Szakértő: Az EU letolt gatyával várja az események végét
„A nagy kiszorítósdi, a könyökölős helyezkedés a világ három nagy autópiacán szintet lépett, és ez minden bizonnyal hatással lesz arra is, hogy gyártási kapacitások terén hol épül és hol épül le az ipar” – írja Várkonyi Gábor. Az autópiaci szakértő rámutatott: míg Kína és az USA brutális versenyt folytat, az EU – szokás szerint – „letolt gatyával várja az események végét”.
Felpörgetett támogatás
Mint fogalmaz: az Egyesült Államokban végre megértették, hogy az elektromos autózás átalakítja a globális autópiaci erőviszonyokat, erre a változásra pedig fel kell készülni. A Biden-kabinet éppen ezért masszív állami támogatásban részesíti autóiparát, amely egyébként sem globális versenyképességéről volt híres az utóbbi évtizedekben – Európában nem tényezők, Kínában pedig fényévekkel maradnak le a német gyártók mögött.
Az USA most minden lehetséges eszközzel támogatni kezdi az e-autózást: jövő évtől
– természetesen csak azokat, amelyek az Államokban készültek. Ami ennél szembeötlőbb: a támogatás csak az olyan elektromos akkumulátorok esetében érvényes, amelyekben a nyersanyagok vagy az USA-ból, vagy valamelyik olyan államból származnak, amellyel Amerikának szabadkereskedelmi megállapodása van. (Magyarán: az USA gazdasági érdekszférájába tartozó területekről.) 2028-tól pedig már csak 100 százalékig „made in USA” akkumulátorok jöhetnek szóba, ha valaki élni akar az állami támogatás lehetőségével.
Ez alapvetően a kínai gyártás visszaszorítása érdekében történik, de – mutat rá Várkonyi – a dél-koreai cégek is alaposan befürödnek vele, hiszen őket is kiszorítja a piacról. A dél-koreai elnök többször jelezte az amerikai kormánynak, hogy ez így nagyon nem lesz jó, végül az USA – a kiváló gazdasági és politikai együttműködés jegyében – egyetlen mozdulattal vágta át a gordiuszi csomót: engedélyt adott a Hyundainak, hogy elektromos autógyárat építsen az USA területén, így a dél-koreaiak meg fognak felelni az állami támogatás kritériumainak.
Kínai kínok
Az USA napokban bejelentett, drasztikus exporttilalmi rendelete, amely szó szerint a kínai chipgyártás és autóipar hazavágását célozza, az egyébként is kiélezett gazdasági háború eszkalálódását húzhatja maga után.
ez pedig a legérzékenyebben talán Elon Muskot és a Teslát érintheti.
„Mi a tanulság? Mindkét nagyhatalom minden megtesz annak érdekében, hogy a saját autóiparát a lehető legjobb helyzetbe hozza. Ha kell, akkor törvényeket ír át, ha kell, kő kemény protekcionista lépéseket tesz meg, ha kell, akkor adófizetők pénzét költi a stratégiai szempontból kulcsfontosságú autóiparra” – írja Várkonyi Gábor.
Európa csendes – és lassan tönkremegy
Az autópiaci szakértő erős, de logikus gondolata szerint: „mindeközben Európában mintha örülnének a politikusaink annak, hogy nem marad iparunk. Autóiparunk lassan biztosan nem”.
Várkonyi rámutat: míg a két nagyhatalom láthatóan mindent megtesz autóiparáért, az EU éppen ellene dolgozik a sajátjának.
„Merev határidőket szabunk kiforratlan technikák rövid idő alatti keresztülerőltetésére a fogyasztókon és a piacokon, megfizethetetlenségig drágítva eddig jól működő rendszereket” – fogalmaz.
Várkonyi Gábor szerint jól látható, hogy a 2035-ös határidő a belsőégésűek tilalmára vonatkozóan tarthatatlan dátum, ha azonban az EU mégis kitart mellette, akkor kínai dömpingtermékekkel lesz tele a kontinens, miközben a terület saját KKV-szektorának Európában végleg befellegzett.
„Egy utolsó igazi komoly, nemzetközi szinten versenyképes és nagy jövedelmet biztosító iparágunk Európában az autóipar. Se nem védjük, se nem támogatjuk. A jelenlegi felfogással gyakorlatilag ott gyepáljuk, ahol érjük. Ennek a gyakorlatnak véget kell vetni. Fantasztikusan adaptálódó, innovációban élenjáró, remek termékeket létrehozó ágazat ez, legyen szó tetszőleges európai ország autóiról. Annyira jók, hogy maguktól vannak a világban elől. Ne égessük fel a hátországot, mert mindennél nehezebb időszak következik” – zárja gondolatmenetét Várkonyi.
Fotó: MTI/EPA/Roman Pilipej
Összesen 67 komment
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászólás szerkesztése
A fellendülés első lépcsőfoka az összeszerelő üzem, a második, amikor már fejlesztést is helyeznek ide.
Várkonyival annyiban nem értek egyet, hogy láthatóan az USA és a Távol-Kelet is mindent megtesz az elektromos átállásért, közben az európai gyártás próbálja megspórolni az átállás költségeit.
Az európai tömegautók már most is eladhatatlanok Európán kívül (érdemes megnézni a globálisan eladott autók rangsorát, európai csak elvétve van rajta, és a középmezőnyben), ennek része az is, hogy a saját piac védelmében ragaszkodtak a dízelhez, amit viszont sehol máshol nem lehet eladni.
Lehet ragaszkodni a belsőégésűekhez, csak annak megint az lesz a vége, hogy az európai autó máshol nem lesz eladható, viszont Európában is egyre több importot vesznek.
Egyik iga sem jó, maradjunk annyiban.
Az amerikai a lelkeket rontotta meg, ennél nagyobb rossz pedig nincs.
A szex-ipar, a kábítószer, a fegyverek, a trágár beszéd, az erőszak hollywoodi sztaniolba csomagolva sem elfogadható.
A baj nagyobb. Az EU ruhával és cipővel sem tudja ellátni saját magát.
Nem igaz, és nem is kellene tovább erősítenünk függésünket a német autógyártástól, ami fokozatosan gyengül. Ugyanúgy be tudunk kapcsolódni a japán és kínai autógyártásba, amennyire erre egyáltalán szükségünk van.
Bejelentkezés