Ön jól érezné magát hibrid munkakörülmények között?

2021. május 13. 17:49
A világjárvány átírta sokunk fejében a munkahelyről alkotott elképzeléseinket. A lezárások enyhülésével és a járvány elvonultával egyre több cégnél térnek majd vissza a dolgozók az irodákba, azonban sok helyen feltehetően ezek után is jónéhányan maradnak a home office megoldásnál. De van egy igazi 21. századi lehetőség is a palettán, a hibrid munkahely. Ennél a formánál bizonyos alkalmazottak az irodából, míg mások otthonról vagy a világ bármely pontjáról végzik a munkájukat. Íme néhány fontos tudnivaló a hibrid munkahelyekről.

Távolról is a közösséghez tartozni

Hibrid munkahely esetén fennáll annak a veszélye, hogy a távolról csatlakozók kimaradnak a közösség mindennapi életéből. Így nincs lehetőségük rögtönzött beszélgetésekre, közös ebédekre, ami a csoport perifériájára sodorhatja őket. Az összetartozást erősítheti, ha a kollégák tájékoztatása egységes. Például rendszeres levelek formájában, minden olyan hírről, ami befolyásolja az üzleti vagy személyes életet. Lehetőség van rövid videohívásokra, napi virtuális csapattalálkozókra, amik emlékeztetik a távoli kollégákat is, hogy a csoporthoz tartoznak. 

Egy kis könnyedség is kell

Sok vállalat gyakran küld apró ajándékokat a munkavállalói számára, akár csapatépítéshez, akár ünnepekhez kapcsolódóan. De a vírus is generált ilyen helyzeteket, hiszen a különböző védőfelszerelések, maszkok, fertőtlenítők is ebbe a kategóriába tartozhatnak. Az összetartozást erősíti és nagyon fontos, hogy ezekből az apró figyelmességekből a home office-ban dolgozókat se hagyják ki. Aztán tovább erősítheti a közösségi szellemet, ha van egy online chateszköz, mely biztosítja a kapcsolattartást és a folyamatok nyomon követésének lehetőségét. Ezekben aztán olyan kötetlenebb tartalmak is helyet kaphatnak, mint egy-egy játék, ötletbörze vagy hasonlók. Bármi, amiben minden csapattag részt vesz, még akár csak megfigyelőként is, és építi a szociális kapcsolatokat. Fontos, hogy a csoportból bárki kezdeményezhessen, ne csak a vezető generálja azokat.

Nyitott, világos és rugalmas kommunikáció

Amennyiben a csapat tagjai különböző országokban, esetleg földrészeken találhatóak, akkor komoly problémát és nehézséget okozhatnak az időzónák. Nehéz egy gyors értekezletet lebonyolítani, ha nincs rá alkalmas időpont. Aki viszont kimarad egy értekezletből, az félreértésekbe keveredhet, utólag próbál informálódni, talán nem is a megfelelő személytől, így könnyen elveszhet vagy torzulhat egy-egy utasítás. Ez elkerülhető, ha mindenki küld a munkanapja végén egy összefoglaló e-mailt a tevékenységeiről és egyéb fontos tudnivalókról. Segítség lehet az is, ha a vezetőnek minden kolléga „bejelentkezik” amikor megkezdi a munkát, és „kijelentkezik” amikor végez. Így mindig világos, hogy kik állnak éppen rendelkezésre egy adott helyzetben. 

Egyértelmű elvárások

Mivel nem elvárható valakitől, hogy egész nap a vállalat rendelkezésére álljon, egy hibrid munkahelynél a főnököknek nagyon világosan le kell kommunikálniuk, hogy kivel szemben milyen elvárásaik vannak, kinek, mikor kell elérhetőnek lennie. Ez segít elkerülni a félreértéseket és a nézeteltéréseket. Abban viszont rugalmasnak kell lenni, hogy mondjuk egy videoértekezlet során az otthonról dolgozók nem biztos, hogy szívesen használják a kamerát, hiszen talán nem szeretnék az otthonuk látványát megosztani kollégáikkal. 

Rugalmasság és figyelem

Talán a legfontosabb, és persze nem csak a hibrid munkahelyek esetében, az alkalmazkodás. A vállalatok nem ragaszkodhatnak a merev normákhoz, amelyek korábban működtek. Meglehet, hogy új munkafolyamatokat kell kidolgozni, melyek alkalmazkodnak a megváltozott körülményekhez. A projektmenedzsereknek figyelembe kell venniük a különböző időzónákat a határidők kijelölésénél. A HR osztályok tágíthatják a kereteket az új jelentkezők toborzásánál, akár az országhatárokon túlra is. 

Digitális lehetőségek

Ma már rengeteg digitális eszköz is segíti a hibrid munkahelyek dolgát. Számos projektmenedzsment és dokumentummegosztó platform létezik. Ezekkel érdemes kísérletezni, de nagyon fontos odafigyelni a biztonságra, ugyanis az adathalászat nagyon is reális veszély ezeknél az eszközöknél. 

Újfajta attitűd

A hibrid munkahely tehát megköveteli a rugalmasságot. Fontos szem előtt tartani, hogy a csapattagok mindegyike más és más, és egyénként kell őket kezelni. Szükség van az empátiára és a munkavállalói igények támogatására. Amennyiben sikerül a kellő alkalmazkodás, valamint megtalálni az ideális digitális eszközöket, megvalósul a csapatépítéshez való megfelelő vállalati hozzáállás, támogatott a munka és magánélet egyensúlyának megtartása, akkor a hibrid munkahely egy kellemes új környezet lehet minden érintett számára. 

A cikket fordította Papp Helga.
 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés