Brutális inflációs adat közeleg, és ez jó hír

2022. július 14. 22:00
Borítékolható, hogy a hazai inflációs mutató rövidesen óriási lesz. Nem kevésbé nehéz előrejelezni a „szakértők” reakcióit. Ám az infláció várható megugrása mégis remek hír a magyaroknak.
Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhely vezetőjének írása a Makronómon.

Fogjátok már fel – kiabálta Tamás, vadul gesztikulálva –, brutális lesz az infláció; az egész árstop egy nagy bukta nekünk. Két gondolat hasított belém, miközben igyekeztem sportfröccsömet kiszámíthatatlanul csapkodó karjai elől biztos távolságba menekíteni. Egyrészt megvan a következő írásom témája. Másrészt Tamás abszolút nem érti a közgazdaságtant.

Indulatosan érvelő ismerősöm alaptézise az volt, hogy amint kivezeti a kormány az árstoppokat, abban a pillanatban drámai mértékben fog megemelkedni a magyar inflációs mutató. Ez pedig Magyarország minden lakosának fájni fog.

Abban tökéletesen igaza van Tamásnak, hogy az árstoppokat egyszer meg fogják szüntetni. Eleve ideiglenes jelleggel lettek bevezetve, és bár júniusban a kormány meghosszabbította a határidejüket, az továbbra is véges. Az élelmiszerárstop és a benzinárstop is október elsejéig marad velünk a jelenlegi szabályozás szerint.

Még abban sem téved Tamás, hogy az árstoppok kivezetése egyszeri inflációs ugrással jár. Bár a múlt héten még amellett kardoskodott, hogy az eladók más termékek árába már beépítették az árstop miatti veszteségüket, azaz a fogyasztók semmit nem nyertek a fix árakkal. Ez persze tökéletesen ellentmondott mostani érvének, hiszen ha az üzletek máshova beépítették volna a költségnövekedésüket, akkor az árstop kivezetése esetén nem kellene növelniük az árat. Így a korábbi érve nyilván hamis volt. Azonban a mostaninak azt a részét el tudom fogadni, hogy az árstop kivezetése inflációs ugrást okoz.

Az 1. ábra azt mutatja, hogy hogyan változott volna hónapról hónapra a 95-ös benzin ára, ha nem lett volna rajta a tavaly november 15-én bevezetett árstop, hanem az európai árakkal párhuzamosan alakult volna eddig az értéke, valamint hogyan változott volna az ára akkor, ha egészen mostanáig árstop van rajta, azonban az árstoppot ma kivezetnék. A mostani kivezetést azért kell feltételeznünk, hogy annak hatásait valós számokkal elemezni tudjuk.

Mint az ábráról leolvasható, az uniós benzinár jelentősen megnőtt a vizsgált időszakban. Csak májusban 15 százalékot emelkedtek az autósok költségei, márciusban 11 százalékot, de legalább 2 százalék volt a drágulás mértéke novemberben, januárban és júniusban is.

Az árstop tavaly novemberben 5 százalékkal csökkentette a benzin árát, majd fixen tartotta egészen a példa szerinti fiktív júliusi kivezetésig. Ekkor viszont egyetlen hónapban fog megjelenni minden addigi áremelkedés, így az elképzelt kivezetés hónapjában valóban hatalmasat ugrana az ár. A 43 százalékos árnövekedés azért ilyen óriási, mert egyetlen hónap alatt kell azt az árváltozást meglépni, amit a többi ország hónapról hónapra tapasztalt meg.

Amiben Tamás tévedett, és ami közgazdasági járatlanságát mutatja az az, hogy ez a magas infláció rossz hír és bukta nekünk. Hiszen ez a magas infláció annak a következménye, hogy eddig alacsonyan tartottuk az árakat, és csak az időszak végén tértünk át a piaci árazásra.

Ahogyan a 2. ábra mutatja, az árstoppal folyamatosan jobban jártak a magyar sofőrök, egészen a példában használt fiktív kivezetésig. Az árstop rendszere tehát magában hordozza az infláció megugrását, ám ennek fogyasztóként örülnünk kell.

2. ábra: A 95-ös benzin havi ára benzinárstop nélkül, illetve benzinárstoppal, július végi kivezetést feltételezve. Forrás: Európai Tanács, Yahoo Finance.

A 3. ábra mutatja egy havonta 100 litert tankoló magyar állampolgár benzinárstop miatti megtakarításait. Ahogyan látható, az első hónapokban is többezer forint marad meg a családi kasszában, március óta pedig már a tízezer forintot is átlépte a spórolás mértéke, az utolsó két hónapban pedig már húszezer forint környékén volt ez.

3. ábra: Megtakarítás a benzinárstop miatt, 100 liter havi fogyasztás esetén. Forrás: saját számítás.

Csak július végéig összesen több mint 77 ezer forintot takarított meg a példában szereplő autós. Átlagosan 17 százalékkal vásárolta olcsóbban a benzint, mint azt az árstop hiányában tette volna.

A fentieket összefoglalva elmondhatjuk, hogy Tamásnak nincsen igaza. A benzinárstop nem kedvezőtlen számunkra. Az inflációs hatásokat valóban koncentrálja. Az árstoppok kivezetésekor számíthatunk a magyar inflációs mutatók megugrására. Ez azonban egyenes következménye annak, hogy a hatályuk alatt a piaci árnál olcsóbban vásároltunk.

Borítókép: MTI/Koszticsák Szilárd


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 29 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Na és mér? Mert állambácsi az adónkból pótolta a veszteségeinket.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés