Hogyan szorul háttérbe az emberi munkaerő a gyorséttermi láncoknál?

2021. május 7. 16:03
Továbbra is tart a COVID okozta technikai-bumm, amit a különböző szolgáltatók rohomléptű digitalizációs folyamatainál tapasztalhatunk.

Az éttermek továbbra is változtatják eljárásaikat a vevői élményének javítása érdekében. A társadalmi távolságtartás leple alatt a Taco Bell "csak digitális" gyorséttermet nyitott a Times Square-en, ahol az ügyfelek kizárólag online vagy automatizált kioszkokon keresztül rendelhetnek ételt. 

A kizárólag digitális megrendelés és átvétel ezen modern funkciói minimalizálják az emberek közötti kölcsönhatást. A vendéglátóhely digitális rendelési felülete lehetővé teszi a kényelmesebb és biztonságosabb átvételt.

Az új rendszer kialakításával kevesebb alkalmazottra van szükség. A legtöbb munkaerőre a megrendelések elkészítésénél van szükség. 

Az éttermek alapterülete kisebb, a kivitelezés pedig modernebb, mint egy hagyományos Taco Bell, valamint alkoholt is kínálnak. Eddig New York öt városrészében 20 Cantina-t nyitottak meg. Az első digitális helyszín, amelyet a Taco Bell megnyitott, Londonban volt, még 2020-ban.

Más éttermi láncok is, mint a Chipotle Mexican Grill és a Starbucks, is kaput nyitott a csak digitális kiszolgálásnak. A hangsúly nemcsak az emberi munka minimalizálása, hanem a vírusjárvány által kényszerített felvételi megrendelések növelése is. 

Az automatizált koncepció minden Taco Bells-ben szabvánnyá válhat az évtized végére. Az automatizálás és a mesterséges intelligencia felé fordulás következménye, hogy a humánerő kiszorul a piacról, ami a technológia fejlődése által okozott munkanélküliség növekedéséhez vezet. 

Valószínűsíthető, hogy Kína kivételével, a Yum Brands világszerte kiterjeszti az automatizálási és mesterséges intelligenciát használó folyamatait üzleteire. A láncolathoz olyan, nagy éttermek tartoznak, mint a KFC, Pizza Hut, Taco Bell, The Habit Burger Grill és WingStreet. 

Félelmetes elképzelni, hogy a Yum robotszakácsokat használ majd az ételek elkészítésére, minden más pedig automatizált technológiákkal működik. A KFC már teszteli az úgynevezett "jövő éttermét", ahol az automatizálás és a mesterséges intelligencia uralja az éttermi folyamatok jelentős részét.

A nagyvállalatok arra készülnek, hogy 2030-ig az alacsony képzettségű és fizetésű munkavállalókat új technológiákkal váltsák fel, ezzel millióikat kiszorítva a munka világából. Ezen éttermek közül sok teljesen érintkezés nélküli lesz. Mindez arra utal, hogy a technológiai munkanélküliség az elkövetkező években az egekbe szökik. Az, hogy mindez hová vezet és milyen mértékű változásokat vagy akár károkat okozhat egyelőre nem lehet pontosan látni. A világjárvány rámutat a többlábon állás szükségességére, ezek az irányok pedig tovább erősítik ezt az elképzelést.

A cikk szerzője Szalga Bogi.
 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés