Késleltetés nélküli információáramlás várható a Honda önvezető járműveinél

2021. május 4. 20:25
Járműbiztonsági szempontból az önvezető járművek rendelkezésére álló információk késleltetett feldolgozása élet-halál kérdése lehet. A Honda és a Verizon azonban nemrégiben bejelentették, hogy összefognak és közösen fogják fejleszteni a biztonsági számítástechnikát a járművekben.

A tervezett biztonsági funkciók szupergyors, 5G-s adatátvitelt igényelnek, illetve egy mobil technológiával (MEC) fognak működni a késleltetések csökkentése érdekében. Ebben a cikkben azt fogjuk megvizsgálni, hogy mi is ez a MEC technológia és hogyan segítheti elő a késésérzékeny alkalmazásokat az úton lévő járművek esetében.

A felhőalapú számítástechnika hátteréről

A felhőalapú számítástechnika azt jelenti, hogy az informatikai erőforrások, különösen az adattárolás és a teljesítmény továbbítása interneten keresztül történik. Például a felhasználók egy fizikai eszköz vásárlása helyett a felhőben tárolják az adataikat, melyhez bármikor, bármilyen eszközről hozzáférhetnek. 

További előnye még, hogy megbízható és viszonylag gyors. Azonban felmerülhetnek ezzel kapcsolatban késések, melyek a járműhálózatokra komoly hatást gyakorolhatnak.

Mi is ez a Mobile Edge Computing, másnéven Multi-access Edge Computing (MEC) technológia?

A MEC jelenti a következő lépést a mobil bázisállomások fejlődésében, ugyanis segítségével már olyan számításigényes műveletek is elvégezhetőek mobil hálózattal a bázisállomásokon, melyeket azelőtt csak a felhőszolgáltató távoli szervereiről lehetett elvégezni. Ez csökkentheti a késleltetést és a mobilhálózatok torlódásait egyaránt.

A technológia összekapcsolása az önvezető járművekkel

Itt jönnek képbe az önvezető járművek, melyeknek egy összekapcsolt, helyi információközponthoz lesz hozzáférése az ütközések elkerülése érdekében. Ezen belül elérhetőek lennének az aktuális forgalmi információk, a motorkerékpárok, kerékpárok és gyalogosok helyzete, valamint az időjárási viszonyok is.

A Honda-Verizon együttműködés során megpróbálják a lehető legtöbb informatikai számítást áthelyezni a felhőalapú térbe, azonban néhány komplex műveletet továbbra is mesterséges intelligencia segítségével fognak elvégezni.

A folyamat pedig úgy nézne ki a valóságban, hogy az intelligens kamerákkal rögzített információkat 5G hálózaton keresztül továbbítják a MEC-hez, mely rövid időn belül elemzi ezeket, és szükség esetén figyelmeztető üzeneteket küld a járművezetőknek. Így az információáramlás várhatóan 1 milliszekundumnál rövidebb késleltetéssel, és 50-szer gyorsabb vezeték nélküli kommunikációval jöhet létre, mint eddig. 

A cikk szerzője Blősz Dalma.
 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés