Az Index szerint leállhat az autógyártás, de még az autógyártók sem számítanak erre

2022. március 17. 10:39
A háború miatt teljesen leállhat az autógyártás Magyarországon, írja az Index. A hangzatos következtetésre egy másik portál, a Napi.hu egy cikke, illetve szakszervezeti megszólalók alapján jutott a lap. Az autóipari cégek azonban másként vélekednek.

Az Index cikke szerint az orosz–ukrán háború miatt hiány alakult ki az európai autópiacon az elektromos kábelelosztó egységekből (más néven: kábelkorbácsokból), amelyek számos autóalkatrész gyártásához szükségesek. Ez végső soron ahhoz vezethet, hogy jelentősen lelassul vagy akár szinte teljesen leáll az autógyártás Magyarországon, írja a lap, hozzátéve, hogy több üzemben állítólag már érzékelik is a hiányt. Akár érzékelik, akár nem, ebből azonban nem következik, hogy leállna az autóipar.

A Mercedes nem tart leállástól

A Mercedes-Benz többek között ukrajnai beszállítókkal is együtt dolgozik, akik különböző, a járműgyártáshoz szükséges alkatrészeket szállítanak a vállalatnak, közölte a cég.

Hozzátették, hogy beszállítóikkal szorosan együttműködve, folyamatosan figyelik és elemzik a helyzetet, és intenzíven dolgoznak közös, az ellátási láncok biztonságát szolgáló megoldásokon. „Ez egyebek mellett magában foglalja egyes megrendelések áttelepítését a beszállítóink más telephelyeire, mindemellett gyáraink nagyfokú rugalmassága révén igyekszünk a lehető legjobban biztosítani a folyamatos termelést. A 11. naptári héttől a Mercedes-Benz néhány gyárában, egyes területeken átmenetileg az aktuális helyzethez igazítja a termelési programot és a műszakterveket. Ez a kecskeméti gyárra is vonatkozik.”

„A Mercedes-Benz kecskeméti gyára ettől a héttől átmenetileg háromról két műszakos termelési rendre állt át. Az intézkedés jelenleg csak március végéig van érvényben, a friss információk ismeretében naponta újraértékeljük a helyzetet. Munkatársainknak a termelési program módosításából adódó munkaidőkiesését a munkaidőkeret alkalmazásával egyenlítjük ki. A nem teljesített munkaórákat ennek megfelelően a későbbiekben lehetőség van pótolni. Az érvényben lévő munkaidőkeret társaságunknál egy évre szól, 2022. január 1-jétől december 31-ig érvényes” – közölte a cég a sajtóval.

Az Audi és a Suzuki sem a leállástól retteg

A Makronóm információi szerint sem az Audinál, sem a Suzukinál nem olvasták az Index cikkét, amiből az is következik, hogy őket sem kérdezték meg.

Az Audival kapcsolatban megtudtuk, hogy a kábelköteg import hiánya miatt a motorgyár termelését átmenetileg jelentősen csökkentették, de a következőkben hétről hétre fokozatosan növelik majd a termelést és azt tervezik, hogy kevesebb mint egy hónapon belül ismét visszaállnak a teljes kapacitásra.

Ez egyébként annak köszönhető, hogy ennyi idő alatt sikerülhet átszervezni az értékláncot. A kábelköteget beszállító vállalat ugyanis jelenleg Ukrajnából Lengyelországba és Tunéziába telepíti át a gyártókapacitásait.

Van még hiány ezen kívül üléshuzatból, de itt is folyamatban van a kiesés pótlása.

A Suzukiról a Makronóm megtudta, hogy itt nem is éreznek hiányt a kábelkötegek tekintetében, sokkal inkább a chipek területén. A jelenlegi kilátások alapján arra számítanak, hogy április végéig a jelenlegi termelési volument tudják tartani.

A vállalati információk alapján tehát

az Index riogatásának megvalósulására, a hazai autóipar teljes leállására rendkívül kicsi az esély.

Nehézségek és átszervezések persze megfigyelhetők, a cégek alkalmazkodnak a folyamatosan változó helyzethez, de azzal a céllal, hogy minél hamarabb visszaálljanak a teljes kapacitású termelésre.

(Címlap: MTVA: Jászai Csaba)


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 6 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés