Amazon: ijesztő méreteket ölt a vállalat monopolhelyzete

2021. május 4. 21:43
A The.Ink interjút készített Alec MacGillis oknyomozó újságíróval a ProPublica című könyvéről. Ebben átfogóan bemutatja az Amazon vállalat működését, a kiskereskedelmi monopolhelyzetének hatásait, és hogy mit tesz a cég a kisközösségekkel. Elénk tárja, milyen hatása van a hattérben az azonnali teljesítés és kielégülés iránti csillapíthatatlan vágyunknak. Ezeken kívül bemutatja az alsó munkásosztály helyzetét, hogy ez a cégóriás hogyan használja ki a kétségbeesett és kiszolgáltatott rétegeket. A szerző szerint az Amazon mára már több mint egy cég, ráadásul akkora befolyásra tett szert, amely sürgetővé teszi a külső, állami szintű szabályozását, véget vetve a cég "ámokfutásának".

Mi is az Amazon pontosan?

Az Amazon 1995-ben online könyvesboltként indult, egy akkor szokatlan üzleti modellel, mert nem tervezett nyereséget az első 4-5 évre. A számítás végül helyesnek bizonyult, ugyanis 2001 volt az első év, amit nyereséggel tudtak zárni. Az is helyes döntésnek bizonyult az alapító Jeff Bezos részéről, hogy amikor a dotcombuborék kipukkadt, és sok elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cég elhagyta a piacot, az Amazon kitartott. Ma már könyvek mellett árulnak zenei anyagokat, számítógépes programokat, videójátékokat, elektromos cikkeket, ruházati termékeket, bútorokat, ételt és még rengeteg minden mást is. 

MacGillis szerint a siker egyrészt abban rejlik, hogy az Amazon képes szédületes sebességgel kielégíteni az emberek igényeit.

Hiszen maga a vásárlás egyetlen kattintás, és onnantól számítva 1-2 napon belül kiszállításra kerül a megrendelt terméket. Ez pedig úgy tűnik, ellenállhatatlan a vevők számára.

Jókor, jó helyen

Az író véleménye szerint az Amazon egyrészt sikeresen meg tudta győzni a befektetőket, hogy tartsanak ki a vállalat mellett annak ellenére is, hogy csekély nyereségre számíthattak az első években. Emellett a cég maximálisan kihasználta, hogy az amerikai ipar hanyatlása épp a kétezres évek elejére esett. Pont, amikor az Amazon növekedni kezdett, és rengeteg munkaerőre volt szüksége, valamint nekilátott a hatalmas raktárhálózat kiépítésének. Ekkor tehát a régi üzemek, acélgyárak épületei és frissen állásukat vesztett, kétségbeesett alkalmazottai, mind rendelkezésére álltak. Így előfordult, hogy fizikailag meg sem változott az alkalmazott munkahelye, de a gyár helyett már az Amazonnak dolgozott és könyveket csomagolt, viszonylag alacsony fizetésért cserébe. 

Az Amazon étvágya is végtelen

A Seattle-i székhelyű cég ma már az elektronikus kereskedelmi piac 40 százalékát uralja, és hatalmas térhódításával megszámlálhatatlan kis helyi vállalkozást, nagyobb áruházakat és kisebb volumenű cégeket taszít ki a piacról. Az oknyomozó újságíró az Amazon hatását a Google és a Facebook monopoláris hatásához hasonlítja. Mindkét területen ezeknek a vállalat óriásoknak sikerült felfalni a piaci szereplők és a konkurencia jelentős részét. Mindezt úgy, hogy kihasználták a laza monopóliumellenes szabályokat és így az Amazon ellenőrzése alatt tudja tartani a jelentősebb értékesítési platformokat.

Kihasználták, hogy szükség van rájuk

Az ipari hanyatlásnak köszönhetően nem csak az új munkaerő várta tárt karokkal a megmentő Amazont, hanem a helyi és állami kormányzatok is. Készségesen nyújtottak kezdetben adókedvezményeket és támogatásokat a cégnek a befektetésekért, és az újonnan teremtett munkahelyekért cserébe. Ma már kevésbé kétségbeesettek a települések vezetői, azonban a cégóriás gátlástalan alkudozással sikeresen eléri most is ezeket a kedvezményeket, ellenkező esetben másik városban valósítja meg a beruházását. Azonban ezek az adókedvezmények aláássák a helyi önkormányzatok fizetőképességét, a kieső bevételek megnehezítik a közszolgáltatások és a közhasznú beruházások finanszírozását. 

Ha nem muszáj, nem fizetnek adót

De nem ez az egyetlen módja az Amazonnál, hogy a költségeket csökkentsék. MacGillis szerint éveken keresztül csak azért nem létesítettek raktárközpontot bizonyos államokban - ahol számos ügyfele akadt a cégnek-, mert ott magas forgalmi adót kellett volna fizetnie. Mostanra kénytelenek voltak ezekben az államokban is kialakítani logisztikai központokat, azonban rendszeresen megkövetelik a helyi önkormányzatoktól, hogy velük szemben függesszék fel az ingatlan- és jövedelemadók megfizetésének kötelezettségét. Pénzügyi manőverekkel az Amazon képes alacsony szinten tartani a társasági adójának szintjét egész Amerikában, a nyereséget pedig olyan offshore paradicsomokba menekítik, ki mint például Luxemburg. 

Nincs, aki a dolgozók érdekeit védené

Eközben az ipari ágazatok megszűnésével szinte eltűntek a szakszervezetek, és a dolgozók érdekvédelem nélkül maradtak. Szintén ezt a tendenciát erősíti, hogy az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államokban a munkaügyi törvények változásai nem a munkavállalóknak kedveztek. MacGillis számára, a könyv megírásához elkészített rengeteg személyes interjú során, az volt a legmegdöbbentőbb, hogy a korábban az iparban dolgozó, ma már Amazon alkalmazottak, elvárásai mennyire lecsökkentek a munkáltatójukkal szemben. A dolgozók szerint korábbi munkájuk, bár veszélyesebb és megerőltetőbb volt, mégis magasabb bérért, hasznosabb munkát végezhettek, közösségi szellemben. Sok fiatal munkavállalónak pedig már összehasonlítási alapja sincsen, hiszen az iskolapadból egyenesen valamelyik Amazon raktárba kerülnek. Ahol aztán van, hogy néhány hónap után motiválatlanná válnak, és mivel a fizetés is viszonylag alacsony, könnyen odébbállnak. 

Túl nagy hatalom, egyetlen kézben

Egyre többen sérelmezik, hogy a vállalat óriás dominanciája piactorzító hatású, és versenyellenes hatást gyakorol az egész gazdaságra. Azonban az Amazon a Facebook után a második legerősebb lobbi tevékenységet fejti ki. Washingtonban, ahol most egy második központot is nyitnak, Bezos birtokolja a helyi újságokat, és 35 millió dollárt költött egy kúriára, ahol a város elitje élheti pezsgő társasági életét. Itt a cégvezető nyilván sikeresen tudja érvényesíteni a vállalata érdekeit. MacGillis szerint fontos lenne, hogy a politikusok, kikerülve Jeff Bezos hatása alól, kezükbe vegyék az Amazon ügyét. De az író úgy gondolja, végső soron a vásárlók fognak arról dönteni, hogy az egy kattintás kényelmét választják, vagy a világjárvány hatására újra a helyi vállalkozások és közösségek felé fordulnak. Amennyiben az Amazon szabályozás nélkül folytathatja terjeszkedését, akkor egy olyan világban találhatjuk magunkat, ahol a szerencsésebbek egyetlen kattintással elégíthetik ki mindennapi szükségleteiket, míg a kevésbé szerencsések szolgamódra sietnek majd teljesíteni ezeket a megrendeléseket. 

A cikk szerzője Papp Helga.
 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 1 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés