Külföldre szökött a családi cég elől a sokdiplomás paprikatermesztő, de a Fajszi Paprika utolérte

2021. november 7. 15:15

Írta: Takács Zsolt
Az élelmiszeripari Oscar-díjat nyert idén is a negyedik generációs Fajszi Paprika Manufaktúra: a díj hatására a magyar paprikás családi vállalkozás sorra kapja a külföldi megrendeléseket. A díj még Okvátovity Dórát, a manufaktúra társtulajdonosát is meglepte, hiszen az egyik termékük már tavaly elérte a két csillagot a neves versenyen, de idén a legmagasabb, három csillagot is elhozták a fűszerpaprikamag-olajukkal. Az évtizedek óta működő családi vállalkozás helyzetét jelentősen megnehezíti a mezőgazdaságban uralkodó munkaerőhiány, hiszen ebben az évben sem volt már ember az utolsó hektárok betakarítására, de a nyári időjárás sem volt kedvező a paprika számára. A Fajszi Paprika Manufaktúra a nehézségek ellenére folyamatosan hódítja meg az exportpiacokat és mára a bevételeinek jelentős része külföldről származik.

Honnan jött az öltet a Fajszi Paprika megalapításához?

A családom már négy generáció óta foglalkozik paprikatermesztéssel, de a Fajszi Paprika Manufaktúra ötlete csak néhány évvel ezelőtt fogalmazódott meg bennünk. Korábban kistermelőként értékesítettünk, aminek nagy korlátai voltak, mivel csak 40 kilométeres körzetben és Budapesten árulhattuk a termékeinket. Ebből a szorításból

szerettünk volna kitörni és előre lépni, hogy országos szereplővé válhassunk és exportra is gyárthassunk.

Könnyen ment a generációváltás?

Apukám mindenképpen szerette volna, hogy folytassam a családi vállalkozást, de én eleinte nagyon ellenkeztem, mert az egész gyerekkoromat végigkísérte a paprikatermesztés.

Fotó: Mészáros Máté

Amíg mások nyaraltak, mi a földeken voltunk és folyamatosan hajnalban keltünk, hogy elmeneküljünk a délutáni meleg elől a földeken.

Több iskolát is elvégeztem, diplomákat szereztem, külföldön tanultam, hogy ne a paprikával kelljen keresni a kenyeremet.

Ennek ellenére mégis a Fajszi Paprikában dolgozik. Mi történt?

Váratlanul és hirtelen jött a pálfordulás. Egy szentendrei séta során jött a felismerés, hogy a legtöbb forgalmazó a mi paprikáinkat használja fel és ledöbbentett, hogy mekkora a kereslet magára az őrölt fűszerpaprikára.

Mindig a paprikásban dolgozott?

Tíz évet dolgoztam egy minisztériumban és Brüsszelben is, de idővel rájöttem, hogy nem akarok stabilan heti 40 órát irodában ülni, nagyobb szabadságra vágytam. Most kizárólag projekteken dolgozom a paprikán kívül.

Fotó: Kiriák Dia

A sok iskola közül valamelyiknek volt köze a mezőgazdasághoz?

Az első diplomámat a Corvinuson szereztem államigazgatás szakon, ezután a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen tanultam diplomáciát. Nyelvtanulás céljából éltem Kínában és Törökországban, de egyik tanulmányom sem érintette a mezőgazdaságot, elsősorban nemzetközi környezetben szereztem tapasztalatot.

Mikor alapították a Fajszi Paprika Manufaktúrát?

A szüleim a 90-es években vágtak bele hivatalosan, de

dédnagymamám kezdte el az üzletet a szocializmus idején, amikor,

ha valakinek paprikája volt, akkor mindene volt,

mert kvázi fizetőeszközként használták a paprikát, többet ért még a sónál is. Nagyszüleim a paprika mellett állattartással is foglalkoztak, de szüleim már kizárólag a paprikával dolgoztak. Édesapámnak is voltak iránykeresései, mert karosszérialakatosnak tanult, de rájött, hogy nem a műhelyben szeretné leélni az életét, de anyukámnál is hamar megfogalmazódott a gondolat, hogy nem szeretne alkalmazott lenni.

Fotó: Mészáros Máté

A szülők még mindig aktívan dolgoznak a manufaktúrában?

Persze, ők a termesztéssel, betakarítással és a feldolgozással foglalkoznak. A férjemmel mi is segítünk mindenben, amiben tudunk, főleg onnantól, hogy elkészül az őrölt paprika. Mi intézzük a csomagolást, a marketinget, az értékesítést és a termékfejlesztést.

Mekkora területen termesztik a paprikát?

16 hektáron vetésforgóban, mivel a paprika nagyon kimeríti a talaj tápanyag tartalmát.

Kedvező volt az időjárás az idei szezonban?

Sajnos nem, az óriási meleg és a hőhullámok nagyon megviselték a paprikákat. Sokan inkább ki se mentek idén betakarítani például a kukoricát, mivel

a gázolaj többe kerül, mint amennyit a termés ér.

A pirospaprika hogyan került be a magyar köztudatba és a gasztronómiába?

Nagyon sokfélét lehet olvasni, de a történelemkönyvek szerint a fűszerpaprika a török hódoltság alatt került Magyarországra és eleinte csak dísznövényként vetették a gazdagabbak. Abban az időben a borsot használták ízesítésre, de azt nem tudták megfizetni az emberek, így szoktak rá a paprikára. A fajszi és a kárász paprikáról már régi feljegyzésekben is a paprika őseként hivatkoztak. Minden ma ismert paprikáink őse csípős volt, de a Duna-parti malmokban kimosták belőle a csípős paprikamagot paprikamolnárok. Mi is kísérletezünk régi magokkal és nemesítéssel a Gemenci-erdőben.

Fotó: Mészáros Máté

Hogy kell elképzelni a kísérleti földet?

Teljesen zárt, párszáz négyszögöles területen próbálkozunk egyedi magokkal és paprikákkal. A termés alatt folyamatosan nézzük a paprikák növekedését, formáját, színét, ízét és ez lesz az „anyaállományunk”. Egy ilyen vetés során vettük észre, hogy bizonyos fajtáknál a hatodik vetésnél előfordulhat csípősség.

Arra is törekszünk, hogy saját vetőmagot használjunk, mivel a boltból vásárolható magoknak kevesebb százaléka kel ki,

míg nekünk közel 100 százalékos a kelési arányunk vetéspróba során.

Feltételezem most már nem paprikamolnárok dolgoznak a manufaktúrában. Mennyire gépesített a termelés?

Manufaktúraként szinte mindent kézzel csinálunk. Március végén elvetjük a magokat, amik, ha kikelnek, akkor elkezdjük a kapálást és az öntözést egészen szeptember közepéig. A betakarítást és a paprikák kiválogatását is kézzel csináljuk. Ezután a paprikákat hat hétig utóérleljük, aminek hatására a paprika édesebb lesz és a színe is sötétebbé válik. Ezt a folyamatot a nagy termesztők általában kihagyják, ráadásul ők a szárat is a paprikán hagyják, amivel 20 százalékkal több őrleményt tudnak előállítani. Az októberi szárítás és az egészen tavaszig tartó őrlés előtt még egyszer kiválogatjuk a paprikákat, hogy csak a legjobb minőségűek kerüljenek bele a végtermékbe.

Fotó: Kiriák Dia

A magyar fogyasztók már keresik az esetleg drágább, de jobb minőségű magyar termékeket?

Az utóbbi néhány évben egyre tudatosabban vásárolnak a fogyasztók, amit a koronavírus tovább erősített. A mi paprikáink árát elsőre sokallják, de ha kipróbálják rájönnek, hogy a bolti paprikához képest elég csak a felét beletenni az ételbe, ami ráadásul sokkal ízletesebbé és színesebbé válik. Volt olyan kolbászkészítő, aki drágállta a paprikánkat, így máshol vásárolt, de néhány hónap után kifehéredtek a kolbászok és visszatért hozzánk, mert beismerte, hogy mennyit számít a paprika minősége.

Áttérve a kínálati oldalra. Milyen a magyar paprika piaca?

Sok az oligopol helyzetben lévő nagyvállalkozás, ahol a mennyiség kerül az előtérbe a minőség helyett. Emellett viszont azt tapasztalom, hogy

minden vásárlónak megvan a saját paprikása,

úgy gondolom mindannyian elférünk a piacon és nem vagyunk egymás versenytársai.

Fotó: Mészáros Máté

Céljaik között szerepel, hogy bekerüljenek egy kiskereskedelmi lánc polcaira?

Nem célunk, hogy bekerüljünk a multik polcaira, elégedettek vagyunk a vásárlóinkkal és a viszonteladóinkkal, nagyon jó kapcsolatot ápolunk velük.

A multik által elvárt mennyiséget ki tudnák termelni?

Igen, mi csak elvi okokból nem akarunk bekerülni egy kiskereskedelmi láncba, mert akkor elvesztené a termék az exkluzivitását.

A fűszerpaprika adja a magyar gasztronómia gerincét, mégis rengeteg paprika érkezik Ázsiából. Ezekkel a dömpingtermékekkel fel lehet venni a versenyt?

Meglepően olcsón érkeznek ezek a termékek, aminek fő oka, hogy ott óriási mértékben termelik a paprikát és a munkaerőt sem fizetik meg rendesen.

Fotó: Mészáros Máté

Az ázsiai paprikák minősége is gyengébb, mint a magyar?

Össze sem lehet hasonlítani, de szerencsére nem sok ilyen dömpingtermékkel találkoztam.

Az ázsiai termelőknél nem a minőség, hanem a mennyiség a lényeg.

A múltban óriási botrányt kavart a téglaporral felütött fűszerpaprika. Ez még most is jelen van?

A 90-es években gyakori szokás volt valamivel növelni a fűszerpaprika térfogatát, de a 90-es évek elején és 2004-ben kirobbant egy óriási botrány, mert nagyon

sokan megbetegedtek és néhányan meg is haltak az ismeretlen eredetű fűszerpaprika miatt.

Ez a történet még mélyen él az akkori generációban és mindenki a kalocsai paprikára asszociál, ha szóba kerül a „téglaporos” paprika. Ebben az időben senki nem mert paprikát fogyasztani, de mára nagyon szigorú élelmiszeripari előírások lettek bevezetve és folyamatosak az ellenőrzések az ágazatban, bár a paprika rossz hírét most a külföldről érkező dömpingtermékek fogják csorbítani.

Fotó: Mészáros Máté

Melyik a legnagyobb akadály, amivel egy paprikatermesztő találkozhat?

Az egész mezőgazdaságot érintő probléma a munkaerőhiány,

egyszerűen nincs, aki kapálja a földet és leszedje a termést.

A fiatalok nem akarnak már mezőgazdasággal foglalkozni?

Nagyon nehéz fizikai munkát kell végezni és sok esetben inkább a szellemi munkavégzést választják a fiatalok. Ha találunk rendes munkaerőt, akkor azok egyszerűen megfizethetetlenek.

Volt olyan brigádvezető, aki többet keresett egy hónap alatt, mint én több diplomával a minisztériumban fél év alatt,

de  például paprikaszedés alatt, ahol teljesítménybérért dolgoznak a munkások, átlagosan napi 20-25 ezer forintot is megkeresnek.

Fotó: Kiriák Dia

Hogyan oldják meg a munkaerőhiányt?

A kapálást néhány helyi, idős asszony, de a betakarításhoz Romániából érkeznek vendégmunkások. Ebben a szezonban összesen

nyolcvan vendégmunkás dolgozott nálunk.

Az esős napok miatt itt hagytak minket, pedig paprika még volt a földeken, de ők továbbmentek egy másik országba.

Nyugaton is problémát jelent a munkaerőhiány?

Abszolút. Akik hozzánk járnak dolgozni, azok Németországból jönnek Magyarországra a spárgaszezon után, aztán visszamennek Németországba, hogy karácsonyi dekorációkat készítsenek.

Fotó: Mészáros Máté

Rengeteg szakmai elismerést kaptak, de a legújabb és egyik legnagyobb a Great Taste Awardson elért három csillag. Meglepte önöket az elismerés?

Tavaly a Vikica paprikánkkal jelentkeztünk a megmérettetésre és már az akkor kapott két csillag is óriási meglepetés volt.

Az élelmiszeriparban a Great Taste Awards a csúcsok csúcsa.

Idén fűszerpaprikamag-olajat küldtünk a versenyre és legnagyobb meglepetésünkre elhozta a legmagasabb elismerést, a 3 csillagot. A fűszerpaprikamag-olaj egy nagyon prémium termék, mivel 100 kiló magból és 15 kiló szárított paprikából tudunk készíteni 150 darab 1 deciliteres üveget.

Fotó: Kiriák Dia

A halászlépaprikánk is 2 csillagot, míg a galagonyafával füstölt paprikánk 1 csillagot kapott. Így elmondhatjuk, hogy a csípős fűszerpaprikánk kivételével minden termékünket elismerték, de jövőre őt is benevezzük. Nagyon örülünk, hogy idén 3 termékünk is ilyen jól teljesített.

Különleges paprika kell a tökéletes halászlé elkészítéséhez?

Az egész család imádja a halászlét és hosszú évek kísérletezése után találtunk rá a legjobb halászléhez való fűszerpaprikára.

Fotó: Kiriák Dia

Melyik volt a legextrémebb termékük?

Sosem próbáltunk ki szélsőséges termékeket, inkább a hagyományokat követjük. Korábban Tihanyból kerestek meg minket, hogy valamilyen formában házasítsuk össze a paprikánkat a levendulával, de ez nem a mi területünk és természetesen azt sem szeretnénk, hogy a vásárlóink szemében komolytalannak tűnjünk.

Mivel tud a Fajszi Paprika kiemelkedni a tömegből?

A csomagolásokat praktikusra, fiatalosra és látványosra terveztük, de 

leginkább a minőség, ami kiemel minket a tömegből.

Egy ideig nagyon tartottam attól, hogy az arcomat adjam a termékek mellé, hiszen azok az egész család munkáját tükrözik. Bárki kapcsolatba léphet velünk, eljöhet megnézni a földeket és az üzemet, ahol mi vezetjük körbe a vásárlót.

Fotó: Mészáros Máté

Exportpiacokon is jelen vannak?

Az utóbbi időben ugrásszerűen megnőtt az exportunk, már közel 50 százalékát teszi ki a bevételeinknek. Afrika és Dél-Amerika kivételével az összes kontinensre szállítunk. Sok külföldön élő magyar rendel tőlünk, de a Great Taste Awards után rengeteg megkeresés jött külföldi vásárlóktól. Ennek köszönhetően pedig

már szájhagyomány útján terjeszkedünk külföldön.

Mik a jövőbeni tervek?

Egy vendégház létrehozása az álmunk a Gemenci-erdő szívében, ahol a vendégek beleshetnek a kulisszák mögé és akár aktív pihenésként részt is vehetnek a munkafolyamatokban, de grandiózus terveink egyelőre nincsenek, inkább a vevői igényeket szeretnénk kiszolgálni. Sokan kérték, hogy a csípős paprikát őrlőfejes üvegben adjuk, magolajból is szeretnénk csípőset készíteni. Ezenfelül helyi termelőkkel és forgalmazókkal összefogva szeretnénk népszerűsíteni a környék termékeit.

(Borítókép: Mészáros Máté)


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 2 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés