Nemzetközi csapatot építve hódítja meg Afrikát a magyar Agrofeed Kft.

2022. május 5. 6:22
Írta: Matus Tibor
Április 5. és 9. között rendezték meg Mostarban a 23. Nemzetközi Gazdasági Vásárt, amelyen Magyarország partnerországként vett részt. Hazánkat Mostarban 24 vállalat képviselte, amelyek megjelenését a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség támogatta és szervezte. Az esemény ideje alatt alkalmunk volt beszélgetni az egyik kiállító vállalat, az Agrofeed Kft. képviselőjével is, akitől megtudhattuk, hogy a cég több mint 20 éve vezető szerepet tölt be a magyar takarmánypiacon kiváló minőségű baromfi-, sertés-, kérődző- és akvakultúra-premixeikkel, koncentrátumaikkal, teljes értékű takarmányaikkal és adalékanyagaikkal.

Mezőlaki Ákos, a vállalat exportüzletág-igazgatójától először azt kérdezem, hogy a jelenlegi helyzetben, amikor a gabonaárak az egekbe emelkedtek, a húságazatot pedig az alacsony árak gyötrik, akkor egy takarmánygyártással foglalkozó vállalatnak dicsekvésre vagy panaszra van oka? 

Válaszában rendkívül nehéz időszaknak jellemzi a mostanit. Talán soha nem volt ilyen nehéz, ami igaz mind a vállalatra, mind a partnereikre. Az Agrofeedben felelősséget éreznek a partnerekért, érdekeltek a partnerek által elért eredményekben. A rájuk nehezedő gazdasági nyomás elsősorban a jelenlegi árakkal kapcsolatos, a magas árak mellett az elérhetőséggel és a beszerzéssel kapcsolatban is nagyon komoly problémák jelentkeztek itthon és világszerte egyaránt.

A gabona ára kétszeresére, a fehérjehordozóké pedig még nagyobb mértékben emelkedett.

Főleg a szójáé, ami elsősorban Amerikából, Argentínából érkezik, és a gazdasági állatok takarmányozásában az egyik legfontosabb, legkényesebb komponens. Nagyon régóta folynak arra irányuló kutatások, miként lehetne a szója szintjét csökkenteni, alternatívákkal kiváltani. Több országnak van fehérjeprogramja, de igazi megoldás erre még nem született.

További probléma, hogy

az elmúlt időszakban a vállalat partnereinek termékei, a tej, a hús rendkívül nyomott árakon tudtak csak megjelenni. 

Úgy tűnik, hogy mostanra az állati termékek esetében történt némi pozitív elmozdulás, de ez a csekély emelkedés nem tudja kompenzálni a magas takarmány- és energiaárakat.

A mostari Nemzetközi Gazdasági Vásáron

Az elmúlt néhány hónapban a gabonaárak további negyven százalékkal emelkedtek, viszont a felvásárlási árak csupán 10 százalékkal. Ez olyan a vállalat számára, mintha két malomkő között őrlődne. A termékeikkel kapcsolatban nekik is megvannak a folyamatosan emelkedő beszerzési, illetve szállítási költségeik, amiknek meg kellene jelenniük az árakban, viszont partnereiknek a saját termékeik nagyon rossz értékesítési ára jelent korlátokat. Így többen csökkentették vagy szüneteltették a termelést. A téli időszakban átmenetileg leálltak bizonyos nevelési ciklusokkal, a fűtés és egyéb, télen jelentkező plusz költségek miatt. Ez viszont az Agrofeedben okoz forgalomkiesést.

A tisztább kép érdekében említsük meg, hogy a monogasztrikus állatoknál, a baromfinál vagy a sertésnél, korábban a takarmány tette ki a költségek 70 százalékát, amely arány most jóval magasabbra emelkedett. Ilyen helyzetben kellene az Agrofeednek érvényesítenie az őt érintő költségnövekedést, olyan partnerekkel szemben, akik szinte kilátástalan helyzetben vannak.

Természetesen minden vállalat törekszik a biztonságra, szeretne hosszabb távra berendezkedni. Ide tartozik a készletképzés is, de az elmúlt időszakban azzal szembesültek, hogy nemcsak az árak emelkedtek, hanem az elérhető mennyiség is korlátozott volt, és a szállítmányozásban is elakadások jelentkeztek. Tehát a vállalat sem tudott olyan készleteket képezni, ami lehetővé tette volna, hogy hosszabb távon, stabilan tudjanak gazdálkodni, illetve ami partnereik számára is segítséget jelentett volna.

Messze még az alagút vége, de Mezőlaki Ákos abban bízik, hogy az árak végre stabilizálódnak,

remélhetően az új aratás idejére, és kialakul egy olyan egyensúlyi állapot, ahol az állattenyésztési terméklánc minden szereplője megtalálhatja számítását.

Az Agrofeed Kft-t 21 éve alapították, és mára Magyarországon, valamint Európa keleti régiójában is van premix üzemük. Az alapítástól kezdve megcélozták az exportpiacokat is. A magyar mellett az első időszakban Európa keleti régióján volt a hangsúly, ahol évről évre nagyobb jelenlétet sikerült kialakítania a cégnek. E bővülés miatt döntöttek úgy 2016-ban, hogy külön üzemet hoznak létre. Ekkorra a régióban eladott termékmennyiség már indokolta az üzem beindítását, amivel jelentős logisztikai költségeket tudtak megtakarítani.

Felvetem, hogy az Agrofeed akár már magyar multivállalatnak is nevezhető, de Mezőlaki Ákos ezt elutasítja azzal, hogy vállalatuk szerencsére nem multi, igaz, már nem is tartozik a KKV-k közé. A nagyságrend okán akár már oda lehetne sorolni, de a magyar tulajdonos, a vállalatban uralkodó szemlélet, a működés, a cégen belüli kollegialitás miatt nem nevezné annak. Sok exportpiacon viszont örülnek nekik a partnerek, mert potenciális alternatívát jelentenek a valóban nagy, amerikai, holland vagy dán multik mellett. Tőlük, mint kisebbtől elsősorban a rugalmasságot várják el, mind a partnerek kezelésében, mind a termékeknek a partner igénye szerinti előállításában. A fő versenyelőnyük, hogy szinte testre szabott termékeket kínálnak. Minden ország egy önálló kihívás, mindegyik más, mint a többi, és a partnerek is nagyban különböznek.

A vállalatnak van ebben tapasztalata, hiszen

közel 40 országban van jelen,

a környező országokon kívül a Balkánon, Észak-, illetve Közép-Afrikában. Üzbegisztánban, Iránban, Pakisztánban, bár ezeket a piacokat a jövőben rákötnék a külföldi üzemre. Itt már vannak országok, amelyek 5-6 ezer kilométerre fekszenek. Tavaly elindították a szakmai kapcsolatokat a szubszaharai régióban. Nemrég érkeztek meg Nigériából, ahol már 25 terméküket sikerült regisztrálniuk, Ghánában most regisztrálják a termékeiket, illetve Kongóba már készítik elő az első szállítmányt.

Európa keleti régiójában már a kezdetektől jelen voltak, és az utóbbi tíz évben sikerült kialakítani a további országokkal a kapcsolatot, Afrika felé pedig az elmúlt 2-3 évben fordultak. Tudatosítják, hogy általában érdemes helyi kollégára támaszkodni, ebben tud segíteni a HEPA.

A takarmányok piacán is nagy a konkurenciaharc, Európában részben már kialakultak a játékszabályok, beálltak a piacok, így mindenki keresi a további lehetőséget a távolabbi piacokon. Afrika azért is érdekes a vállalat számára, mert ott igénylik a termékhez a hozzáadott szolgáltatást, ami az Agrofeed Kft. egyik versenyelőnye. Ez szaktanácsadást jelent és hosszú távú kapcsolatot. Segítik a partnereket, hogy a meglévő alapanyagbázisukat ki tudják használni, cégközpontúan adnak javaslatot a takarmány összetételére.

A vállalatnak 400 alkalmazottja van, köztük számtalan szakember, akik tudnak ebben segíteni. A járvány egyik pozitívuma, hogy ráébresztett mindenkit arra, hogy online módon, rugalmasabban is lehet kapcsolatot teremteni, amit a szaktanácsadások során ki is használnak. Mezőlaki Ákos szerint óriási különbségek vannak Afrikában az egyes országok között. Látni csodálatos dolgokat és nagyon szomorúakat is, de Afrika egyben az óriási lehetőségek földrésze.

Az Agrofeed Kft. csatlakozott a Kiemelt Exportőr Partnerségi Programhoz (KEPP),

amely a kifejezetten magyar tulajdonú, a magyar exporthoz jelentős mértékben hozzájáruló, kiemelt exportőr vállalatokkal működik együtt. A partnerséggel elismerik az adott vállalat külpiaci tevékenységét, illetve segítik az állami exportösztönzési intézményrendszer által kínált eszközökkel. Mezőlaki Ákos szerint soha nem kaptak még ennyi segítséget az exporttevékenységükhöz, legyen szó akár a Külgazdasági és Külügyminisztériumról, akár a HEPA-ról.

A HEPA esetében kiemeli azokat az információkat, amelyek szükségesek az új piacokon való megjelenéshez, illetve azokat a lehetőségeket, amelyek a minisztérium vagy a HEPA által szervezett küldöttségekben való részvételből adódnak. Úgy véli, ezek olyan lehetőségek, amelyeket önállóan csak jóval nagyobb költséggel és jóval hosszabb idő alatt tudtak volna elérni. Bár vannak a vállalatnak boszniai kapcsolatai, de a mostari kiállítást is pozitívan értékelte, hiszen naponta 4-5 helyi vállalattal tudtak tárgyalni. Márpedig Boszniának csodálatos adottságai vannak – még a haltenyésztés területén is.

Mezőlaki Ákos beszélgetésünk végén büszkén említi, hogy egy ütőképes nemzetközi exportcsapatot sikerült kialakítania, amelyben nemcsak szerb és horvát kolléga dolgozik, de vannak például Egyiptomból, Ghánából, Nigériából is, akik részben Magyarországon tanult vagy itt végzett diákok. 

A bosznia-hercegovinai Mostarban, a nemzetközi vásárt Szijjártó Péter nyitotta meg. A vásáron beszélgettünk a Control-X Medical,  az Agrofeed Kft, a Mouldtech Systems, az STS Gruop csoport és az ITQS képviselőivel, illetve Ratko Jojoviccsal Montenegróból.

Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 1 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés