Meccsnézés otthon: dupla annyi tévé fogy, és egyre nagyobbak

2022. december 7. 21:35
A televízió a karácsony előtti időszak egyik slágertermékének számít a műszaki piacon. Idén ráadásul az ünnepek előtti készülődés az egyik legnagyobb világeseménnyel, a katari labdarugó világbajnoksággal is egybeesik, ami tovább élénkíti a tévék iránti keresletet – derült ki több műszaki áruház beszámolójából.

A sporteseményeket megelőző időszakokban hagyományosan a nagy képátlójú készülékek iránt nő leginkább az érdeklődés. Amúgy is erős trend a nagy képátló felé való eltolódás, hiszen ezek a termékek jobbára a lakás legnagyobb közösségi terében, jellemzően a nappaliban kapnak helyet. Az Euronics azt látja, hogy

a 2018-as vb során összesen 62 százalékkal több televízió fogyott,

mint az azt megelőző év azonos időszakában, a nagyobb képátlójú készülékek eladásai pedig 91 százalékos növekedéssel közel megkétszereződtek. Továbbá 87 százalékkal nőtt az olyan kiegészítők iránti kereslet is, mint a hangprojektorok. 

Dupla hatás pörgeti az eladásokat 

Ez az év abból a szempontból is rendhagyó, hogy a nagy sporteseményt nem nyáron tartják, amikor a szabadtéri kivetítőkön, vendéglátóhelyeken történő meccsnézés reális lehetőség.  Éppen ezért idén a nappalikba költözött be a meccshangulat. Ez – és természetesen a karácsonyi szezon – a jelenlegi energiaválság mellett arra is lehetőséget ad, hogy a tévékészülékeinket akár energiatakarékosabb eszközre váltsuk. Az elmúlt években ezen a téren is óriási fejlődés ment végbe, ezt a szempontot is érdemes figyelembe venni, ha lecserélnénk a televíziónkat – mondta el Sebestyén Attila, az Euronics beszerzője. 

A 2022-es adatok előrejelzései szerint az idei évben újabb jelentős növekedés várható az értékesítésben:

a 40-58 colos (102-147 centis) képátlójú tévék esetén a nyári adatokhoz képest már szeptemberben elindult egy 7 százalékos emelkedés. Előreláthatólag ez a tendencia folytatódik, és a nagyképernyős tévék, ezek közül is a 55 col (140 centis) képátló felettiek lesznek a legnépszerűbbek idén is. 

Az Euronicshoz nagyon hasonlót tapasztalnak a a Media Markt üzleteiben. A cég vezetésétől kapott információk szerinta hideg miatt a közösségi-szabadtéri meccsnézés helyett sok esetben egy-egy barátnál vagy rokonnál gyűlnek össze az emberek, és otthon követik a VB-t.  Az üzletláncnál gyakorlatilag egész november Black Friday hónap volt, a kategória győztes területe pedig az utóbbi egy-két hétben egyértelműen a televízió lett, amiben a futball VB-nek minden bizonnyal markáns szerepe van – árulták el. A Media Marktnál csaknem 30 százalékkal növekedett a forgalom, köszönhetően a BlackFriday és a VB kettős hatásnak.

Mire figyel leginkább a magyar vásárló? 

Ugyan a vásárlók körében a képernyőméret a legfontosabb szempont a választás során, de nem az egyetlen.  Kijelzőtechnológia tekintetében a különböző modernebb LED-megoldások – MicroLED, MiniLED, OLED, QLED, QNED – szinte minden mást kiszorítanak a mai tévés piacról. A másik sokat hangoztatott szempont a választás során a felbontás. Full HD alatt a nagyobb gyártók készülékei között elvétve találni modelleket, a vásárlók nem is keresik az ennél alacsonyabbakat. Ugyanakkor a 4K és 8K felbontású készülékekből is egyre többet ad el az Euronics. 

A felbontásról

A 4K felbontás gsakorlatilag képkockánként 4 millió, a 8K pedig 8 millió képpontot jelent, egy átlagos nappaliban legfeljebb az előbbinek lehet jelentősége, az is 65 colos képátlótól felfelé. Ráadásul a 4K egyenes adások ma még ritkák, nehéz a gyakorlatban ezt ma kihasználni, inkább csak a technológia, illetve a filmek és sorozatok nagy szerelmeseinek releváns a kérdés, mert azért a netes videómegosztókon vagy a Netflixen, HBO Go-n, a Disney+ -on azért már bőven van valódi 4K-s tartalom.

Fontos trend az is, hogy egyértelműen az okos készülékeket, Smart TV-ket keresik a hazai fogyasztók, hiszen a tévé már, mint monitor, mozivászon, központi élményforrás is üzemel – gondoljunk csak a játékkonzolokra vagy mondjuk a otthoni szilveszteri bulikra, amikor sokan már a zenés klipeket nézve szeretnek táncolni, vagy éppen a távol élőkkel történő online találkozókat intézik a nagy tévén. A streaming szolgáltatások terjedésével pedig ma már kevésbé kérdés, hogy megéri-e ilyen eszközt választani, hiszen jobb, ha egy gombnyomásra van például a Netflix, mintha mindenféle számítógép vagy telefon ideiglenes tévéhez kötésével kellene bajlódni.

Ma már fontos az áramfogyasztás is!

Az energiafelhasználást is egyre inkább figyelik a vásárlók. Az Euronics ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a fogyasztásnál talán még fontosabb szempont, hogy milyen módban használjuk a készüléket – az ECO mód kedvezőbb fogyasztást biztosít, mint például a HDR mód, hiszen ez a kiemelt képminőség mellett jelentős többlet energiát igényel. 

Végül fontos szempont az ár is. 32 colos (82 centis) képátló alatti tévék esetében a vásárlók az 55 000 forintos, alacsonyabb árkategóriát keresik leginkább, míg a nagyobb kijelzőknél 42-55” között 160 000 forint körül van az átlagos árkategória, de ebben a termékkörben leginkább a 150-250 000 forintos sávban keresik a termékeket az Euronics vásárlói. 

A televíziók mellett a kiegészítők iránt is jól láthatóan nő az érdeklődés a nagy sportesemények előtt.  Az egyik legnépszerűbb kiegészítő-kategória a tévés fali konzoloké. Ezek eladása is meredek emelkedést mutat, hiszen egyre több háztartásban

a falra kerül a lapos készülék.

Ennek köszönhetően nem kell a szobát még egy tévészekrénnyel is túlzsúfolni, kevesebb helyet foglal, könnyebb a takarítás, esztétikus, és emellett kényelmi funkciója is van annak, ha az eszköz kifordítható, így a legkülönbözőbb pozíciókból nézhető a tévénk.  

Alapvetően az igények egyre jobban elmozdulnak a nagyméretű televíziók irányába, így leggyakrabban az 55 colos képméretű készülékeket keresik, de a mostani foci VB időszakban szemmel láthatóan jobban megugrott a 70 colos (178 centis) és afeletti televíziók iránt a kereslet. Nemcsak a felsőkategóriás prémium készülékekre – bár

egyértelműen a prémium kategóriás OLED és NeoQLED televíziókat vitték leginkább

– hanem a belépő kategóriájú nagyméretű televíziókra is – derült ki a Media Markt válaszából. 

Az áruházláncnál hozzátették, hogy a tv-khez – a foci élmény fokozására – a képernyő alá elhelyezhető keskeny soundbarok iránt is megnövekedett az érdeklődés – a belépő kategóriától egészen a felső kategóriáig. Tapasztalataik szerint azok a vásárlók, akik nagyobb társaságban nézik a focit, a nagy kijelzős tv-k mellé nem biztos, hogy soundbart, inkább egy nagyobb teljesítményű party hangfalat is vásárolnak, és a két készülék összekapcsolásával teremtik meg az igazi meccs, azaz a stadion hangulatát és hangzását.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 7 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés