Minden a Magyar Termék védjegyről

Vedd a hazait! Védd a hazait! – egyre többen keresik a magyar termékeket

2021. július 27. 8:51

Írta: Takács Zsolt
Nyugaton egyelőre sokkal tudatosabban vásárolják az emberek a hazait, de folyamatosan fejlődnek a magyar fogyasztók is. A Makronóm interjúja a magyar termékek nagykövetével, Benedek Eszterrel, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetőjével.

Pontosan mivel foglalkozik a Magyar Termék Nonprofit Kft.?

A szervezet 15 éve alakult, de célunk az alapítás óta változatlan. Munkánk középpontjában a hazai termékek népszerűsítése áll és az elmúlt években az egyik legismertebb védjegycsaláddá váltunk. Olyan termékek viselhetik az általunk kiadott tanúsítóvédjegyet, amelyek megfelelnek a terméktanúsítási eljárásunkon. 2006-ban 13 hazai vállalat alapította a szervezetet, de mára már 190-en vagyunk csaknem 4500 termékkel.

Hogyan zajlott a szervezet megalapítása előtt a magyar termékek népszerűsítése? Milyen újítás hozott a Magyar Termék Nonprofit Kft.?

2004-ben született meg a kezdeményezés, amikor a Forest-Papír termékeken jelent meg a magyar termék önálló végjegyként. A vállalat vezetője, Bodrogai Ferenc úgy gondolta, hogy az uniós csatlakozáskor a védjegy egy fontos jelző a hazai termékeknél. Ennek a folyamatnak a részeként alapította meg a szervezetet 2006-ban 12 további vállalkozással közösen. Az elején leginkább papíralapon zajlott a kommunikáció és 2009-ben az első nagyszabású kampányunk részeként a szalvétákhoz képeslapokat csomagoltunk és ha ezt a vevő visszaküldte a Forest-Papír székhelyére, akkor vállalta, hogy vásárlásai alkalmával figyeli és ha teheti magyar terméket fog vásárolni és erre buzdítja barátait és ismerőseit is. 12 évvel később, idén év elején egy ilyen ígérvény érkezett az irodánkba. Ebből is látszik, hogy

a cél változatlan, de az eszközök folyamatosan fejlődnek.

Ön hogyan csatlakozott a szervezethez?

11 évvel ezelőtt Bodrogai Ferenc továbbfejlesztette a Magyar Termék működését, ekkor kerültem a céghez, amelynek 2016 óta vagyok az ügyvezetője.

Miben különböznek a mai fogyasztók a húsz évvel ezelőttitől?

A vásárlási szokások is folyamatosan változnak, az elmúlt években előtérbe került az online vásárlás és a digitális eszközök használata. Ehhez próbálunk mi is alkalmazkodni és követni a trendeket. A Shoppy.hu-n összekötöttük a védjegyes termékeket egy okoskosárral, ami segíti a vásárlókat megtalálni a magyar termékeket. A Magyar Termék saját weboldalán a védjegyes termékek felsorolásánál minden termék esetében a Shoppy.hu árösszehasonlító felületére irányítja a látogatókat.

Tudatosság szempontjából vizsgálva azt látom, hogy 11 éve szinte nem is volt szempont a magyar termékek vásárlása, viszont már az első három helyen van a minőség és az ár mellett.

Mitől lettek keresettebbek a magyar termékek?

Egyrészt a szisztematikus és hosszú távú kommunikációnak köszönhetően, amiben nekünk is nagy szerepünk van a piac további szereplői mellett, másrészt

a kereskedelmi üzletláncok is sokat tesznek a magyar termékek felvirágoztatásához.

Mostanra már el lehet mondani, hogy tudatosan vásárolnak a magyarok?

Kutatások szerint sokkal tudatosabban, mint korábban. Folyamatosan változnak az igények is. Egyre fontosabb szerep jut a környezetbarát és magas minőségű termékeknek.

Milyen további eszközöket terveznek bevezetni, hogy még tovább növekedjen a magyar termék hírneve?

A Magyar Termék Nonprofit Kft. egyedülálló abból a szempontból, hogy közösségi akciókat szervez. Ez azt jelenti, hogy a védjegyhasználó vállalatok összefogásával és finanszírozásával csinálunk akciókat, nyereményjátékokat. A nagyon kedvező marketingköltségek miatt ez a csatlakozó cégeknek is jó lehetőséget teremt. Az elmúlt 15 évünkből a 2020-as emelném ki, amikor a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” kampánnyal szólítottuk meg a fogyasztókat nagyon jó időben. Ehhez a programhoz több mint 100 vállalkozás és a meghatározó üzletláncok többsége is csatlakozott. 2021 januárjában végzett kutatásunk kimutatta, hogy a kampány 11 hónapos bevezetése alatt elértük azt, hogy a #veddahazait védjegyet a fogyasztó spontán említi. Idén augusztustól kezdve be akarjuk vezetni a hazai termékek hónapját, ahol a cél az, hogy ebben a hónapban a fogyasztók tudatosabban vásároljanak. Ezt a projektet balatoni kitelepüléssel, teqball mini olimpiával, üzletláncok bevonásával, TV és óriásplakát kampánnyal, CSR lábbal tervezzük bevezetni.

Mekkora a kormány szerepe abban, hogy a hazai termékek egyre népszerűbbek?

Kiemelkedő fontosságú a kormány kommunikációja. Tavalyi évben ők is erősítették a kommunikációjukat például a „Válaszd a hazait” kampánnyal. Mindenki munkája összeér a magyar termékek népszerűsítésében, mivel minél többen vagyunk, annál hatékonyabb a kommunikációnk.

A Magyarországon jelenlévő nagyobb multik egyre inkább befogadják a magyar termékeket?

Egyértelműen pozitív tendencia figyelhető meg. Látjuk, hogy a multiknak is fontos a magyar termékek szerepeltetése, nem tudok különbséget tenni a hazai tulajdonú és multinacionális kiskereskedelmi láncok között ebben a tekintetben.

Nagyon jó a multikkal az együttműködés

és megvan arra az esély, hogy a nemzetközi hálózathoz tartozó másik országban található üzletekben magyar heteket tartsanak, ahol megmutathatjuk a legjobb magyar termékeket külföldön.

Sok termelő panaszkodik arról, hogy nehéz bekerülni a boltok polcaira. Miben kellene fejlődniük?

Ezeknek a vállalkozásoknak az az erőssége, hogy nagyon jó minőségű termékeket tudnak előállítani, de problémát jelent, hogy korlátozottak a marketing és értékesítési lehetőségeik.

Egy jó termék önmagában még kevés.

Ebben próbálunk mi is segíteni azzal, hogy a védjegyen kívül bevonjuk a gyártókat bizonyos akciókba, kampányokba. Ezenfelül nagyon fontos, hogy a vállalatok kapcsolati tőkéje és tudása növekedjen. Erre hoztuk létre az Agóra konferenciát és online tréningeket is tartunk KKV-nak. Sokak számára a védjegy megszerzése az elsődleges, mivel vannak olyan üzletláncok, amelyeknél a tenderek részét képezi, hogy az adott termék rendelkezik-e védjeggyel.

Mivel szerezheti meg a védjegyet egy vállalkozó vagy egy termelő?

A védjegyhasználatra pályázni kell, megszerzéséhez termékszintű tanúsítási eljáráson kell megfelelni. A tanúsítás során a termék kétkörös szakértői bírálaton megy keresztül, ahol vizsgálják a termék dokumentációit és a mintákat. A bizottság megvizsgálja a termék eredetét és a jogszabályi megfelelősséget. Nem lehet fogyasztót megtévesztő információ, termékbiztonsági probléma, illetve nem merülhet fel jogosulatlan versenyelőny. Ha egy termék megszerezte a védjegyhasználati engedélyt, akkor a szerződéskötéstől számítva három évig használhatja azt, de minden évben végrehajtunk egy utóellenőrzést, és a három év alatt egyszer helyszíni eredetellenőrzést is tartunk.

A gyártóknak lépcsőfokot jelenthet a tanúsítvány, de mit is jelentenek a védjegyek a fogyasztók számára?

A vásárlók körében nagyon pozitív a Magyar Termék védjegy megítélése. Egy aktuális kutatásunk szerint a fogyasztók 84,2 százaléka a csomagoláson található védjegy alapján tájékozódik a termék eredetéről. Ez a két évvel ezelőtti kutatásunkban még csak 60 százalék körül mozgott. A termék nevének magyaros hangzását a válaszadóknak csak 32,8 százalék említette. A kutatásunk szerint magyar vásárló leginkább azért nem vesz hazai terméket, mert nagyon árérzékeny, de sokszor az is problémát jelent, hogy nem tudja megkülönböztetni a magyart a külföldi terméktől.

Szellemi termék is megkaphatja a Magyar Termék védjegyet?

Természetesen, egy kiadvány is megkaphatja a tanúsítást.

Külföldön hogyan védik a hazai termékeket?

Ausztriában a Quality Austria és az AMA rendszer működik, ezeket mi is figyelembe vettük a tervezéskor. Nagyon szép eredményeket érünk el az elmúlt években, de

a nyugati fogyasztók jóval előttünk járnak tudatosságban.

Számukra már nem kizárólag a nemzeti eredet a fontos, hanem óriási hangsúlyt fektetnek a helyi termékekre.

A koronavírus mennyire változtatta meg a magyar termékek helyzetét, felerősödött a fogyasztókban a patriotizmus?

A kutatásunkban a válaszadók 32,2 százaléka mondta azt, hogy több magyar terméket vásárolt a pandémia alatt, mint az azt megelőző időszakban. A 18-29 éves fiatalok elkötelezettsége kiemelkedő, sokkal nagyobb számban vásároltak magyar terméket, mit más korosztály.

Mivel támogathatja az egyén a magyar termékeket?

Tudatosan kell vásárolni, keresni kell a magyar védjeggyel ellátott termékeket, de fontos kiemelni, hogy nem kizárólag élelmiszerek esetén. Például házépítésnél is oda kell figyelni, hogy magyar alapanyagokat válasszunk ki.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 11 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés