A szintetikus üzemanyagok tehetik fenntarthatóbbá az autóipart

2021. október 16. 15:37
A világgazdaság egyik legmeghatározóbb iparága az autóipar, mely Magyarországon a gazdaság gerincoszlopa. Az ország termelésének egyharmada származik ebből a szektorból, mely csak az idei év első négy hónapjában 26 százalékkal tudott növekedni.

Mint azt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter idén júniusban Debrecenben egy sajtótájékoztatón elmondta, ezért kiemelten fontos számunkra, hogy a hagyományos autózás időszakában elért kiemelkedő és vezető helyzetünket az autóipar új korszakában is megőrizzük. Ahogy egyre több ország határoz meg szigorú előírásokat a károsanyag kibocsátással kapcsolatban, úgy merülnek fel újabb és újabb forradalmi technológiák az autózás területén. 

Megfelelő helyettesítőre van szükség a jelenlegi üzemanyagok helyett

Az autógyártók, mint a BMW vagy a Porsche, elkezdtek olyan szintetikus üzemanyagokat vizsgálni lehetséges alternatívaként, melyek a szigorúbb kibocsátási előírások mellett is hatékonyan használhatóak a belsőégésű motoroknál. A www.motorauthority.com weboldal szerint azonban Jason Fenske, az Engineering Explained műsorvezetője, szkeptikusan áll ehhez az új üzemanyag-technológiához.

A szintetikus üzemanyagok megteremthetik a fenntartható autózás feltételeit

Az oldal véleménye szerint míg a benzint és a dízelüzemanyagot a természetben előforduló nyersolajkészletekből állítják elő, addig a különböző szintetikus üzemanyagokat molekulák kombinálásával hozzák létre. Így kémiai úton keletkezik egy olyan anyag, mely képes a hagyományos fosszilis üzemanyagokhoz hasonlóan viselkedni a belsőégésű motorban. 

A MotorAuthority cikkében azt írja, hogy

Fenske szerint ez a folyamat szén-dioxid semleges, mivel a legtöbb szintetikus üzemanyag egyik fontos összetevője a légkörből kivont szén.

Így bár a szintetikus üzemanyag használata, azaz elégetése továbbra is szén-dioxid kibocsátást eredményezhet, de ezt elméletileg ellensúlyozza a légkörből kivont szén mennyisége, amely az előállításhoz szükséges. Tehát a szén-dioxid mérleg akár át is billenhet a negatív oldalra abban az esetben, ha több szintetikus üzemanyag kerül előállításra, mint amennyit felhasználnak. 

Fenske a www.motorauthority.com kérdésére elmondta, hogy

további előnye a szintetikus üzemanyagoknak, hogy a benzinhez hasonló energiasűrűséggel rendelkeznek.

Bár nem lehetséges teljesen azonos energiasűrűséget elérni, de sokkal kedvezőbb ennek értéke a szintetikus üzemanyag használatával, mint a hidrogén, vagy a jelenlegi elektromos autókban használt lítium-ion akkumulátorok esetében. 

A magas energiasűrűség magas árat eredményez

Fontos azonban a MotorAuthority cikke szerint, hogy

a szintetikus üzemanyagot megújuló energia felhasználásával kell előállítani ahhoz, hogy összességében tisztább erőforrás legyen, mint a benzin.

Hiszen az elektromos autóknak éppen az a legnagyobb előnyük, hogy még a legszennyezettebb hálózatról töltve is nagyon kis szén-dioxid kibocsátást képesek elérni. A feltöltésük ráadásul meglehetősen egyszerű művelet, miközben a szintetikus üzemanyagok előállítása, szállítása majd használata egy belsőégésű motorban, egy sokkal bonyolultabb folyamat. Mivel több összetett lépés követi egymást, sokkal nagyobb a hiba lehetősége és alacsonyabb a hatékonyság. 

Ebből következik, hogy a szintetikus üzemanyag alacsonyabb hatásfokot képes elérni, melyet Fenske szerint több tanulmány is igazol. Viszont a szintetikus üzemanyagok kiválóan alkalmazhatóak lehetnek a légi vagy a tengeri közlekedésben, a nagyobb energiasűrűségük miatt. Bár a MotorAuthority cikke arról ír, hogy a szakember ezekben az esetekben is drága megoldásnak tartja a szintetikus üzemanyagokat. 

Az autógyártók elkötelezettek a szintetikus üzemanyagok mellett

Azonban a kihívások nem tántorították el az autógyártókat a kísérletektől és a szintetikus üzemanyagok fejlesztésétől. A Porsche már versenyautókban teszteli ezeket az alternatív üzemanyagokat, és a gyorsabb eredmények érdekében támogatnak egy fejlesztéseken dolgozó chilei kísérleti üzemet. A BMW pedig tavaly fektetett be a Prometheus Fuels nevű startupba, melytől azt remélik, hogy képes lesz a benzinhez hasonló áron értékesíteni a szintetikus üzemanyagot. 

(Címlapfotó: MotorAuthority)


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 10 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Egyszerű kis matek: egy liter benzin/gázolaj energiatartalma közel 10 kWh. Ha 100%-os hatásfokú az bioüzemanyag előállítása, és mindjárt a benzinkúton állítják elő, akkor 100 Ft/kWh német energiaárral számolva 1000 Ft/liter - plusz az adók, azaz olyan 1200 forint litere. Szerintem sokkal reálisabb a 25%-os hatásfok, amikor 4800 forint egy liter nafta. Inkább nem is hasonlítom össze, mennyibe kerülne egy kilométer megtétele bioüzemanyagos autóval az elektromoshoz képest, amelyik még a mostani benzinárakhoz képest is sokkal kedvezőbb.
Vegyük hozzá azt, hogy a belsőégésű motorban nem tökéletesen ég el az üzemanyag, azaz hiába bármilyen bio az eredete, ugyanúgy fog nitrogénoxidokat, szénport és aldehideket eregetni, ami ugyanolyan mérgező, mintha fosszilis üzemanyagból származna.
Nyilvánvalóan itt arról van szó, mint amit a Foxconnos igazgató is mondott, hogy Európának egyetlen olyan területe van, ahol az élvonalba tartozik, az a belsőégésű autók, motorok és sebességváltók. Ha ezekre nincs szükség, akkor besorolódnak a jóval előrébb tartó amerikaiak, kínaiak és dél-koreaiak mögé, úgy, hogy a villanyos területeken nincs érdemi saját kutatás-fejlesztés, akkumulátorgyártás, villanymotorgyártás, akkumulátorszabályozás és társai. Ezért próbálja a Porsche és társai minél tovább elodázni a váltást az elektromosra, de ezzel csak még tovább növeli a különbséget az elektromos autózásbeli tudásuk elmaradásában.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés