Makronóm

Tudják az óriáscégek, hogy kiéheztünk a költekezésre és van is pénzünk, amit elkezdtek kirázni belőlünk

2022. február 28. 18:41
Az óriáscégek az emelkedő költségeikre figyelmeztetnek, miközben felfelé nyomják áraikat, hogy megvédjék profitjukat, számol be a Financial Times, kiemelve, hogy a gazdasági hangulat lehet ingadozó, de a fogyasztók stabilan és sokat költenek.

Az amerikai vállalkozásoknak most sikerült valami olyat tenniük, ami korábban soha nem sikerült nekik, vagyis

négy évnyi áremelést nyomtak le a fogyasztók torkán egyetlen év alatt,

nyilatkozta David Rosenberg, a Rosenberg Research vezető közgazdásza és stratégája a lapnak.

A FactSet adatszolgáltató szerint az S&P 500 részvényindexben szereplő blue-chip vállalatok 2022-re 12,7 százalékos nettó profitmarzsot regisztrálnak, szemben az ötéves 10,5 százalékos átlaggal, azaz valóban elmondható, hogy

a nagyvállalatok profitemelése is közrejátszik a magas infláció kialakulásában.

De miért és hogyan tehetik meg a cégek épp most, hogy több évnyi áremelést adnak el a vásárlóiknak alig egy év leforgása alatt? 

Nem csak arról van szó, hogy végre van egy indok (mégpedig az infláció), amire tudnak hivatkozni.

A lap szerint ugyanis

a nagyvállalatok nagyon is jól érzik és látják, hogy a fogyasztók pénzügyi-vagyoni helyzete rendkívül erős

és komoly pénzügyi tartalékot halmoztak fel az emberek a válság alatt. Ez adta meg az árképzési erőt számos nagyvállalatnak.

A gyors bérnövekedés, a lakásárak emelkedése, az amerikai részvénypiac növekedése és a világjárvány-korszakot kezelő (nem csak) amerikai ingyenpénzosztás segélyező politikája együttesen oda vezetett, hogy

a fejlett világban az emberek akár sokkal jobb pénzügyi helyzetben is lehetnek, mint a koronaválság előtt. 

A jegybankok ugyanis mértéktelenül öntötték a pénzt a gazdaságra, ami megjelent a cégek és ingatlanok felértékelődésében is. Közben a kormányok Nyugaton azért fizettek az embereknek, hogy ne menjenek dolgozni, így leszoktatva azokat a munkáról, sőt, Amerikában munka nélkül még többet is tudott keresni a munkavállalók jelentős része, mint korábban, amikor dolgozott. Eközben a válság alatt a fizetésüket az emberek továbbra is nagyrészt megkapták, de elkölteni nagyon hosszú ideig szinte semmit nem tudtak abból a lezárások miatt.

A Credit Suisse vezető részvénystratégája, Patrick Palfrey el is ismerte a Financial Timesnak, hogy a háztartások pénzügyi helyzete erősödik, így

a családoknak bőséges mozgásterük van, hogy felkészüljenek az áremelkedésekre,

azaz lényegében lenyeljék a rájuk áthárított áremeléseket, sőt, valójában még annál is többet. 

Makronóm vélemény

Beindult tehát a régi-új gazdasági verseny, ahol a kérdés már csak az, mely gazdasági szereplő tudja lefölözni az extra megtakarításokat, költéseket és jövedelmeket.

(Címlap: MTI/EPA/Divjakant Szolanki) 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 2 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés