Innovációval élhetik igazán túl a válságot a hazai cégek – interjú

2022. szeptember 26. 16:34
Energiaválság, logisztikai problémák, fenyegető recesszió – csapkodnak a hullámok a világgazdaságban. Hogyan élhetik túl mindezt a magyar cégek? A Makronóm a válságállóság titkáról kérdezte Zettwitz Sándort, akinek cége, a 77 Elektronika a hazai egészségipar legnagyobb szereplője, és harminchat éves működése során számos válságból került ki már megerősödve.

Gyártó cégként hogy tudnak boldogulni a jelenlegi energiaárak mellett? Milyen intézkedésekre volt és lesz szükség? Mennyire dobja ez meg a költségeket?

Költségeinkben az energiafelhasználás a vállalat teljes költségének mintegy 1 százaléka. Ugyan az új árak alakulására eddig semmiféle egyértelmű tájékoztatást nem kaptunk a szolgáltatóktól, de mivel a teljes költségben az energia részesedése viszonylag csekély, az energiaár emelkedés nem fogja lényegesen befolyásolni a működésünket.

Közel száz országba exportálnak termékeket. Mennyire lett problémás a nemzetközi szállítmányozás?

A szállítmányozással kapcsolatban az utóbbi hat hónapban különösebb problémánk nem volt, az esetek döntő többségében sikerült a partnernél vállalt szállítási határidő kötelezettséget betartani. A szállítmányozás költsége azonban lényegesen emelkedett.

A mai átlagár mintegy másfélszerese az elmúlt évinek. 

Vannak már jelei a formálódó gazdasági világválságnak?

A várható recesszióval kapcsolatban saját tapasztalatunk szerencsére nincs. Egészségügyi berendezéseket gyártunk, és az elmúlt recesszió tapasztalata is az volt, hogy az egészségügyi gyártókat kevésbé érintette. Mivel a korábbi, 2008-as recesszió idejében fejeztük be egy új berendezés fejlesztését, a forgalom csökkenése helyett lényeges forgalomnövekedést értünk el külföldön. Úgy vélem, hogy amennyiben újabb recesszió következne be, hasonló eredményt produkálnánk.

Mit gondolnak, az egyre erősödő infláció milyen hatással lesz a működésre?

A vállalat termelésének 83 százaléka export, a cég devizapozitív. Összes termékünket saját magunk gyártjuk és forgalmazzuk, azonban egyes alkatrészeket, főleg az elektronikus alkatrészeket külföldről kell beszerezni. Az import árak az utóbbi időben lényegesen nem változtak. Mivel az alapanyagok vásárlása is euróban történik, az exportban az infláció viszonylag kevés hatást gyakorol.

A probléma az, hogy igen sok, eddig 2-3 hónapra szállító partnerünk bejelentette, hogy egy évre vagy még hosszabb időre tud szállítani.

Mivel a gyártást nem akartuk leállítani, kénytelenek voltunk a szabadpiacról beszerezni az alkatrészeket – a korábbinál lényegesen magasabb árért, volt hogy tízszereséért. Ez a vállalat eredményét számottevően csökkenti, működését azonban nem befolyásolja jelentősen.

1986-óta működik a cég, ezalatt több válságot is átéltek. Mitől lett válságálló a cég?

Magyar, családi vállalatként folyamatos, immár 36 éves növekedésünk innováció alapú, az árbevétel 5-6 százalékát fordítjuk minden évben innovációra, több mint 700 főt foglalkoztatunk, akik közül 106 fő felsőfokú képesítésű, több nyelvet beszélő kolléga.

A folyamatos fejlesztés tette a 77 Elektronikát válságállóvá,

mert olyan új, világszínvonalú technológiát kínálunk, melyek bármely nagy nyugati vagy keleti konkurens termékeivel felveszi a versenyt, sőt! Magyar cégként, ezt nem sokan mondhatják el magukról. Az orvosok és laborok az egész világon megbíznak a készülékeinkben.

Van már kész tervük arra, hogyan lehet túlélni? Mit tesznek, ha megint bekövetkezik a recesszió?

A jövőben is az innovációra alapozzuk a vállalat fejlődését, és úgy véljük, hogy ezzel egy esetleg bekövetkező recesszió kevésbé befolyásolja a vállalat tevékenységét. Ha mégis a vészforgatókönyvre lenne szükség, ebben az esetben is a fent leírt munkamódszert kívánjuk folytatni, bízom benne, hogy az eddigieknek megfelelő eredménnyel.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés