Nagyapja hagyatékát viszi tovább a fiatal mátrai borász

2022. március 14. 16:03

Írta: Takács Zsolt
Ifj. Szőke Mátyás már gyerekkorától kezdve a nagyapjától tanulta el a borászati szakma rejtelmeit, de a nehezen átvészelt koronavírus időszaka után egyből a mélyvízbe került, mivel Szőke Mátyás a Szőke Pincészet alapítója tragikus hirtelenséggel hunyt el. Ifj. Szőke Mátyás és a környék fiatal borászai összefogva szeretnék felemelni a Mátrai borvidéket oda, ahová az való lenne.

A 2021-es Concours Mondial de Bruxelles nemzetközi versenyen a Jammertal Borbirtok 2015-ös Cassiopeia Merlotját választották az esemény legjobb vörösborának. Ezt sokan óriási sikernek titulálták. Ön szerint melyik a legjobb bor a világon?

Inkább a hangulathoz választom a bort, nem ragadok le egy díjnyertes bornál sem. Inkább a saját érdemeinket szeretem hangoztatni, ahelyett, hogy kiemelnék egy-egy kiváló tételt.

A magyar borvidékeknek nincs miért szégyenkezniük,

csak nagyobb önbizalom kell.

Az önbizalom egyenlő a márkaépítéssel?

Közelítenek egymáshoz. Annak ellenére, hogy kicsi ország vagyunk, mégis széles spektrumon tudunk termelni világszintű borokat, de a márka és a marketing sok esetben nem éri utol magát a terméket. Úgy gondolom, hogy központilag kellene szabályozni azt, hogy mit exportálhatunk: nem szabad megengedni, hogy a külföldiek alsópolcos, rossz minőségű termékként tekintsenek a magyar borra. A mennyiség helyett a minőségre kell törekedni.

Sokan inkább a mennyiségre mennek?

Nagyon sokan ezt az utat választották. A bor esetében is a marketing győz: lehet sokat gyártani, de attól még a minőségi, értékes borokat kell kiemelni. Ennek ellenére a reklámokban és a multik polcain is sajnos sokszor a gyengébb minőség szerepel a rivaldafényben.

Egy 800 forintos bortól nem lehet sokat elvárni.

Hol kezdődik a minőség a borok esetében?

A fajtaválasztás során magyarként törekedni kell az itthon őshonos szőlők kiválasztására, de emellett persze nem lehet elkerülni az ismert világfajták telepítését sem. A Cabernet Franc bort mindenki ismeri, de nem szabad megelégedni ennyivel: be kell mutatni, hogy mivel tudunk többet nyújtani a magyar földön.

Egy borban tehát fontos elem a terroir értékeinek visszaadása. Miben speciális a Mátrai borvidék, ahol önök is vannak?

Az illatos fehérborok hazája a Mátra. A talajnak köszönhetően a könnyed boroknak is az inkább testes kategóriáját tudjuk elkészíteni, ami nagyon különlegessé teszi az egész borvidéket.

A Szőke Pincészet nagyon régóta a piacon van, de ön személyesen hogyan került közel a borászathoz?

Hat éve dolgozom a családi vállalkozásban, de már gyerekkoromban is segítettem a nagyapámnak, aki a pincészet alapítója volt. Minden nyaramat a pincénél töltöttem, így gyakorlatilag szépen fokozatosan, észrevétlenül az életem részévé vált a borászat.

2017-ben nagyapját az Év Bortermelőjének választották. Mivel lehet egy ilyen neves díjat elnyerni?

Ez a díj a borászok Kossuth-díja. Ez nem egy bor vagy egy borverseny díjazása, hanem egy életműé. Ezt az elismerést azok kapják, akik úgy tekintenek a borra, mint az igaz szerelemre. Nagyapám 1989-ben kezdett bele a vállalkozásba és ez idő alatt a

neve összeért a Mátrai borvidékkel.

A nagyapja tanította meg a szakma rejtelmeit vagy iskolában is tanulta a borászatot?

Tanultam is, de nagyon elméleti volt a képzés: sokkal többet ér az élettapasztalat ebben a szakmában. Sajnos nem látom azt, hogy a borászképzés igazi szakembereket nevelne ki: nagyon nehéz helyzetben lennék, ha most kéne pincemestert keresnem. Kevés az olyan fiatal, aki már gyerekkora óta szívja magába a tapasztalatot: mi pedig

egyedül nem tudjuk eltartani a magyar borszakmát.

Ezenfelül gombamód nőnek ki az olyan pincék, ahol a tulajdonos szereti a bort, de egyáltalán nem ért hozzá, ami tovább rontja az esélyeinket.

Mikor vette át a pincészet irányítását?

2021-ben, amikor elhunyt a nagyapám.

Nehéz volt átvenni a vezetést?

A tapasztalatom már megvolt, az erjesztés technológiáját három éve én kezelem, de a pénzügyek kezelését még most is tanulom. Olyan hirtelen történt az egész, hogy a családnak gyászolni se volt ideje, mert

fenn kell tartani azt az óriási örökséget, amit a nagyapám felépített és ránk hagyott.

Szűcs Róbert a Makronómnak adott interjújában elmondta, hogy a híres toszkán régióban már afgán vendégmunkásokkal dolgoztatnak. Magyarországon is ilyen szintű a munkaerőhiány?

Nagyon sok a képzetlen külföldi vendégmunkás nálunk is, mert kiöregedett az a generáció, aki szerette ezt a munkát. Meg kell osztani a feladatokat és kétszer dolgozni, mivel egy hozzá nem értő munkás óriási károkat tud okozni már a metszésnél is.

A munkaerőhiány a legnagyobb nehézség a szakmán belül?

Igen, óriási verseny folyik az idénymunkásokért.

Mennyit változtak a borfogyasztási szokások az elmúlt tíz évben Magyarországon?

Több stílusváltáson esett át a bortermelés és emellett elkezdett kialakulni a borfogyasztás kultúrája is. Lokálisan elmondható, hogy a Mátrai borvidék marketingje nagyon sokat erősödött az elmúlt években.

Hogyan lehet egy borvidék marketingjét erősíteni?

Nagyon sok pénzre van szükség (nevet). A Mátrai borvidék a második legnagyobb Magyarországon, mégis kevésbé vagyunk ismertek, mint a versenytársak. Ez főként a múltból fakad: sokak emlékezetében megmaradt, hogy óriási mennyiségű, gyenge minőségű bort exportáltak innen Oroszországba. Éppen most zajlik a generációváltás a borvidéken, így mi megpróbáljuk ledolgozni a marketinghátrányt. Három éve fogtunk össze a pincészetekkel és felbéreltünk egy újságírókból álló csapatot, hogy emeljék fel a Mátrai borvidéket hírét oda, ahová való. Egyre több rendezvényen jelenünk meg egységes erőként, képviselve a borvidékünk értékeit. Nehézséget jelent, hogy a környékbeli óriási szállodákban egyszerűen nem kapható helyi borászoktól beszerzett bor, így sok esetben még helyben sem lehet megmutatni a borainkat.

Milyennek mondhatók a magyar fogyasztók?

Nagyon árérzékenyek. A borfogyasztásban visszatükröződik a társadalmi megosztottság. Viszonylag kevesen fogyasztanak prémium borokat, de sajnos a koronavírus hatására jelentősen szűkült a hétköznapi fogyasztásra szánt, közepes minőségű borokat fogyasztók száma is:

sokan egy egész minőségi osztályt zuhantak.

Milyen hatással volt a pincészetre a koronavírus?

Nagyon nehéz időszakon vagyunk túl. Mi kizárólag a vendéglátóiparba szállítottunk és nem voltunk jelen a multik polcain, továbbra sem vagyunk és nem is akarunk jelen lenni – teszem hozzá. A forgalmuk 2020-ban 70-80 százalékkal csökkent.

Hogyan sikerült átvészelni ezt az időszakot?

Nem volt hitelünk és a tartalékainkat éltük fel.

Már látszik a fény az alagút végén?

A tavaly nyári nyitás után hamar stabilizálódott a helyzetünk. Minden munkavállalót megtartottunk, így hamar neki tudtunk állni a munkának.

Miért nem akarnak bekerülni a multik polcaira?

Nem tudjuk felvenni a versenyt a multikban szereplő borokkal, mert az önköltség szintjét se érnénk el. Emellett nagyapám a mennyiség helyett a minőség mellett tette le a voksát.

A külföldi, jellemzően Kínából és Ausztráliából származó dömpingtermékek nehéz helyzetbe hozzák a magyar borászatokat?

A Szőke Pincészetet nem érintik, mivel ezek az újvilági borok egyből a multikba kerülnek, de a nagy képet szemlélve veszélyes lehet más borászatokra, mivel ezek a külföldi – főleg az új-zéladni – borok nagyon jó minőséget kínálnak viszonylag alacsony áron. Bár az egészséges verseny talán innovációra és fejlesztésre ösztönzi a magyar termelőket. Arra kell központilag törekedni, hogy ne úgy tekintsenek a külföldi borászatok Magyarországra, hogy itt bármit el lehet adni: valamilyen

minőségi korlátot kellene szabni az importra.

Magyarország képes lenne jelentős exportra?

Nem a mennyiséggel kell meghódítani a világot. Elsőként nem a külföldi multikat kell elárasztani, hanem be kell törni egy adott ország vendéglátóiparába, borkereskedéseibe: első lépésként meg kell ismertetni a magyart bort a külföldi fogyasztókkal.

Önök jelen vannak külföldön?

Igen, bár a koronavírus miatt ez is jelentősen megcsappant. Két kereskedőnk van az Egyesült Államokban, egy Svédországban és kettő Szlovákiában.

Mi a véleménye az egész szakmát megosztó naturális borokról?

Nagyon trendi lett az elmúlt években. Sokat számít a marketing és sajnos

sokszor inkább a fogyasztók hülyének nézése van a középpontban.

Lehet jó naturális bort készíteni, de sajnos sokszor előfordul, hogy a kisiparban elrontott, hibás tételeket aranyáron, naturális bornak címkézve adják el: ez az egész szakmára negatív pecsét. A kézműves, natúr borászatok gyakran rossz színben tüntetik fel a hagyományos technológiával dolgozó pincészeteket az élesztő használata vagy éppen a permetezés miatt.

Milyen volt a 2021-es szüret?

Különleges volt a nagy meleg és az aszály miatt. Az átlaghoz képest 20-30 százalékkal kevesebbet termeltünk, de nagyon jó minőségű borok születtek.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 2 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés