Szlovákia bemutatta Dubajban a jövő hidrogén-meghajtású autóját: a Kassai Műszaki Egyetem fejlesztette

2021. október 22. 16:47
Egy különleges autó prototípusát mutatták be a szlovákok a Dubajban rendezett világkiállításon. Az autó hidrogén-meghajtású és a végsebessége 250km/h.
Matus Tibor írása a Makronómon.

Csupán pár nappal a világkiállítás megnyitója után tudta kitárni Szlovákia az 1550 négyzetméteres pavilonjának kapuit, ugyanis

a 300 euró havibérért alkalmazott pakisztáni vendégmunkások túl gyakran szakították meg a munkájukat szünet vagy imádkozás céljából.

A nehéz indulás után azonban egy ténylegesen komoly prototípust tudtak bemutatni, Richard Sulík, gazdasági miniszter részvételével.

Az egyedi hidrogén-meghajtású autó, amelyet MH2-esként neveztek el,

a Kassai Műszaki Egyetem Gépészeti Tanszékének és a Matador Group vállalat együttműködésében készült.

A Matador csoport elsősorban autóipari alkatrészek gyártásával foglalkozik.

A szlovák pavilon fő témájaként a jövő mobilitását, és az elkövetkező évtizedek fejlett technológiáit jelölték meg. A hidrogén-meghajtású autóval szeretnék bizonyítani Szlovákia innovációs potenciálját.

Az MH2 tetszetős sportos dizájnnal bír, a legmodernebb technológiákat és anyagokat használtak fel hozzá. Nulláról 100km/h-s sebességre négy másodperc alatt gyorsul, végsebessége körülbelül 250 km/h. Az autó légellenállási koeficiense (Cx) 0,2.

A fő formatervező, Branislav Maukš szerint a külalakja olyan, mint amikor egy megfeszült sprinter kiugrani készül a startgépből.

Természetesen a prototípus kulcsa a motor hidrogén meghajtása, amelyben

a hidrogén elégetésekor nem képződik levegőszennyeződés.

A fő újdonságnak viszont a hidrogén tárolási módját tartják, amely intelligens hőmérséklet-szabályozást igényel.

A tárolási mód előnye a magas biztonsági szint és a viszonylag alacsony költségek a tárolásnál.

A hajtást hidrogén üzemanyagcellák biztosítják, amit egy fémhidrid ötvözetből és hőszivattyúból álló tandem hidrogén kompresszor táplál.

Ennek prototípusára a Kassai Műszaki Egyetem még szabadalommal is rendelkezik.

A hidrogén-meghajtású járművekben a hidrogént általában 350 és 700 bar közötti nyomáson tárolják. Az MH2-es autóban az egyetem kutatói képesek voltak megőrizni a hidrogént 10 és 30 bar közötti nyomáson, amihez egy speciális fémhidrid öntvényt kellett használniuk.

A hidrogénprogram komoly vesszőparipája Richard Sulík, gazdasági miniszternek.

Az első pozsonyi és a kassai hidrogénkútnak már idén októberre tervezték az üzembe helyezését, és további 40 hidrogénkutat terveznek az országban.

Bár már kapni hidrogén meghajtású személyautót Szlovákiában is, a szakemberek többsége inkább a nagyobb járműveknél, kamionok, vonatok, hajók esetében látják indokoltnak a hidrogén üzemanyagként való kihasználását.

(Fotók: Szlovákia Gazdasági Minisztériuma)


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 9 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Á, nem!

Nálunk dízelmerciket meg Audikat csinálnak, legfeljebb motorokat benzines Opelekbe.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés