A kertészkedés lenne a hosszú élet titka?

2021. augusztus 3. 20:52
Dan Buettner kutató a National Geographic csoportjával közösen felkutatta azokat a helyeket a világon, ahol a legtöbb ember több mint 100 évig él. Ezeket a területeket kék zónáknak nevezték el, és ilyen például Japánban Okinawa egyik kis szigetén élők csoportja, a szardíniai Barbagia régió, az abbházok Grúziában vagy a hunza népcsoport Pakisztánban.

A közös nevezőt keresték ezen helyek között, hogy megtudják, mi is a hosszú élet titka. A legfőbb azonosságok például, hogy a helyiek nem túlsúlyosak, étrendjük fő összetevője növényi alapokon nyugszik, szoros szociális kötelékekben élnek, és mindent összevetve boldog és kiegyensúlyozott életet tudhatnak a magukénak.

Van azonban egy meglepő közös vonás: a lakók minden közösségben öregkorukig kertészkednek. Ez nem véletlen, ugyanis rengeteg kutatás bizonyítja, hogy a kertészkedés elősegíti a hosszú élettartamot és növeli a jólétet.

Az alábbiakban 5 pontban összefoglaljuk, hogy milyen szempontok támaszthatják ezt alá:

1. A kertészkedés összeköt a természettel

A napfénynek és friss levegőnek való kitettség, valamint a növények gondozása, majd elfogyasztása pozitív hatással van az egészségünkre. A skóciai orvosok ezt olyan komolyan veszik, hogy vérnyomás és szorongás esetén természetjárást írnak elő a betegeknek.

Roger Ulrich, környezetvédelmi kutató tanulmányából kiderül, hogy a természet helyreállító, nyugtató ereje biológiailag is magyarázható, ugyanis ösztönös hajlamunk van arra, hogy kedvezően reagáljunk a természetre, hiszen az őseink a természetben fejlődtek.

Azonban szervezetünkre nem az egyszeri alkalmak, hanem a rendszeresség bír a legjobb hatással, így a kertészkedést egészségügyi szempontból is ajánlják, hiszen az rákényszerít a természettel való érintkezésre akkor is, ha esetleg magunktól nem lenne kedvünk. A sportolást, kocogást sokan abbahagyják egy idő után, ha sűrűbbek lesznek a napjaik, azonban, ha a kert gondozását hagyják félbe, akkor az összes eddigi belefektetett munka kárba vész. Tehát nagyobb ösztönző erővel bír.

2. A termést el is kell fogyasztani

Amennyiben nem csak dekoratív virágokat és cserjéket termesztünk, hanem ehető gyümölcsöket és zöldségeket is, akkor azokat elfogyasztva értékes tápanyagokhoz juthatunk. Mivel a legtöbb zöldség és gyümölcs a betakarítás után legkésőbb három nappal elveszíti a tápanyagok 30 százalékát, ami szintén ösztönzi az időben történő fogyasztást. A otthoni termés pedig sokkal zamatosabb és ízletesebb, mint a boltban kapható alternatívák, így összességében tökéletesen kiegészíthetik a napi étrendet.

3. Felér egy testmozgással

A különböző típusú kertészeti tevékenységek különböző mennyiségű és minőségű fizikai aktivitást igényelnek. A kertben végzett munkához ügyességre és erőre is szükség van, amivel könnyen el lehet égetni akár ugyanannyi kalóriát, mint egy tornatermi edzés során. 

4. Torna az agynak és stresszcsökkentő hatással is bír

A kertészkedés tervezést és ügyes problémamegoldó készségeket igényel. Fontos észben tartani az ültetési, metszési, betakarítási időszakokat, és nem szabad elfelejteni a rendszeres öntözést sem. Továbbá a kertészkedés megkívánja, hogy teljes mértékben a jelenben legyünk a feladatok elvégzése közben, ami stresszcsökkentő hatással bír, és segít ellazulni.

Erre egy Hollandiában végzett tanulmány kitűnő példát mutat, amelyben 30 embert bíztak meg stresszes feladattal, amit 30 perc olvasás vagy kertészkedés követett. A tesztből egyértelműen kiderült, a stresszhelyzetben termelődött kortizolszint mérése alapján, hogy a kertészkedők sokkal gyorsabban megnyugodtak, mint az olvasók. Nem csoda tehát, hogy sokan meditációs formaként tekintenek a kertészkedésre.

5. Hogyan érdemes kezdeni?

Akik nem akarnak egyből sok pénzt és energiát a kertészkedésbe fektetni, azoknak több remek alternatíva is kínálkozik. Az egyik ilyen opció, hogy kisebb növényeket, például paradicsompalántákat, bazsalikomot, mentát, egyéb fűszernövényeket már cserépben is lehet termeszteni az ablakpárkányon vagy az erkélyen, nem szükséges egyből kertben, vagy magaságyásokban kezdeni. A cserepek mellett szalmabálákba is lehet ültetni. Furán hangzik, de valóban lehet zöldségeket, gyümölcsöket és virágokat közvetlenül szalmabálákba helyezni. Ez egy egyszerű, de nagyszerű megoldás.

Szóval elmondható, hogy a kertészkedés egy stresszcsökkentő időtöltés, ami javítja az egészségi állapotot és növeli az elérhető életkort.

A cikk szerzője Blősz Dalma.
 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés