Szakértő: Az EU letolt gatyával várja az események végét

2022. október 19. 9:05
Hosszú posztban elemzi Várkonyi Gábor szakértő a világ három nagy autópiacán zajló változásokat. Európa szomorúan kullog leghátul.

„A nagy kiszorítósdi, a könyökölős helyezkedés a világ három nagy autópiacán szintet lépett, és ez minden bizonnyal hatással lesz arra is, hogy gyártási kapacitások terén hol épül és hol épül le az ipar”írja Várkonyi Gábor. Az autópiaci szakértő rámutatott: míg Kína és az USA brutális versenyt folytat, az EU – szokás szerint – „letolt gatyával várja az események végét”.

Felpörgetett támogatás

Mint fogalmaz: az Egyesült Államokban végre megértették, hogy az elektromos autózás átalakítja a globális autópiaci erőviszonyokat, erre a változásra pedig fel kell készülni. A Biden-kabinet éppen ezért masszív állami támogatásban részesíti autóiparát, amely egyébként sem globális versenyképességéről volt híres az utóbbi évtizedekben – Európában nem tényezők, Kínában pedig fényévekkel maradnak le a német gyártók mögött.

Az USA most minden lehetséges eszközzel támogatni kezdi az e-autózást: jövő évtől

egy 369 milliárd dolláros csomag részeként autónként 7500 dollárral támogatják a tisztán elektromos modelleket

– természetesen csak azokat, amelyek az Államokban készültek. Ami ennél szembeötlőbb: a támogatás csak az olyan elektromos akkumulátorok esetében érvényes, amelyekben a nyersanyagok vagy az USA-ból, vagy valamelyik olyan államból származnak, amellyel Amerikának szabadkereskedelmi megállapodása van. (Magyarán: az USA gazdasági érdekszférájába tartozó területekről.) 2028-tól pedig már csak 100 százalékig „made in USA” akkumulátorok jöhetnek szóba, ha valaki élni akar az állami támogatás lehetőségével.

Ez alapvetően a kínai gyártás visszaszorítása érdekében történik, de – mutat rá Várkonyi – a dél-koreai cégek is alaposan befürödnek vele, hiszen őket is kiszorítja a piacról. A dél-koreai elnök többször jelezte az amerikai kormánynak, hogy ez így nagyon nem lesz jó, végül az USA – a kiváló gazdasági és politikai együttműködés jegyében – egyetlen mozdulattal vágta át a gordiuszi csomót: engedélyt adott a Hyundainak, hogy elektromos autógyárat építsen az USA területén, így a dél-koreaiak meg fognak felelni az állami támogatás kritériumainak.

Kínai kínok

Az USA napokban bejelentett, drasztikus exporttilalmi rendelete, amely szó szerint a kínai chipgyártás és autóipar hazavágását célozza, az egyébként is kiélezett gazdasági háború eszkalálódását húzhatja maga után.

Peking máris válaszlépésekkel, vagyis a Kínában gyártó amerikai vállalatok ellehetetlenítésével fenyegetőzik,

ez pedig a legérzékenyebben talán Elon Muskot és a Teslát érintheti.

„Mi a tanulság? Mindkét nagyhatalom minden megtesz annak érdekében, hogy a saját autóiparát a lehető legjobb helyzetbe hozza. Ha kell, akkor törvényeket ír át, ha kell, kő kemény protekcionista lépéseket tesz meg, ha kell, akkor adófizetők pénzét költi a stratégiai szempontból kulcsfontosságú autóiparra” – írja Várkonyi Gábor. 

Európa csendes – és lassan tönkremegy

Az autópiaci szakértő erős, de logikus gondolata szerint: „mindeközben Európában mintha örülnének a politikusaink annak, hogy nem marad iparunk. Autóiparunk lassan biztosan nem”.

Várkonyi rámutat: míg a két nagyhatalom láthatóan mindent megtesz autóiparáért, az EU éppen ellene dolgozik a sajátjának.

Az elhibázott energiapolitika miatt lényegében nem lehet versenyképes áron gyártani, a gyártók egymás után jelentik be termelési áthelyezéseiket.

„Merev határidőket szabunk kiforratlan technikák rövid idő alatti keresztülerőltetésére a fogyasztókon és a piacokon, megfizethetetlenségig drágítva eddig jól működő rendszereket” – fogalmaz.

Várkonyi Gábor szerint jól látható, hogy a 2035-ös határidő a belsőégésűek tilalmára vonatkozóan tarthatatlan dátum, ha azonban az EU mégis kitart mellette, akkor kínai dömpingtermékekkel lesz tele a kontinens, miközben a terület saját KKV-szektorának Európában végleg befellegzett. 

„Egy utolsó igazi komoly, nemzetközi szinten versenyképes és nagy jövedelmet biztosító iparágunk Európában az autóipar. Se nem védjük, se nem támogatjuk. A jelenlegi felfogással gyakorlatilag ott gyepáljuk, ahol érjük. Ennek a gyakorlatnak véget kell vetni. Fantasztikusan adaptálódó, innovációban élenjáró, remek termékeket létrehozó ágazat ez, legyen szó tetszőleges európai ország autóiról. Annyira jók, hogy maguktól vannak a világban elől. Ne égessük fel a hátországot, mert mindennél nehezebb időszak következik” – zárja gondolatmenetét Várkonyi.

Fotó: MTI/EPA/Roman Pilipej


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 60 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

A fellendülés első lépcsőfoka az összeszerelő üzem, a második, amikor már fejlesztést is helyeznek ide.

Várkonyival annyiban nem értek egyet, hogy láthatóan az USA és a Távol-Kelet is mindent megtesz az elektromos átállásért, közben az európai gyártás próbálja megspórolni az átállás költségeit.
Az európai tömegautók már most is eladhatatlanok Európán kívül (érdemes megnézni a globálisan eladott autók rangsorát, európai csak elvétve van rajta, és a középmezőnyben), ennek része az is, hogy a saját piac védelmében ragaszkodtak a dízelhez, amit viszont sehol máshol nem lehet eladni.
Lehet ragaszkodni a belsőégésűekhez, csak annak megint az lesz a vége, hogy az európai autó máshol nem lesz eladható, viszont Európában is egyre több importot vesznek.

Egyik iga sem jó, maradjunk annyiban.
Az amerikai a lelkeket rontotta meg, ennél nagyobb rossz pedig nincs.
A szex-ipar, a kábítószer, a fegyverek, a trágár beszéd, az erőszak hollywoodi sztaniolba csomagolva sem elfogadható.

A baj nagyobb. Az EU ruhával és cipővel sem tudja ellátni saját magát.

Nem igaz, és nem is kellene tovább erősítenünk függésünket a német autógyártástól, ami fokozatosan gyengül. Ugyanúgy be tudunk kapcsolódni a japán és kínai autógyártásba, amennyire erre egyáltalán szükségünk van.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés