ChatGPT

Mesterséges intelligencia vizsgázik az egyetemisták helyett, pánikban a pedagógusok

2023. február 7. 5:17
Egyre több egyetemista használja az online számonkérések során a ChatGPT-t, a Makronóm által már korábban is bemutatott, ingyenesen elérhető mesterséges intelligenciát. Ennek megalkotója, az OpenAI most megoldást nyújt erre: egy olyan új programmal rukkolt elő, amely megállapítja, hogy egy adott anyag gép munkája vagy valódi ember tollából született.

A tanárok nem örülnek a ChatGPT népszerűségének

A manapság sokat emlegetett ChatGPT egy mesterséges intelligencia (MI, angol rövidítéssel AI), amely többféle feladatot is képes ellátni. Szerelmes levelet ír, kódol és akár besegít az iskolásoknak a házi feladat megírásában – az utóbbit azonban a tanárok nem nézik jó szemmel.

Nem csupán otthon, de egy online dolgozat közben (vagy számítógépes, iskolai írásbelin, akár mobiltelefonról) is egyre gyakrabban használják a programot elsősorban az egyetemisták. Így néhány tanár arra kényszerült, hogy az eddig elektronikusan íratott dolgozatot újra papirosra váltsa. 

Az ausztráliai Deakin Egyetem egyik oktatója elmondta, hogy a nyári időszakban 

az általa javított vizsgák közül körülbelül minden ötödiknél használtak mesterséges intelligenciát.

A gyújtogató kínál megoldást a tűzoltásra

Az OpenAI segítő kezet nyújt a kétségbeesett tanárok számára, ám figyelmeztet: a program – egyelőre – nem tökéletes.

Egy blogbejegyzésben az OpenAI egy új ellenőrző eszközről írt, amelyet arra képeztek ki, hogy megkülönböztesse az ember és az MI által írt szöveget.

Az Open AI kutatói szerint bár „lehetetlen megbízhatóan felismerni minden mesterséges intelligenciával írt szöveget”, egy jó program valamennyit mégis képes kiszűrni. Az eszköz hasznos lehet olyan esetekben, amikor a mesterséges intelligenciát „csalásra” használják.

A számok azonban nem túl biztatóak: 

az új ellenőrző program az MI által írt angol nyelvű szövegeknek csupán 26 százalékát azonosította helyesen. Emellett az esetek 9 százalékában gépi írásnak titulálta az emberek által írt szöveget.

A kutatók azonban állítják, hogy a hatékonyság egyenesen arányos a szöveg hosszával. Minél hosszabb egy írás, annál nagyobb valószínűséggel helyes a program megállapítása. A kutatók azt is hozzátették, hogy a programot egyelőre angol nyelvű szövegek szűrésére érdemes alkalmazni, mivel a többi nyelv esetében jelentősen rosszabbul (azaz még rosszabbul) teljesít. 

„Nem szabad elsődleges döntéshozatali eszközként használni, inkább a szöveg forrásának meghatározására szolgáló más módszerek kiegészítéseként” – közölte az OpenAI.

Tiltani vagy együtt dolgozni vele – ez itt a kérdés

Megosztóak a ChatGPT-vel – és összességében az MI-vel – kapcsolatos kérdések. Néhányan iskolában betiltották használatát, máshol azonban támogatóak ezzel kapcsolatban. 

Kevin Roose, a New York Times újságírója leírta egy New York-i tanárokból és állami iskolai igazgatókból álló csoportnak tartott előadásán szerzett tapasztalatait

A részvevőket elsősorban a népszerű ChatGPT érdekelte. Elmondása szerint a tanárok félnek a következményektől, elsősorban a korábban említett csalásoktól. 

Egy középiskolai tanár azonban feltárta, hogy ők is hasznát vehetik a programnak: ugyanis a dolgozatai értékeléseinél Mi-t használt, amely sokkal részletesebb értékelést adott, mint amilyet ő maga adott volna – jóval kevesebb idő alatt. 

Sok lehetőséget tartogat a ChatGPT, ám érthető a tanárok aggodalma. Egy olyan „szörnyeteget” szabadítottak ránk, amelynek korlátai még nem ismertek, nehéz alkalmazkodni az új, hirtelen kialakult helyzethez. 

Ennek tudatában nem meglepő, hogy valamennyi New York-i állami iskola betiltotta annak használatát, a program nem elérhető az iskola számítógépein (bár ez nem állítja meg a diákokat abban, hogy otthon használják – a szerk.). 

A New York Times újságírója végül levonta a következtetését:

„miután az elmúlt hetekben több tucat pedagógussal beszélgettem, arra a véleményre jutottam, hogy

a ChatGPT kitiltása az osztályteremből rossz lépés.”

„Úgy vélem, hogy az iskoláknak átgondoltan kellene alkalmazniuk a ChatGPT-t, mint oktatási segédeszközt, amely felszabadíthatja a diákok kreativitását, személyre szabottan korrepetálhat, és felkészítheti a diákokat arra, hogy felnőttként az MI rendszerek mellett dolgozzanak.”

Kapcsolódó:

 

Felforgató hatással lehet a mesterséges intelligencia robbanása!

A ChatGPT igazi „művész" csetbot, ami jól mutatja a mesterséges intelligencia (MI) tudásának robbanását. Elcseveghetünk „Vele", piackutatást végez, programozni is tud, sőt akár szerelmes verset ír. Nem csoda, hogy azonnal fellángolt a vita: kell félnünk attól, hogy az MI a munkaerőpiacon is helyettesít majd minket?


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 27 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Szerintem gondolkodó ember képes beleírni az openAI szövegekbe, és innentől meg is bukott a gépi ellenőrzés.

Jó az ötlet. A pedagógus írasson az openAI-val egy szöveget egy témáról, a diák dolga pedig, hogy keresse meg a tévedéseket. Kész is a röpdolgozat vagy akár a házi feladat.

A tipikus kreativitásra hivatkozó blabla itt is előbukkan:
"Úgy vélem, hogy az iskoláknak átgondoltan kellene alkalmazniuk a ChatGPT-t, mint oktatási segédeszközt, amely felszabadíthatja a diákok kreativitását, személyre szabottan korrepetálhat, és felkészítheti a diákokat arra, hogy felnőttként az MI rendszerek mellett dolgozzanak."

Mindig azzal jönnek, hogy a tárgyi tudás fölösleges, helyette kreatívnak kell lenni: de kreatív akkor lehet valaki, ha minél több dolgot ismer és érti is azokat, így tudja az egymástól távol álló dolgokat kombinálni. Valahogy nem az írógépet püfölő milliárdnyi majom írta meg Shakespeare drámáit (vagy bármelyik más jelentős könyvet) pedig őket aztán semmilyen biflázás nem akadályozta meg a kreativitásban.
A "minek a tárgyi tudás" és a "kreativitásra kell tanítani a gyerekeket" csak szakbarbár, betanított szakmunkásokat fog eredményezni, nem valódi értelmiséget - akik még kreatívak sem lesznek.

Versenyhelyzet kellene az oktatásban. Kétszerakkora bér (akár feleannyi tanár mellett), és mérni az elvégzett munka minőségét.
Persze az állami szférában úgy félnek a minőségellenőrzéstől, mint ördög a tömjénfüsttől, nem csoda, amikor a legtöbben csak ellébecolnak a munkahelyen egész nap, ebből lennének a legnagyobb tüntetések.

Hát, azért... Egy anatómia-beadandó esetében szerintem versenyben van az AI...

Gyurcsány, a szemkilövető
- írta ChatGPT verse -

Szemkilövető, a neve Gyurcsány,
Mélyen a szívében őrzi a hazáját,
Minden lépése figyelő szeme előtt,
De nem retten meg, szíve szerint kormányozna.

Nem fél a kritikától, szavai őszinték,
Az emberekért harcol, elvei vannak,
Védi a jogokat, a becsületet, a tisztességet,
Gyurcsány Ferenc, a szemkilövető, magyar vezető.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés