Hibáztunk: megtanítottuk az algoritmusnak, hogyan uraljon minket
De miért?
Talán még a kisfiú hangja is csenghet a fülünkben e két szó hallatán, hiszen ez a reklám erősen beitta magát a köztudatba. Természetesen az már más kérdés, hogy emlékszünk-e arra, valójában milyen terméket hirdettek ezzel a bizonyos reklámmal.
Nem véletlen, hiszen a televízióban lévő reklámok mondhatni orosz-ruletteznek: néha „betalálnak”, néha nem. Az internet fejlődésével azonban kiküszöbölték ezt a problémát: ma már algoritmusok mondják meg, hogy mit lássunk.
Okosabb az algoritmus, mint gondolnánk
Az algoritmust úgy kell elképzelni, mint egy kémet, aki egész nap azt nézi, hogy ki, mit, hol csinál, milyen filmeket néz, milyen képeket kedvel, mire keres rá az interneten, és még sorolhatnánk. Ezután összegzi az adatokat, majd azoknak megfelelően szúrja be a hirdetéseket bizonyos közösségi-médiaplatformokon.
Esett már meg Önnel, hogy rákeresett egy adott termékre vagy szolgáltatásra a böngészőben, és fél perccel később – szinte mint a Harry Potter első részében a kályhából kiömlő levelek – csak úgy özönlöttek az adott témájú reklámok a közösségi platformjára?
Amikor azt mondtuk „egész nap azt nézi”, akkor tényleg így értettük. Amint rákeresünk valamire, az algoritmus azonnal látja és szinte azonnal fel is dolgozza.
Alexa, a szolgából lett parancsnok
Az internet rohamos fejlődésének köszönhetően nem kellett sokat várnunk arra, hogy megismerkedhessünk a mesterséges intelligenciával (MI). A piacon már igencsak elterjedtek az MI eszközök, többek között az Amazon Alexa nevű, ártatlannak tűnő kis eszköze is. Alexa hallgat a nevére, kommunikál, megmondja az időjárást, lekapcsolja a villanyt, és akár még a bevásárlólistánkat is megírja, ha ezt kérjük tőle.
Gondolhatnánk, hogy olyan ő, mint egy apró, elektronikus szobalány – ám ahogyan egyre jobban megismeri a szokásainkat, vágyainkat és – bármilyen meglepő – az érzelmeinket, úgy egyre gyakrabban javasolja, hogy mit tegyünk, és különböző ötletekkel rukkol elő.
Így lesznek a vállalatok – és közben mi is – a cloudalistok vazallusai
Ahogyan egyre növekszik a piac bizonyos termékekből, úgy élesedik a verseny is a gyártók között. Már nem elég csak kiállni egy útszéli bódéba és táblákkal hirdetni a termékeket. A vállalatoknak a legmodernebb eszközöket kell bevetniük ahhoz, hogy az emberek tőlük vásároljanak.
A cloudalistok – avagy az algoritmusok és MI eszközök üzemeltetői – pedig tisztában vannak azzal, hogy a legtöbb vállalatnak szüksége van modern, személyre szabott reklámra ahhoz, hogy eladhassák termékeiket. Tehát a modern technológia számlájára írhatjuk, hogy
Nem csak a vállalatokat érinti azonban a cloudalistok irreálisan nagy hatalma. Csak gondoljunk bele: bizonyos platformokon (például az Amazonon) kedvezményeket kaphatunk azért, ha értékeljük a termékeket, vagy mi is hirdetjük saját közösségi oldalainkon. Nem véletlen, hiszen azok, akik például tartanak az internetes vásárlástól, általában elolvassák a hozzászólásokat. A jó véleményeket olvasva meggyőződhetnek arról, hogy mások sem lettek átverve, megfelelő a termék, ezért bizalmukban megerősödve megrendelik a azt.
Bár mondhatni „nekünk ez nem fáj”, a cloudalistokat viszont ezzel erősen támogatjuk: gyakorlatilag növeljük az úgynevezett parancstőkéjüket, tehát hatékonyabbá tesszük az algoritmus alapján választott és a különböző profilok számára terjesztett reklámokat.
Tehát mondhatjuk: a kapitalisták felett egy új uralkodó osztály van kialakulóban, amely nem csupán tényleges vagyonnal, de parancstőkével és ezáltal hatalommal is rendelkezik – és amely eszközzé is válhat egy egész társadalom manipulálásához.
Összesen 19 komment
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászólás szerkesztése
Bejelentkezés