forgalom alakulása fontos jelzőszám a növekedés megítéléséhez.

(MTI)