Visszatessékelné a fővárosba a kiköltöző tömegeket Karácsony várostervezője

2021. október 21. 18:20
Vissza akarja terelni a kiköltöző magyarokat Budapestre Balogh Samu, Karácsony várostervezője.

Drámai számok látszanak a statisztikai hivatal migrációs jelentéséből. Budapestről tavaly több, mint 84 ezer ember költözött el, a fővárosba máshonnan beköltözőkkel együtt is 16 ezerrel csökkent a város lakossága - ez olyan, mintha Soroksár, Budapest XXIII. kerülete lakosságának 70%-a tűnt volna el a városból” – írja Balogh a Facebookon, hozzátéve, hogy „a kiköltözők közel fele, 38 ezer fő nem ment messzire, Pest megyében talált új otthont. A kiköltözés önmagában nem jelentene gondot, de az agglomeráció hízása sajátos folyamat: a kiköltözők túlnyomó többsége továbbra is Budapestre jár dolgozni, tanulni, a főváros szolgáltatásait veszik igénybe, hiszen az agglomerációs települések nincsenek felkészülve ekkora roham kiszolgálására.”

Balog úgy véli, hogy „a kiköltözési folyamat társadalmi szinten mindenkinek okoz problémákat: a környező településeken úgy nő a zsúfoltság, hogy a városok nincsenek felkészülve ennek kezelésére, a Budapestre irányuló ingázás egyre több szmogot és torlódást jelent a Budapesten élőknek, miközben az ingázók is egyre nehezebben közlekednek nap mint nap. Ez a folyamat nem magától történik, hiszen a kormány lakáspolitikája fűti az agglomerációs kiköltözést, ráadásul az elmúlt évtized autó- és betonpárti városfejlesztése sem tette vonzóbbá Budapestet. Az elővárosi vasútfejlesztés fontos, de önmagában csak szépségtapasz a kiköltözés problémájára. Még a kormány is azzal számol, hogy a vasútfejlesztés csak kiszolgálja a kiköltözők igényét, és valójában több ezer milliárd forint elköltése után is csak több ingázó autó jár majd Budapestre, mint most.”

Balogh szerint a feladat nem kiszolgálni ezt a folyamatot, hanem megállítani és megfordítani. „Erről szól Budapest városfejlesztési stratégiája, az Otthon Budapesten. A célja az, hogy széles körben megfizethető lakhatás biztosításával, valamint a város élhetőségének növelésével, tiszta levegővel, több zölddel csábítsuk az embereket Budapestre. Csak és kizárólag a kiköltözési hullám megállításával kezelhető az az egyre nagyobb válság, amit mindannyian érzékelünk dugók, szmog, kevesebb zöld és balesetek formájában” – zárja gondolatait a várostervező aktivista, aki szerint véletlenül sem enyhítheti a problémákat, ha az emberek kiköltöznek a városból és egy jelentős részük otthonról dolgozik, vagy már csak alkalmanként jár a fővárosba. Nem említi az agglomerációs települések gazdaságainak fejlesztését, az agglomeráció megtartó erejét sem, amit szintén érdemes lehet javítani a valódi, hosszú távú megoldás érdekében.

Makronóm vélemény

Kérdéses, hogy miért kellene a magyar emberek mozgását a főváros felé irányítani. Divatos zöld magyarázat lehet erre, hogy a városban élő ember környezetterhelése alacsonyabb, hiszen sok jó (zöld) ember kis helyen fér el igazán, legalábbis itt nem használnak például autókat a munkába járásra, de nem is fűtenek fatüzeléssel és így tovább, emellett számos infrastrukturális költséget meg lehet spórolni társadalmi szinten is, ha az emberek egy térbeli helyen koncentrálódnak. 

A másik magyarázat az lehet, hogy a baloldali politika újra kívánja termelni az urbánus, liberális társadalmi közeget, gazdasági erejét pedig növelni kívánja azzal, hogy a népességből és az azzal járó erőforrásokból még többet vonzana magához. 

Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 96 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Szerintem az embereket be kéne bálázni, úgy kisebb helyen elférnek. A körbála nem jó, mert
rossz a térkihasználása.

A parkolást és a közlekedést sem tudjátok megoldani. Majd pont ezek az ócska, semmihez sem értő, nagypofájú, gyenge puhapöcsök fogják megállítani a az agglomerációba kiköltözést.

És ez nem vicc, a zöldek már ott tartanak, hogy kertvárosokban nem lehet hatékony tömegközlekedést megvalósítani, tehát a klímavédelemnek a része lenne az, hogy az embereket jó kis élhetetlen galambdúcokba kell összezsúfolni, mert hát ugye mindenkinek áldozatot kell hoznia (mondják ezt úgy, hogy egy pillanatig sem gondolkodtak el azon, hogy talán egyéni közlekedéssel és családi házakkal is meg lehet oldani a klímasemlegességet)

Ó, egyébként a baloldalt ismerve sejtem, hogy milyen ötleteik lennének: büntetés, pénzbeszedés.
Vidékieknek behajtási díj, mert hát mit képzelnek ezek, hogy bejönnek dolgozni (és hasznot hajtanak a cégnek, ami utána a fővárosnak adózik...). Ingyenes parkolás csak a fővárosiaknak, mindenki más fizessen mindenhol, mindenkor. De lehetne a bérlet is drágább, ha nem tudja igazolni a budapesti lakcímet, ha esetleg mégis letenné az autóját, így akarná megúszni a vegzálást. Legalább utálnák egymást a pestiek és az agglomerációban lakók, azt a baloldal mindig szereti, ha minél többen utálják egymást, addig se törődnek a politikusokkal.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés