Amerikában igencsak megugrott a használt autók ára

2022. január 10. 16:55
Amerikában a használt autók árai olyan magasra és olyan gyorsan ugrottak meg, hogy a vásárlókat egyre inkább elriasztja. Az APnews egy hölgy példáján mutatja be a drágulást, akinek szűkös volt a költségvetése, de a munkába járáshoz kell a kocsi. A 7 500 dollárjáért kínáltak neki egy 2013-as Toyota Sciont, amelyen bő 160 000 mérföld volt. Ahogy a kereskedő mondta, hogy csak haszon nélkül, szívességből tudja ennyiért kínálni.

A portál beszámol arról, hogy várhatóan az egész ország autókereskedéseiben hasonló jelenetekre lehet számítani. Az Edmunds.com szerint,

egy használt jármű átlagos ára novemberben az Egyesült Államokban 29 011 dollár volt – ami 39%-kal több mint 12 hónappal korábban.

Az AP szerint az amerikai háztartások több mint felének kevesebb a bevétele, mint amennyi szükséges egy átlagos áru használt jármű megvásárlásához. Lényegében elmúltak azok az idők, amikor szinte bárki, aki rendelkezett valamiféle állandó jövedelemmel, betévedt egy autótelepre, és néhány ezer dollárért megvehette gyermeke első járművét, egy megbízható, régebbi modellt.

Az amerikai statisztika szerint novemberben a fogyasztói infláció 6,8%-kal növekedett, ami az elmúlt 40 év legélesebb ugrása. Az áremelkedésekhez az energia mellett a használt járművek is jelentős mértékben járultak hozzá. Bár a növekedés üteme lassul, a legtöbb szakértő szerint a felduzzadt járműárak a belátható időn belül megmaradnak.

Az okok közvetlenül a járvány tavaly márciusi kitöréséig vezethetőek vissza. Az autógyárak felfüggesztették a termelést, hogy lassítsák a vírus terjedését. Csökkent az új járművek eladása, és ezzel párhuzamosan egyre kevesebben kereskedtek használt személy- és teherautóval. Ugyanakkor,

az otthon ragadt embereknél nőtt a laptopok és monitorok iránti kereslet, ami arra késztette a félvezetőgyártókat, hogy az autóiparnak szánt chipek gyártását a fogyasztói elektronikai cikkek felé tereljék.

A vártnál gyorsabb gazdasági fellendülés fellendítette a járművek iránti keresletet és az autógyárak megpróbálták visszaállítani a teljes termelést. A chipgyártók azonban nem tudtak elég gyorsan reagálni. Az autókölcsönző cégek és más flottavásárlók pedig, akik nem tudtak új járműveket beszerezni, leállították a régebbiek eladását, és ezzel fokozták a használt járművek hiányát.

A számítógépes chipek hiánya az új járművek árait is magasabbra vonta. Az Edmunds.com szerint az átlagos új jármű 46 000 dollár felé halad. Annak ellenére, hogy emelkedtek az újak árai, a használt autók ára közelebb kerül az újakéhoz.

A járvány kezdete óta a használt járművek ára 42%-kal ugrott meg, amely emelkedés több mint kétszerese az újakénak.

Így az USA-ban, novemberben a használt járművek átlagos ára az új járművek átlagos árának a 63 százaléka volt. A járvány előtt ez csak 54 százalékát tette ki.

A portál példákat is felsorol különböző autókereskedőktől: „Ami korábban 5000 dolláros autó volt, az most 8000 dollár. Ami korábban 8000 dollár volt, az most 11 000 vagy 12 000 dollár.”

Edmunds számításai szerint adókkal, díjakkal, 10%-os előleggel és 7,5% körüli kamattal együtt az átlagos használt jármű havi 520 dollárba kerül, még akkor is, ha közel hat évre számolják szét a finanszírozást.

Egy átlagos használt jármű havi részlete két éve 413 dollár olt, öt éve 382 dollár, egy évtizede pedig 365 dollár volt. A novemberi átlagos 500 dolláros részletfizetés egy használt járműért körülbelül annyit tesz ki, mint amennyit öt évvel ezelőtt fizettek egy vadonatúj jármű esetében.

Bár egyes autógyártók arról számoltak be, hogy a számítógépes chipek kínálata fokozatosan javul, a használtautók piacán gyors változások nem várhatóak.

Az újjármű-kereskedők mintegy 1 millió járművel rendelkeznek országosan, ami alig egyharmada a szokásos kínálatnak, és a nagy többséget már el is adták.

Tekintettel a fogyasztói keresletre, az új járművek árai várhatóan historikusan magasak maradnak mindaddig, amíg a kínálat nem tér vissza körülbelül 2 millióra vagy 2,5 millióra, ami akár 2023-ig is eltarthat. Amint az új járművek ára enyhül, a használt járművek árai is követni fogják.

Ám ezt követően is szűkös lesz a használt járművek kínálata. Az elmúlt évtizedben a két- és hároméves lízingből visszatérő autók voltak az új használt járművek elsődleges forrásai. Ekkor azonban az Egyesült Államokban értékesített új gépjárművek több mint egyharmada lízingelt volt, ez az arány mára 22 százalékra esett vissza. Mivel kevés az új autó, a lejáró lízingszerződéssel rendelkezők gyakran megvásárolják ezeket az autókat.

A kölcsönző cégek, amelyek a használt autók régebbi modelljeinek kulcsfontosságú forrása volt, most nem tudnak újat vásárolni, és ők is megtartják a meglévő autókat. Egyes kölcsönző cégek még használt járműveket is vásárolnak. Mindezeket a tényezőket figyelembe véve arra számítanak, hogy a használt autók hiánya 2024-ig eltarthat. 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 13 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés