A Moszkva csúcs margójára
A Putyin orosz elnök és Hszi Csin-ping kínai elnök moszkvai csúcstalálkozója március 22-én ért véget, ami után átfogó közös nyilatkozatot adtak ki. Mint mindig, ezek kissé félreérthetőek, amolyan diplomáciai virágnyelven vannak megfogalmazva, vagyis érdemes a sorok között olvasni. E munkában, mármint a sorok közötti olvasásban nagy segítséget adott Chris Devonshire-Ellis, aki három évtizeden át volt befektetési tanácsadó Kínában, Indiában, az ASEAN-országokbanban, a Közel-Keleten és Oroszországban.
A nyugati média igyekezett Putyint a „junior partner” szerepében feltüntetni, bár láthatóan Putyin elfogadja Hszi Csin-ping rangidős szerepét – mintha volna némi régimódi lovagiasság kettejük között. Nyilvánvaló a kötelék kettejük között. Míg Putyinról ismert, hogy időnként viccelődik, Hszi ritkán tesz ilyet. Azért most Hszi Csin-ping is tett huncut megjegyzéseket Putyinra, de erről írunk később.
Putyin-Hszi csúcstalálkozó – Közös nyilatkozat
Már a „Kínai Népköztársaság és az Orosz Föderáció között az átfogó stratégiai koordinációs partnerség elmélyítéséről az új korszakban” szóló közös nyilatkozat preambuluma is jól szemlélteti a két fél régóta fennálló és fejlődő kapcsolatát.
A nyilatkozatban kifejtik, hogy kapcsolatuk nem hasonlít a hidegháború alatti katonai és politikai szövetséghez, inkább a szövetségkötés, a konfrontációmentesség jellemzi, és nem irányul a harmadik országok ellen. Megállapítják, hogy „Oroszországnak szüksége van egy virágzó és stabil Kínára, Kínának pedig egy erős és sikeres Oroszországra”.
A konfrontáció kerülése és az, hogy nem más országokat vesznek célba, meglepheti az ukránbarát frakciókat, azonban ez azt is jelzi, hogy mindkét ország úgy vélekedik: nem Ukrajna volt Oroszország célpontja, Moszkva kénytelen volt cselekedni, hogy megvédje magát a provokációtól, illetve azt is sugallja, hogy más országok is – konkrétan az Egyesült Államok – hasonlóan cselekedett Afganisztánban, Líbiában, Szíriában és Jemenben, valamint számos puccskísérlet támogatása során.
„A két fél rámutatott, hogy a világ jelenlegi változásai felgyorsulnak, a nemzetközi mintázat mélyreható kiigazításokon megy keresztül, beleértve a békét, a fejlődést és az együttműködést. A mindenki számára előnyös eredmények ellenállhatatlan történelmi tendenciát jelentenek. A többpólusú nemzetközi minta kialakulása felgyorsul. Egyre több olyan regionális hatalom van, amely erős és eltökélt, hogy megvédje jogos jogait és érdekeit".
A Nyugat gyakran használta fel az ENSZ Közgyűlésének 2022. március 2-ai Oroszországnak az ukrajnai konfliktusban való részvételét elítélő ES-11/1-es határozatát, amelyet 141 igen, 5 nem szavazattal és 35 tartózkodással fogadtak el, hogy kifejezze egy oroszellenes mozgalom globális támogatását. Ugyanakkor, ennek a szavazásnak nem volt tényleges súlya, az ENSZ-tagok nem vállaltak semmilyen konkrét lépést, csupán a nemtetszésüket fejezték ki.
Az energiaárak az egekbe szöktek, az élelmiszerellátás megszakadt, az árak növekedtek, és ezért kívánják, hogy a konfliktusnak legyen vége. Különösen az EU-t tekintik bűnösnek a gabonafélék igazságtalan elosztásában, és felelősnek azért, hogy az energiaárakat felfelé hajtotta azzal, hogy mindent felvásárolt, ami a piacon kapható volt.
Ma a Nyugatot inkább akadálynak, mint hídnak tekintik a béke felé vezető úton – az Egyesült Államok és az EU eleve elutasítja Kína béketervét. Az Egyesült Államok szerint a javasolt tűzszünet Oroszország kezére játszana azzal, ha most befagyasztanák a konfliktust. Ezt nyugati kérdésnek tekintik, amely nem veszi figyelembe más nemzetek aggodalmait.
Ez a szövegrész a nemzetközi törvények és globális intézmények különféle megkerülésére utal, főként az Oroszországgal szembeni egyoldalúan elrendelt szankciókat illetően. Oroszországot felfüggesztették a SWIFT-ben, ami sok más, törvényes kereskedelmet folytató országot érintett, és mindenféle jogorvoslat nélkül károsította gazdaságukat és ellátási láncukat. A szankciókkal érintett országoknak nincs jogorvoslati lehetősége vagy beleszólása ebbe, mindez egyre inkább a szuverenitásuk minimalizálásának és a nemzetközi jogállamiság megzavarásának, nem pedig fenntartásának tekinthető. Oroszország és Kína csak vissza kíván térni a szisztematikus rendhez a globális piacon, és nem az USA vagy az EU önkényes, mindenki másra kiható döntéseire hagyatkozni.
A következő szövegrész, bár a kínai és az orosz együttműködést tárgyalja, de már arról szól, hogy mindketten egy többpólusú világközösség létrehozására törekszenek.
a két államfő által elért konszenzustól vezérelve biztosítják, hogy a kétoldalú kapcsolatok mindig a helyes irányba haladjanak.
Határozott támogatást kell nyújtanunk egymásnak alapvető érdekeink védelmében, mindenekelőtt a szuverenitás, a területi integritás, a biztonság és a fejlődés kérdéseiben.
Tartsuk fenn a kölcsönös előnyök elvét, folytassuk a gyakorlati együttműködés elmélyítését és kiterjesztését a modernizációs folyamatban, érjük el a közös fejlődést, a jólétet, és hozzuk nagyobb hasznot a kínai és az orosz népnek.
A két nép közötti kölcsönös megértés és barátság előmozdítása, valamint a két ország közötti barátság nemzedékeken átívelő folyamatos megszilárdítása , valamint a világ többpólusúvá válásának, a gazdasági globalizációnak és a nemzetközi kapcsolatok demokratizálódásának előmozdítása, és a globális kormányzás igazságosabb, ésszerűbb irányba történő fejlesztésének előmozdítása."
Mi következik a fentiekből?
Várhatóan a kínai-orosz átfogó stratégiai partnerségnek világméretű hatásai lesznek. Érdekes a „nemzetközi kapcsolatok demokratizálása” és a „globális kormányzás” kifejezések használata, utalva arra, hogy velük együtt valószínűleg
És mindkét ország már most is tesz ilyen erőfeszítéseket.
Kína az Övezet és Út (Egy övezet, egy út vagy Új Selyemút, angolul One Belt One Road, OBOR vagy The Belt and Road Initiative, BRI) kezdeményezésen keresztül kedvezményes hitelekkel és fejlesztési segélyprogramokkal segíti partnereit, Oroszország ingyenes gabonaszállítmányokat ígért az afrikai kontinensnek és más fejlődő országoknak, amennyiben a következő ukrajnai gabonaszállítási megállapodás felmondásra kerül.
Kína „Globális Civilizációs Kezdeményezése" a harmadik ága a Peking által javasolt különböző nemzetközi fejlesztési kezdeményezéseknek a 2021-es Globális Fejlesztési Kezdeményezés után, amely az ENSZ 2030-as zöldfejlesztési programjához kapcsolódik, és a 2022 végén induló Globális Biztonsági Kezdeményezés után, amely a regionális konfliktusok párbeszéd útján történő megoldásának új megközelítését szorgalmazza. E megközelítés legújabb győzelme a szaúdi-iráni megállapodás volt, amelyet Peking közvetített a hónap elején.
A Globális Civilizációs Kezdeményezés alapvetően elismeri, hogy a regionális és helyi különbségek, valamint a kultúrák, vallások és politikák összecsapásai elkerülhetetlenek, de a globális közösségnek „nyitottnak kell lenniük arra, hogyan tiszteljük a különböző civilizációk értékeit, és tartózkodnia kell attól, hogy saját értékeit vagy modelljeit másokra kényszerítse, valamint hogy ideológiai konfrontációt szítson”.
A kínai gyártók gyors terjeszkedésnek örvendenek Oroszországban, nagyrészt az EU-ból kivonult gyártók helyébe lépve. Számos dokumentumot írtak alá a kétoldalú kereskedelmi és gazdasági együttműködésről is, különösen a szójababról, az erdészetről, a kereskedelmi kiállításokról, a fagyasztott termékek szállításáról és az infrastrukturális létesítményekről.
A Kelet-turkesztáni Iszlám Mozgalom (East Turkistan Islamic Movement) mind Kínában, mind Oroszországban terrorszervezetnek számít, mivel kinyilvánított célja egy iszlám állam létrehozása Hszincsiangban és Közép-Ázsiában. A szervezet Pakisztánban, Afganisztánban, Szíriában és Indonéziában is aktív. Az Egyesült Államok 2020-ban törölte az East Turkistan Islamic Movementet a terrorista szervezetek listájáról, arra hivatkozva, hogy megszűnt létezni.
Energiapolitika
A nyugati médiában sok szó esett arról, hogy Hszi nem jelentette be a Power of Siberia 2 gázvezeték aláírását, azt sugallva, hogy azt az alkudozás eszközeként használják. Ami a Power of Siberia 2-t illeti, Mongólia miniszterelnöke, Oyun-Erdene Luvsannamsrai bejelentette, hogy a megvalósíthatósági tanulmány tavaly elkészült, és 2024-ben kezdődik el a vezeték építése, mely a szibériai gázmezőket Kínával köti majd össze Mongólián keresztül. Egyelőre semmi nem utal arra, hogy a Power of Siberia 2 munkálatai késedelmet szenvednének, sőt: valószínűleg még a 2030-as határidő előtt befejezik.
Közös repülőjavítás és a közös pénz irányába tartó csúcstalálkozó
Nem csak Kína és Oroszország működik régóta együtt a polgári repülés repülőgépei terén, hanem Kína, Oroszország és India. India és Irán repülőgép-karbantartó vállalkozást hozott létre Iránban, amely regionális karbantartási központként kíván működni. A repülőgép-karbantartás téren is szankcionálhatják Oroszországot, úgy tűnik, ez a kérdés rövid távon megoldódik.
(A BRICS betűszó öt jelentős feltörekvő állam társulását takarja. Az öt ország Brazília, Oroszország, India, Kína és a Dél-afrikai Köztársaság. E betűszó az öt ország angol nevének kezdőbetűiből áll össze: Brasil, Russia, India, China és Republic of South Africa – a szerk.)
Számos ország hivatalosan is jelentkezett a kibővített BRICS-hez való csatlakozásra. Bár önmagában nem kereskedelmi blokk, a tagokat arra ösztönzik, hogy folytassanak kereskedelmet egymás között, és hasonló kereskedelempolitikát kövessenek. Ez magában foglalja a szuverén valuták használatát az amerikai dollár vagy az euró helyett, valamint a digitális pénzügyi fizetési platformok fejlesztését, hogy megszűnjön a SWIFT kizárólagos használatának szükségessége.
Ez geopolitikai alapon úgy tekinthető, mint egy olyan jelentős országokból álló csoport, amely nem kíván igazodni a Nyugathoz és az Egyesült Államok kereskedelmi politikájához. Hogy ez miképp alakul át egy életképes kereskedelmi platformmá, az más kérdés. Egy ilyen kereskedelmi blokk azonban csökkenti a Nyugat azon állításainak értékét, miszerint széleskörű globális támogatás van a hátuk mögött az Oroszország elleni szankciók tekintetében.
Katonai, stratégiai kérdések
A jelek arra utalnak, hogy Peking arra sarkallhatja Moszkvát, tárgyaljon újra az Egyesült Államokkal az időközben lejárt START-szerződéssel kapcsolatban. Oroszország elutasította egy új megállapodás jóváhagyását, míg az USA fegyvereket szállít Ukrajnának.
A felek szerint az AUKUS-megállapodás rendkívül ellentmondásos, különösen Ausztráliában, mivel célja, hogy korlátozza a kínai katonai terjeszkedést a Csendes-óceánon. Vezető ausztrál politikusok rámutattak, hogy Kína soha nem fenyegette az országot, a jelenlegi kormány mégis aláírta a telepítést. Az Egyesült Államok a szükséges tengeralattjárókat és egyéb felszereléseket Ausztráliának adja el. Az AUKUS vitája valószínűleg még nem ért véget, mivel úgy tűnik, még messze nem teljesen elfogadott, és az ausztráliai politikai változások miatt a költségeket és a végrehajtást egy későbbi szakaszban visszavonhatják. Egyes vélemények szerint ez a terv provokatív Pekinggel szemben, és növeli a Tajvannal kapcsolatos feszültséget.
Ez a nyilatkozat azt jelzi, hogy Kína Oroszországhoz igazodik abban a nézetében, hogy nem Moszkva volt az ukrajnai konfliktus egyedüli kirobbantója.
A regionális zavargások és a CIA szerepe
A zárónyilatkozatban sok regionális geopolitikai megjegyzés is található, főleg az Egyesült Államokra célozva: regionális zavargások szításának kísérleteire (a CIA-ra utalva), különösen Közép-Ázsiában és Afrikában, a politikai nyomás és a földalatti csoportok finanszírozásának formájában.
Természetesen nem minden derült ki erről a csúcsról. Úgy tűnik azonban, hogy a kulcsfontosságú pontok megfogalmazásra kerültek, amit Kína a reform pilléreinek szeret nevezni. Várható, hogy a nyugati kommentár vagy rendkívül hallgatag lesz, vagy élesen elítélő. Érezhető azonban, hogy a geopolitikai valóság, a Kína-Oroszország tengely most globális reformokat ösztönözhet. Csak szemlélhetjük, ahogy az orosz Eurázsiai Gazdasági Unió, a Sanghaji Együttműködési Szervezet, a BRICS+ és a Kínai Övezet és Út kezdeményezésben részt vevő országok elkezdhetnek távolodni az USA–EU tengelytől, és egy egyenletesebben elosztott, valóban globálisan hatékony rendszer felé indulhatnak – miközben Peking és Moszkva is megőrzi kulcsszereplői pozícióját.
Mikor találkozik újra a két államfő?
A következő Hszi-Putyin csúcstalálkozó, amelyet valószínűleg ősszel Pekingben tartanak, érdekes mércének ígérkezik a fejlődés és a globális átrendeződés tekintetében. Mindenesetre a kínaiak sima csapdát állítottak az Egyesült Államoknak. Amennyiben még mindig ellenzi a tűzszünetet, akkor a világ látni fogja, hogy ki is áll a béke oldalán, és ki áll szemben a nemzetközi közösség túlnyomó többségével.
Összesen 3 komment
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászólás szerkesztése
Bejelentkezés