Hol lehet a legdrágábban és a legolcsóbban Teslát venni?

2022. december 4. 9:00
Magyarország a középmezőnyben van, ami egy vadiúj Tesla Y árát illeti. Az első helyezett és az utolsó között mintegy 23 millió forint a különbség, ami teljesen abszurdnak tűnik, pedig nem az.

Nagyot megy a Tesla Model Y, olyannyira, hogy az idén valószínűleg benne lesz a világszerte legtöbbet eladott modellek  listájában – ráadásul egyedüli elektromos járműként. Az év első kilenc hónapjában több mint félmillió darabot adtak el belőle, igaz, egyáltalán nem mindegy, hogy honnan szerzi be a leendő tulajdonos. Az árak országonként ugyanis annyira eltérőek, hogy érdemes egy közelebbi pillantást vetni rájuk.

Mihez képest, ugye...

Talán nem meglepő, hogy egy Tesla a világ legnagyobb elektromos jármű piacán, Kínában kerül a legkevesebbe. Itt ugyanis annyira éles a verseny a helyi gyártók, például a BYD, a NIO és sok más vállalat miatt, hogy a legfrissebb statisztikák szerint 2022 első hét hónapjában az elektromos autók eladási mutatóinak 80 százalékát a hazai cégek vitték

Elon Musk megvakarta okos fejét, és úgy döntött, hogy egy kisebb vagyont fog költeni a marketingre, beleértve a biztosítási támogatások szélesítését és a célzott, általános reklámkampányokat is. Szükség is van rá: a vezér 50 százalékos globális értékesítési növekedést tűzött ki célul az elkövetkezendő évekre, a kínai hullámzó kereslet azonban bekavarhat a tervbe, főleg úgy, hogy az ottani piac kalkuláltan is a Tesla nyereségének negyedét kellene, hogy biztosítsa.

Az árcsökkentő hatású helyi piacverseny miatt törvényszerűen Kínában lehet a legolcsóbban hozzájutni egy Tesla Model Y-hoz. A jármű 288 900 jüannál – vagyis 40 500 dollárnál, fájdalmasabban fogalmazva: 16 millió forintnál – kezdődik, ezzel pedig hivatalosan is ott lehet a legolcsóbban beszerezni a modellt.

A második legolcsóbb helyezett Szlovákia, ahol 44 323 dollárért lehet hazavinni a modellt. Németországban már majdnem 60 000, Nagy-Britanniában 61 879 dollárba kerül pontosan ugyanaz, ami Kínában is kapható. Magyarország a középmezőny felső kategóriájában villanyautózik, nálunk az Y jelenleg 62 420 dollárba, azaz 24 és fél millió forintba kerül. 

Musk felett tiszta az ég – a Tesla szárnyakat ad (MTI/EPA/Alexander Becher)

Ahol luxus autózni

A lista első helyén Szingapúr áll. Az ottani ár a kezelhetetlen kategóriába tartozik: egy Tesla-modellt, amely Kínában 40 ezer dollárba kerül, a törpeállamban

103 800 dollárért (több mint 40 millió forintért) lehet beszerezni,

és ebben az összegben még nincsenek benne az autót és annak tulajdonosát sújtó regisztrációs és egyéb adók horribilis összegei.

Az óriási különbség annak köszönhető, hogy Szingapúrban a brutális forgalomnövekedés megakadályozása érdekében limitálják az autótulajdonosok számát, azaz

egy autó vásárlása sokkal bonyolultabb annál, mint hogy bemegy az ember a márkakereskedésbe, aztán rábök egy modellre.

Ahhoz, hogy a kis szigetállamban valaki megvegyen például egy Teslát, havonta kétszer van lehetősége nem az autóra, hanem egyáltalán az autóbirtoklási engedélyre licitálni. Novemberben ezek az engedélyek a Tesla esetében rekordszinten, 116 000 dolláros áron keltek el, amely nem sokban marad el a Tesla alapárától – anélkül, hogy az autót egyáltalán megvette volna a leendő tulajdonos. 

Ha erre rászámoljuk a Tesla eleve kiugróan magas árát (amely egyébként Szingapúrban olcsóbbnak számít a többi modellnél), és rárakjuk az extra magas illetékeket, akkor ott tartunk, hogy az engedélyeztetés utáni vásárlás, amely csak magára az autóra vonatkozik, több mint 180 ezer dollárjába kerül a tulajdonosnak. 
Meseautó.

Fotó: MTI/EPA/Action Press pool/Christian Marquardt


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 14 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés