Futólépésben fejlődik az elektromos autóipar

2021. május 10. 17:34
„Az elektromos autók, buszok, kisteherautók és nehéz teherautók száma az utakon várhatóan 2030-ig eléri a 145 milliót" – közölte a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA). Úgy tűnik a nettó nulla kibocsátású autók gyártásának fejlődése a vásárlói igények és a légszennyezés megállításának célkitűzései korrelálnak egymással.
Az IEA véleménye szerint, ha a kormányok fokozzák erőfeszítéseiket a nemzetközi energetikai és éghajlati célok elérése érdekében, akkor a globális elektromos járműpark még tovább növekedhet, az évtized végére elérve a 230 milliót. 

A párizsi székhelyű szervezet szerint nagyjából hárommillió új elektromos autót regisztráltak a tavalyi évben, mely rekordmennyiségnek számít és mintegy 41 százalékos növekedés a 2019-es évhez képest. Az ugrás 10 millió fölé emelte az utakon cirkáló elektromos autók teljes számát, ezt a számot megközelítőleg további 1 millió elektromos busz, kisteherautó és nehéz teherautó egészíti ki.

A tavalyi, 2020-as járvánnyal sújtott éve sem szabott gátat az elektromos autók számának növekedésében. Ugyanakkor az autóiparban világszerte 16 százalékos zsugorodás volt tapasztalható. 2021 első negyedévében az elektromos autók értékesítése csaknem két és félszeres volt, 2020 azonos időszakához képest.

AZ IEA ügyvezető igazgatója, Fatih Birol arra ösztönzi a kormányokat, hogy használják a Covid gazdaságélénkítő csomagjait és fektessenek be az akkumulátorgyártásba és a széles körű, megbízható töltési infrastruktúra fejlesztésébe.

,,A jelenlegi értékesítési tendenciák nagyon biztatóak, de közös éghajlati és energetikai céljaink még gyorsabb piaci felvételt igényelnek” – emelte ki Fatih Birol.

Az IEA szerint az elektromos autókra fordított fogyasztói kiadások 2020-ban összesen 120 milliárd dollárt tettek ki, ami 50 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest. Az elektromos járművek használatának ösztönzését célzó kormányzati támogatási intézkedések 14 milliárd dollárra rúgnak. Egyelőre a szektor számára továbbra is fontosak az állami támogatások az elektromos járművek elterjedésének ösztönzésében, de a trendet egyre inkább a fogyasztók választási lehetőségei vezérlik. 

A világon mindenhol az a vezető direktíva, hogy növeljék az alacsony és nulla kibocsátású járművek számát az utakon, eltávolodva a belső égésű motor használatától, ezzel orvosolva a légszennyezést.

Jó gyakorlatok:

  • Az Egyesült Királyság bejelentette, hogy 2030-tól leállítja az új dízel és benzines személygépkocsik és kisteherautók értékesítését.
  • Az Európai Bizottság „Fenntartható és intelligens mobilitási stratégiája” 2030-ig legalább 30 millió nulla kibocsátású autót szeretne az utakon látni.
  • A múlt hónapban, a német autóipari óriás a Volkswagen bejelentette, hogy teljesítmény növelésbe kezdenek, és az akkumulátor cellák kombinált energia értéke 240 gigawattóra lesz évente Európában az évtized végére. Az vállalat ígéretet tett arra is, hogy bővíti töltési infrastruktúráját Európában, Észak-Amerikában és Kínában. Márciusban a Volkswagen-csoport vezérigazgatója, Herbert Diess tagadta azt a gondolatot, hogy cége összefoghat a Teslával, hiszen a német autóipari óriás a saját útját keresi.

Magyarország húzóágazata az autógyártás, mely a teljes GDP 5-6 százalékát teszi ki. A gazdaság fontos szegmense, mely az ipar átalakulásával, a hibrid és az elektromos autók elterjedésével sem kerül hátrányba. A meglévő gyárak folyamatosan kapacitást fejlesztenek, továbbá újabb vállalatok vetik meg lábukat kis hazánkban.  Néhány hónappal ezelőtt került bejelentésre, hogy a Fejér megyei Iváncsán új akkumulátorgyár épül.  A koreai SK Innovation nevű vállalat, akiknek főprofilja az elektromos autók akkumulátorainak gyártása, hatalmas volumenű zöldmezős ipari beruházását hazánkban valósítja meg. 


A cikk szerzője Szalga Bogi.
 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés