Kutatók: A hajók kötelei minden behúzáskor ontják magukból a mikorműanyagot

2021. október 13. 8:17
Sokat hallhatunk arról, hogy az óceánok mikroműanyag-szennyezettségét elsősorban a vízben lebomló szemét okozza. A Science of the Total Environment című folyóiratban megjelent új tanulmány szerint azonban az is felmerült, hogy az elöregedő tengeri kötelek is jelentősen hozzájárulhatnak a szennyezéshez.

Nem csak az óceánok élővilágára jelent veszélyt

Az óceáni mikroműanyagok apró műanyagrészecskék vagy műanyagszálak, amelyek a vízben lebegve könnyen elfogyaszthatóvá válnak az ott élő halak számára. Amikor ezeket a halakat emberek vagy más állatok fogyasztják el, a mikroműanyagok bekerülnek a szervezetükbe, ahol komoly egészségügyi problémákat okozhatnak. 

Az óceánokba kerülő mikroműanyagok számos forrásból származhatnak kezdve a műanyag csomagolásokon át egészen az utakról lemosott autógumirészecskékig, amelyek a vízelvezető csatornába kerülnek. A brit Plymouthi Egyetem tudósi ezen a vonalon elindulva kezdtek kutatni egyéb vízben lebomló szennyezőanyag után és egy eddig kevéssé vizsgált, de annál általánosabb eszközhöz jutottak: a halászhálók behúzásához használt polimer kötelekhez.

Méterenként 20 mikroműanyagdarab

Laboratóriumi szimulációk és helyszíni kísérletek során egyaránt megállapították, hogy az egyéves kötelek minden egyes méterenként körülbelül 20 mikroműanyagdarabot juttatnak az óceánba. Ez a szám a kétéves kötelek esetében méterenként 720 darabra, a tízéves kötelek esetében pedig több mint 760 darabra emelkedett.

Ezeket a számokat figyelembe véve úgy becsülték, hogy egy 50 méter hosszú új kötél minden egyes behúzáskor akár 2 ezer mikroműanyagdarabot juttathat az óceánba. A régebbi kötelek esetében ez a szám akár 40 ezer darab is lehet. További becslések szerint az Egyesült Királyság halászflottája - amely több mint 4500 hajót számlál - évente 326 millió és 17 milliárd közötti mennyiségben bocsát ki mikroműanyagdarabkákat.

Iparági szabványok bevezetésére van szükség

A kutatáshoz során mért adatokat egy 2,5 kg-os súly behúzásához számolták, ami azt jelenti, hogy nagyobb súlyok vontatása nagyobb súrlódást és ezáltal nagyobb mennyiségű szennyezést is jelenet, mert több mikroműanyagdarab jut az óceánba. A kutatást vezető tudós, Dr. Imogen Napper arra hívta fel a figyelmet, hogy a kutatási eredmények rámutatnak arra, hogy a tengerészeti iparágban sürgősen szükség van kötelek karbantartására, cseréjére és újrahasznosítására vonatkozó szabványokra.

Ugyanakkor azt is mutatja, hogy a szintetikus kötelek tervezésében folyamatos innovációra van szükség, amelynek konkrét célja a mikroműanyag-kibocsátás csökkentése

– mondta Napper. 

A cikk szerzője Krakkai Alexandra

(Borítókép: Unsplash/Stijn Swinnen)


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 4 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés