Számos magyar ipari cégnek még mindig nincs egy weboldala sem

2022. május 6. 10:10

Írta: Takács Zsolt
A koronavírus teljesen átrendezte az iparban a marketinget: az expók, a személyes kapcsolatok mellett egyre nagyobb szerepet kap a digitális üzletszerzés. Ezt felismerve alapította meg két fiatal az Ipari Marketing névre hallgató digitális ügynökséget, a tapasztalataikat felhasználva pedig az IpariExpo.hu portált, ahol fejlődésre hívják az online térben kezdő és haladó magyar iparvállalatokat egyaránt.
Kiss-Simon Máté 10 éves pénzügyi és üzletfejlesztési tapasztalattal, több sikeres közös online projekt után döntött úgy, hogy saját vállalkozásba kezd barátjával. Az elmúlt 3 évben azon dolgozott csapatával, hogy segítse a hazai ipar megjelenését az interneten.

Miért van szüksége egy ipari gyártónak kiszervezett marketingre?

A legtöbb embernek a marketingről a reklámok és a végfogyasztóknak szánt kereskedelmi termékek jutnak eszébe, pedig az iparnak is szüksége van marketingre, csak azt nem a nagyközönség szeme előtt csinálják, hanem célzottan az azonos piacon működő partnereknek. Az elmúlt évek gazdasági fellendülésében gyakrabban fordult elő, hogy egy ipari cég megfelelő beszállítókkal és vevőkkel a kapacitása csúcsán van: ekkor nem annyira fontos a marketing. Egészen a koronavírus megjelenéséig az ipari marketing legtöbb esetben kimerült az ipari expókkal, de a pandémia hatására sokak hagyományos marketingtevékenysége megtorpant.

A vírus hatására előtérbe került a digitális marketing?

Sokat fejlődött, de

számos ipari cég a mai napig nem rendelkezik saját weboldallal és belső marketingkapacitással.

Ez egy magyar sajátosság vagy egész Európában jellemző?

Az ipar általános fejlődésével tart a marketing is: sokat fejlődtünk az elmúlt években, de az ipari marketing terén le vagyunk maradva a nyugati országoktól. A magyar piacot digitális marketing szempontból folyamatosan fejlődőnek, de közepesen érettnek tekintjük.

Miben különbözik az ipari marketing a hagyományos kereskedelmi marketingtől?

Kevésbé intenzív és agresszív marketing eszközökkel dolgozunk, de az egyes tevékenységek hatásfoka akár jelentősen nagyobb is lehet, mint az általános kereskedelemben: iparban akár 1-1 üzlettel is jelentős forgalmat tudunk generálni, hiszen mások a léptékek.

Az ipari marketingben kevésbé építünk a hirtelen döntésekre, mivel egy beszerzési folyamat sokkal összetettebb döntési mechanizmus, mint egy impulzív vásárlás. Az iparban eltérőek az értékesítési ciklusok is, valamint általában a személyes értékesítés is része a folyamatnak. Nekünk az a célunk, hogy a partnereinknek olyan online jelenlétet építsünk fel, hogy kikerülhetetlenek legyenek a beszerzési informálódás folyamata során az online térben.

Hogyan lehet ezt elérni?

Az interneten a keresőben zajlik a verseny.

Minél előkelőbb helyen és minél többször kell megjelenni a Google keresésekben.

Éppen ezért hoztuk létre az IpariExpo.hu portált is. Az a célunk, hogy olyan felületet biztosítsunk, ahol az internettel még csak ismerkedő iparosok is könnyen meg tudnak jelenni, szaktudásunk javát beépítettük a platformba, így annak is minőségi online megjelenést tudunk biztosítani, aki még nem igényel folyamatos ügynökségi marketing támogatást.

Azt vettük észre, hogy hazánkban kevés a jó szakmai tartalommal feltöltött és erős megjelenési lehetőséget biztosító ipari weboldal. Az IpariExpo.hu részben alternatívát kínál a koronavírus miatt elmaradt személyes kiállításokra és igényes megjelenési felületet biztosít az ipari szereplőknek, de megfizethető áron. Szeretnénk a professzionális internetes megjelenés korlátját a lehető legalacsonyabbra szorítani.

Miben nyújtanak mást, mint egy hagyományos marketingügynökség?

Az iparhoz való hozzáértésünk és szeretetünk adja a hozzáadott értéket. Nálunk sem mérnökök dolgoznak: megpróbáltuk, de nem sikerült őket elcsábítani a marketing irányába.

Ugyanakkor mind ritmusban, mind technológiai megoldásokban és szakmakultúrában a magyar ipar sajátosságaihoz specializáljuk magunkat.

Érdekli a magyar iparosokat a digitalizáció?

El kell érni a digitális érettség egy bizonyos szintjét, de alapvetően igen. Azon dolgozunk, hogy alacsony belépési küszöbbel nemzetközi színvonalú szolgáltatást adjunk ügyfeleinknek. Szaladunk a piac után, nagyon sok megkeresésünk van: a kapacitásunk csúcsára jutottunk. A nagyobb ügyfeleink, mint például a Mitsubishi Electric Hungary méretéből fakadóan megtehetné, hogy házon belül intézi a marketingjét, de mégis minket választottak, elfogadják és megértik a specializációnk fontosságát.

Az internet már felváltotta a kézfogást és az ajánlásokat?

Átmeneti időszakot élünk. Egyre több az olyan beszerző, aki az interneten kezdi a keresést, de vidéken még nagyon jellemzőek a mindent megoldó névjegyzékkel dolgozó vezetők. Azt tapasztaltuk, hogy a szakmai blogok írásával és a folyamatos tartalomgyártással dominálni tudják ügyfeleink az online kereséseket, és ezzel magas szintű szakmai hozzáértést tudunk sugározni a leendő partnerek felé.

A Hűtőépítő Kft-vel már hat éve dolgozunk együtt a digitális lábnyom kiépítésén. A számukra releváns kulcsszavakban a sokrétű online lábnyomuk miatt 1-1 keresésben akár több ponton is mi kerülünk a Google találati listájára. Aki a témában keresést bonyolít, nagyon valószínű, hogy „belebotlik” a hutoepito.hu weboldalba, vagy egyéb tartalmainkba, erre jó példa a tisztatér kifejezés.

A tisztatér egy üzemi vagy laboratóriumi terület, ahol légkezelő berendezésekkel a levegőben keringő porszemek, mikrorganizmusok vagy egyéb szilárd anyagok mennyiségét minimálisra csökkentik, ezzel garantálva a steril termelési környezetet.

Mekkora mérettől éri meg egy iparban működő cégnek kiszerveznie a marketinget?

Leginkább alsó korlátot látunk. A legkisebb ügynökségi partnerünk 100 millió forint értékű forgalmat generál egy év alatt, de 200-300 millió forint felett már mindenképp megéri jelentős hangsúlyt fektetni a marketingre. A rendszeres együttműködéshez elengedhetetlen, hogy a partnerünk már érett piaci szereplő legyen.

Az IpariExpo.hu-val ez is az egyik célunk, hogy az induló, vagy akár piacából fakadóan kisebb méretű cégeknek is professzionális felületet tudjunk biztosítani.

Korábban azt hittük, hogy felső korlát is létezik, de ezt megcáfolta a valóság. Nehéz egy cégnek egy külön divíziót alapítani a marketingre, mivel ezen a területen is a munkaerőhiány jellemző. Mi egyébként akkor érezzük magunkat sikeresnek, ha el tudjuk juttatni a partnereinket a belső marketing kialakításához.

Mekkora összeget érdemes marketingre költeni egy ipari vállalatnak?

Hüvelykujj szabály szerint az árbevétel 1-3 százalékát, de a hazai gyakorlatban már az egy százalék is agresszív marketingnek tűnhet. Azok a vállalatok, akik korán beszálltak az ipari marketingbe, óriási előnyre tesznek szert, mivel tartalomgyártásban, ismertségben nagyon nehéz lesz őket beérni. Azt látjuk,

a Google értékeli a hosszú távon befektetett energiát és a folyamatos tartalomgyártást.

Segítik a partnereiket a külföldi terjeszkedésben is?

70-80 százalékban a hazai piacra dolgozunk, de vannak külföldi orientáltságú ügyfeleink, olyanok is, akik kizárólag exportra dolgoznak a termékek specialitása miatt.

Együtt dolgoznak magyar kkv-val és nagyobb multival is. Miben különbözik egy multi marketingstratégiája egy magyar kkv-tól?

A globális multiknak vannak kötöttségei, amiket a központ diktál. Előfordul az is, hogy a weboldal technológiájába és tartalmába sincs beleszólásunk. Ugyanakkor egy multinál elképesztő tudáshalmaz van, amire nagyon jól tudunk építeni.

Ha van a multinál központi tudás, akkor miért szervezik ki a marketinget?

Két fő okot látunk: a digitalizáció szempontjából a helyi képviselet le van maradva a konkurenciától, vagy a piac mérete miatt nem elégséges a központi támogatás.

A vállalkozás indításakor miért az ipart választották?

Akkor született meg a koncepciónk, amikor a közlekedésmérnöki diplomával rendelkező társam kiszállt egy webfejlesztő cégből és néhány ipari ügyfelet magával hozott. Hamar felismertük, hogy egy kiaknázatlan piacra léptünk be, ahol olyan cégvezetők vannak, akik óriási alázattal dolgoznak. Emberileg a magyar ipar nagyon kellemes munkatér, megfontolt, kiváló szakemberekkel dolgozhatunk együtt. Az ipar képviseletét egyébként is jó célnak gondoljuk, a szívünkhöz is közel áll.

Milyen változások előtt áll az iparban a marketing?

Az iparban a vállalatok ritkán váltják le a jól bevált partnereket, de a globális inflációs nyomás miatt egyre többen keresnek majd új, olcsóbb, hatékonyabb partnereket és ezáltal jelentősen megnő a szerepe az ipari digitális marketingnek.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 2 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés