Működési engedélyt kapott a szlovák repülő autó

2022. február 4. 21:21
A szlovák Klein Vision társaság megkapta a szükséges engedélyeket repülő autója üzemeltetésére. Immár semmi sem áll a szériagyártás útjában. Az autó halad, majd felszáll, és 170 kilométeres óránkénti sebességgel mintegy ezer kilométer megtételére képes a levegőben.

Hat év fejlesztés után a szlovák repülő-autó projekt, az AirCar új fázisba léphet. A Klein Vision társaság, amelyet Štefan Klein, dizájnér és konstruktőr alapított, bejelentette, hogy

a járműve megkapta a szükséges repülési engedélyeket a Szlovák Közlekedési Hatóságtól.

Nem volt egyszerű, hiszen a járműnek 70 óra repülést kellett abszolválnia az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) szabványait betartva. A repülő autó a tesztek során több mint 200 fel- és leszállást hajtott végre. Klein Vision beszámolójából kiderül, hogya tesztelés során nem csak a a jármű manőverező képességét és teljesítményét vizsgálták, de ezeken kívül figyelték az autó-repülő statikai és dinamikai stabilitását is a repülés során.

Molnár René, a Polgári Repülési Divízió igazgatója elmondta: a Közlekedési Hatóság a fejlesztés 2017-es indulása óta figyelemmel kísérte az AirCar fejlesztésének összes fázisát. Eközben a legfontosabb prioritásuk a közlekedés biztonsága volt. Az AirCar élvonalbeli innovációkat ötvöz az EASA- biztonsági intézkedéseivel összhangban:a sportautók és a megbízható repülőgépek új kategóriáját hozták létre. A minősítési folyamat igényes volt, ugyanakkor lenyűgöző.

 

Klein szerint az AirCar-tanúsítvány megnyitja a kaput a hatékony repülőautók tömeggyártása előtt, ami tulajdonképpen hivatalos és végső megerősítése annak, hogy változtatni tudunk a középtávú utazások módján.

 „50 évvel ezelőtt az autó volt a szabadság megtestesítője” – mondja Anton Zajac, a projekt társalapítója.

„Az AirCar kiterjeszti ezeket a határokat, elvisz minket egy másik dimenzióba, ahol az útjaink az éggel találkoznak.”

Štefan Klein álmának ötödik generációja az AirCar, amelyet egy 1,6 literes, 103 kW-os BMW motorral szerelnek fel. A felszállásához mindössze 300 méter hosszú kifutópályára van szüksége. Felszállási sebessége 120 km/h, repülési sebessége 170 km/h. 2500 méteres magasságban 1000 km a hatótávolsága. Az autóból repülővé és fordítva történő átalakulás kevesebb, mint három percet vesz igénybe. Minden automatizált, így egyetlen gomb megnyomása elég a változtatáshoz. A szárnyak függőlegesen becsúsznak a jármű karosszériájába, és behúzzák a jármű hátsó farkát.

 

Klein az AeroMobil társaságnál kezdte kifejleszteni a repülő autót, de 2016-ban otthagyta a vállalatot, és elindította saját projektjét. Az ismerhető információk alapján az AirCar teljesen más koncepció követésével jött létre, mint amin Klein az AeroMobilnél dolgozott. Az új koncepciókban a szárnyak nem hajtódnak vízszintesen a gép alapváza fölé, hanem először elfordítják, majd függőlegesen beillesztik a jármű karosszériájának oldalába. Ez a megoldás lehetővé tette, hogy csökkentsék a szélességet, és több használható területhez jutottak.  A szárnyak kiterjesztésekor, a farokrész is kitolódik, és elfoglalja a helyét toló propeller. A kompaktabb kialakítás nagy előnyt jelent, elsősorban a közúti forgalomban. Az AirCar járműve ezzel a megoldással egy normál méretű parkolóhelyre is befér.

Repüléskor az óránkénti fogyasztás körülbelül 18 liter benzin.

A szükséges tanúsítványok megszerzése után formálisan már semmi sem áll a tömeggyártás útjában. A  vállalat közlése szerint hamarosan akár el is indulhat.

Mint elmondták, más verziókat is terveznek. Például 4 ülésest, kétéltűt vagy ikermotorost. A vállalat az új Adept Airmotive könnyű repülőgép-hajtómű tesztjeit is befejezte, amely az új változtatható légcsavarával akár 300 km/h-s repülési sebességet és több mint ezer kilométeres hatótávolságot tenne lehetővé. Ez az új verzió várhatóan 12 hónapon belül kaphat tanúsítványt.

(Fotók: Klein Vision)


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 80 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Nekem tetszik, de nem lesz sok vásárló. Baromi drága lesz és azért autót könnyebb és kevésbé veszélyes vezetni, még ha út is kell hozzá és tovább is tart.

Hát, gratulálok, izgalmasan hangzik, de azért bennem is volnának kérdések. Pl. OK, fölgyorsulok 120-ra az autópályán, és elrepülök, irány Bécs, de hol fogok leszállni? A koronavírustesztről most nem is beszélve.

Azután érdekelne, mekkora a fogyasztás, mert nem az a kérdés, hogy egy óra alatt mennyi, hanem hogy 100-on mennyi...

Ja, meg azért ki az, akinek az életmódjába ez racionálisan belefér? Szóval olyan 200 km-s távoknál kezd elgondolkodtató alternatívává válni, azon belül jobb az autó. Namost, ki ingázik ennyit naponta, aki nem visz érdemi terhet (tehát nem teherautósofőr?

Szóval nem érzem magam potenciális vevőnek...

Szép mérnöki munka, de nem biztos, hogy erre van szüksége az emberiségnek.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés