Nehéz felismerni a valóban fenntartható vállalatokat

2023. január 21. 14:48
A radiocafén futó Fintech Világa – Zöld Pénzügyi Percek legutóbbi adásában Bátorfi Botond, a Peak szakértője és Nyul Zsuzsa műsorvezető segítenek a tájékozódásban. A feladat nem egyszerű, sokszor nüanszok választják el egymástól a valóban fenntartható és a megtévesztő vállalatokat.

A fenntarthatóság fontos társadalmi-gazdasági kérdés, ökológiai szükséglet és legalább ugyanennyire napjaink egyik legfelkapottabb trendje is. Nehéz megítélni a zöld marketing zajban, hogy mi számít reális vállalásnak, és mit tekinthetünk greenwashingnak egy vállalat részéről.

Nap mint nap szembejön velünk egy-egy vállalati jelentés, beszámoló arról, hogy egy cég hogyan igyekszik fenntarthatóvá tenni működését. Természetesen ilyenkor mindenki a pozitívumokat listázza, arról azonban keveset hallunk, hogy mi az, amiben nem sikerült fejlődni. Ameddig nem létezik széles körben elfogadott, egy-egy iparág minden vállalatára érvényes sztenderd, addig különösen fontos, hogy ügyfélként, vásárlóként vagy befektetőként legalább alapvető eszközeink legyenek a céges fenntarthatósági állítások megítéléséhez.

Ilyen vállalati fenntarthatóság felmérésére alkalmas szempont lehet a transzparencia. Ideális esetben egy vállalat nem csak a PR-értékű pozitívumokat, hanem a fejlesztendő területeket is felvállalja. Sokat jelent, ha hangzatos ígéretek helyett számszerűsített, számonkérhető adatok és konkrét célok állnak rendelkezésre. És persze önmagában hiába tudatos egy vállalat vagy fordít nagy összegeket társadalmi felelősségvállalásra és fenntarthatóságra. Magának az alaptevékenységének vagy termékének is fenntarthatónak kell lennie, vagyis a zöldszemléletnek konzisztensen kell megjelennie a cég életében.

Objektív visszajelzést a hiteles fenntarthatósági tanúsítványok is nyújthatnak. Ismert minősítési rendszer a B Corp, amit csak a pozitív társadalmi és környezeti teljesítménnyel rendelkező, profitorientált vállalatok kaphatnak meg. Hasonló a Fair Trade is, amelyhez olyan vállalatok tartoznak, akik biztosítják, hogy a nekik beszállító harmadik világbeli termelők megkapják az őket megillető összeget a terményükért.

A Fintech Világa – Zöld Pénzügyi Percek legújabb adásának témája, hogy hogyan ismerhetjük fel a valóban fenntartható, etikus és a csupán greenwashingot végző vállalatokat.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 2 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés