Luxusalbérlet olcsón: benéztünk a belvárosi hotelbe, amely albérletként és irodaként adja ki szobáit, hogy túléljen

2021. április 1. 13:36

Írta: Takács Zsolt
Túl lehet élni Budapesten a nemzetközi turisták nélkül, ha korábban csak rájuk építettünk? A kreativitás, a rugalmasság és a kormányzati támogatások együttesével talán igen. Az Ambra Hotelben járt a Makronóm, ahol újabban a fapados légitársaságok üzleti modelljét másolják.

A vírus előtt kik voltak Budapest és a hotel célközönsége?

A vírus megjelenése előtt szinte kizárólag külföldi vendégkörrel működtünk, csak külföldi utazókból éltünk. A belföldi turizmusból kevés vendégünk volt. Két szállodát üzemeltetünk Budapesten, a ROOMBach és az Ambra Hotelt. A ROOMBachban a magyar turisták aránya 4 százalék körül mozgott, az Ambra Hotelben pedig összesen 2 százalék, de a belvárosi szállodák körében ez teljesen normális.

Szili Zoltán közgazdász, a ROOMBach és az Ambra Hotel igazgatója. Több, mint 20 éve dolgozik a szállodaiparban, karrierjét 1999-ben concierge-ként kezdte a Danubius Szállodaláncnál, majd 2012-2018 között Front Office Manager-i és igazgatóhelyettesi pozíciót töltött be a Zenit Hotels-nél, továbbá két éven keresztül Minőségmenedzsmentet tanított a Budapesti Gazdasági Egyetemen. A jelenlegi pozícióját 2018 júniusa óta tölti be.

Milyen volt a 2020-as évük?

A vírus előtt rekordévre készültünk,

arra számítottunk, hogy minden számot megdöntünk. Jól is indítottuk az évet, a január nagyon erős volt, februárban már érződött, hogy Olaszországban megjelent a vírus, de márciustól kezdve katasztrofálissá vált az évünk.

Miért számítottak rekordévre?

Folyamatosan több és több turista érkezett Budapestre és a szobák átlagárát is növelhettük, óriási volt a kereslet. Egyre több díjat nyert a főváros, egyre több nemzetközi celeb jött ide,

jelentősen megnőtt Budapest ázsiója, de ez nem meglepő, hiszen ez egy csodálatos város, rengeteg lehetőséggel.

Tavaly márciusban Magyarországra is betört a koronavírus és korlátozások léptek életbe a vírus terjedésének lassítása érdekében. A szállodák esetében milyen alternatív intézkedéseket vezettek be eleinte?

Óriási hangsúlyt fektetünk a higiéniára, de a bejelentéstől számítva nagyon hamar bezártunk. Az általunk kialakított protokollokat a nyári újranyitáskor vezettük be. Kidolgoztunk egy komplett Covid-19 kézikönyvet és gyakoribbá tettük a fertőtlenítéseket. A hatékonyság növelése érdekében

leszerződtünk egy csúcstechnológiás magyar nano-fertőtlenítő céggel.

Így egy porlasztógéppel hidrogén-peroxidot és ezüstmolekulákat juttatunk a levegőbe, amik leülepednek a felületekre és 7-8 napig tartós védelmet jelentenek a vírusok és baktériumok ellen, ez óriási védettséget és biztonságérzetet jelent az ide látogató vendégek számára, valamint sokkal biztonságosabb és hatékonyabb, mint az ózonos tisztítás. Ezt minden egyes takarítás előtt megcsinálják a kollégáink, ezzel védve az ő egészségüket is. Ezenfelül plombáljuk a szobáinkat, így könnyen azonosítható, hogy melyik szobát fertőtlenítettük.

Jött a nyár, jött az újranyitás, ami vidéken megmentette a turizmust. Ez Budapesten is így volt?

A vidéki szállodák szerencsésebb helyzetben voltak, hiszen a belföldi turizmus megmentette őket, rekordhónapok lehettek a nyár végén. Mi nagyon örültünk annak a két hónapnak is, de ez annyit jelentett, hogy

egy fuldoklót felengedtek a vízfelszínre,

ebből nem tudtunk tartalékot képezni, de még a veszteségek fedezésére sem volt elég. Óriási volt a különbség a vidék és a főváros között.

Sikerült a vírus előtt elegendő tartalékot képzeni?

Mindkét cégünknél fontos a költségvetési egyensúly, tehát volt tartalékunk, de a bezáráskor azt vettük észre, hogy nagyon hamar elégetnénk a készpénzünket.

Mekkora veszteséget okozott a koronavírus?
Az EBITDAR – kamatok, adók, értékcsökkenés, szerkezetátalakítás vagy bérleti díjak előtti eredmény – mutatónk épphogy nagyobb lett nullánál, de ha január és február nem lett volna, akkor veszteséggel zártunk volna. Így se lehetünk elégedettek, mert ehhez

nagyban hozzájárultak az állami támogatások, ha azok nem lettek volna, akkor most nem ülhetnénk itt.

A támogatásokkal minden munkavállalót sikerült megtartani?

Sajnos nem. Az első hullám idején kockázatelemzést végeztünk és arra jutottunk, hogy az a legracionálisabb megoldás, ha közösen megegyezve,

a kollégákat átmenetileg átirányítjuk az állami védőhálóba.

Ez azt jelenti, hogy az álláskeresési járadékot is állami támogatásnak tekintettük. Tavaly tavasszal a munkavállalók 90 százalékától elbúcsúztunk, de közben egyszerűsített munkaszerződéssel visszafoglalkoztattuk egy részüket, mivel az épületnek működnie kellett. A nyári újraindításkor éltünk az állam munkahelyteremtési támogatásával. Szerencsénknek köszönhetően ezekkel a pályázatokkal kétszázezer forint per fő támogatást sikerült elnyernünk 20 emberre hat hónapon keresztül. Ennek feltétele volt, hogy kilenc hónapon át megtartjuk a kollégáinkat és a bérszintjüket.

A támogatás nélkül biztosan nem tudtunk volna ennyi kollégával újraindulni.

Elegendőnek gondolja az állami támogatásokat?

A munkahelyteremtési támogatáson felül többet is kaptunk. Nekünk is járt a járulékkedvezmény és a bértámogatás is, amik nagyon jól jöttek. Tavaly novemberben az NTAK-rendszerben lévő foglalások 80 százalékát kifizette az állam, ami óriási segítség volt, amit követett az 50 százalékos bértámogatás. Ezek remélhetőleg minél tovább velünk maradnak. A támogatások szükségesek voltak, de nem feltétlenül elegendőek,

csak támogatásból nem lehet túlélni.

Ezeket a támogatásokat ki kellene tolni az újranyitást követő legalább három hónapra, hiszen a visszanyitás nagyon sok pénzbe kerül, ezenfelül jó lenne, ha a bértámogatás legalább 75 százalékos lenne. Szükségesnek tartom, hogy meghosszabbítsák az idegenforgalmi adó és a turizmusfejlesztési hozzájárulás elengedését. Magát a rendszert rugalmatlannak tartom, mivel a decemberi adatokat veszi alapul és nem támogatja a későbbi magasabb óraszámra bejelentett alkalmazottakat.

A szállodaiparban mindenki újraindult a nyáron?

Nagyon sokan lemorzsolódtak az elmúlt időszakban. Tavaly júliusban a Budapesten a versenytársainknak még 78 százaléka újra tudott nyitni, de decemberre az az arány már 50 százalék alá csökkent. Nyáron fel kellett ismerni, hogy lesz második hullám, amire minél több pénzt kell tartalékolnunk.

A második hullám nagyobb pusztítást végzett?

Amikor tavaly szeptemberben újra lezárták az országot, akkor nagyon komoly döntéseket kellett hoznunk. Több kollégát is elvesztettünk, mivel

sokan pályaelhagyók lettek, egyszerűen nem bírták ezt a nyomást és bizonytalanságot.

Ezenfelül mindkét egységünkből el kellett küldenünk két-két embert, mivel tudtuk, hogy a lezárások kitartanak 2021 tavaszáig.

Hogyan érintette a hotelt a második lezárás?

A novemberi lezárás nagyon fájó pont volt, de ez már szeptemberben elkezdődött. Még a nyáron újranyitottuk házainkat, átálltunk egy vírushelyzetben is jól működő üzleti modellre, de

szeptemberben elvették tőlünk a külföldi vendégeket és maradt a gyenge belföldi turizmus.

Ekkor volt szükség a kreativitásra, folyamatosan kerestük az alternatív megoldásokat. A középvezetőkkel kis csoportokat alkotva elkezdtünk brainstormingolni és arra kértem őket, hogy ne szabjanak határt a gondolataiknak. Az ötletek között volt adatrögzítés, csomagolás, kutyasétáltatás is, vagy a nano-fertőtlenítéses tisztítás taxisoknak. Jól látszik, hogy megpróbáltunk kilépni a megszokott mederből.

Mi lett a győztes megoldás?

Mindkét házunk esetében kicsit más lett a tökéletes megoldás, de arra jutottunk, hogy átállunk a hosszú távú kiadásra, de még a novemberi teljes lezárás előtt a ROOMBach hotel bárját kinyitottuk az utca felé. Az eddig más területen dolgozó kollegáinkat is megtanítottuk arra, hogyan kell kávét főzni és különböző italokat elkészíteni. Ezután átálltunk a bérlőinknek a kiszolgálására,

gyakorlatilag úgy működünk, mint egy fapados légitársaság.

Vonzó áron adjuk a szobákat és a mellékszolgáltatásokat kívánjuk értékesíteni. Ezek közé tartozik a bárfogyasztás, mosás, extra takarítás. Megpróbálkoztunk az irodai kiadással is az Ambra Hotelben, minden lehetőséget próbáltunk kiaknázni.

Mekkora volt a kereslet az albérletként kiadott hotelszobákra?

Nagyon szkeptikus voltam eleinte. Az első hullámban ezt az ötletet még el is vetettük, de tavaly ősszel nem volt más választásunk. Nagyon hamar felfutott, aztán jött egy átmeneti stagnálás, amit marketinggel meg tudtunk törni.

A Makronóm a bentlakókat is faggatta a szállodában töltött időről. Elsőként Szigeti Péter válaszolt.

Mióta lakik a szállodában?
December elsején költöztem be.

Honnan jött az ötlet?
Albérletben laktam korábban és váltanom kellett. Olvastam a szállodai szobák hosszú távú kiadásáról és egyből megtetszett. Úgy gondoltam, hogy ez egy nagyon jó alternatív lehetőség addig, amíg megtalálom a tökéletes albérletet. Az Ambra Hotel előtt hat szállodában jártam, de ez volt a legszimpatikusabb.

Meddig tervez itt maradni?
Keresem az albérleteket, de munkám miatt ez egy nagyon jó megoldás, folyamatosan úton vagyok. Ameddig van erre lehetőség, addig szeretnék élni vele, de tudom, hogy ez a hotelnek nem a legjobb forgatókönyv.
Szigeti Péter
Milyen a hangulat a szállodán belül?
Nagyon kedvesek az emberek, olyan mintha az ember kapott volna egy második családot. Úgy kezelnek engem, mint egy turistát, de mégis otthon érzem magam. Úgy érzem, nagyon jóban lettem a személyzettel, a jövőben mindenkinek ajánlani fogom ezt a szállodát.

Említette, hogy folyamatosan úton van, de például a mosást hogyan oldja meg?
Egyik családtagom a belvárosban él és ő segít ebben.

A kényelem után furcsa lesz újra albérletbe költözni?
Az első hetekben furcsa lesz. Egy hét után senki sem fogja áthúzni az ágyneműt, de ez az élet rendje. Egy szálloda akkor éli csúcspontját, ha tele van vendégekkel.

Kapacitáskihasználtság szempontjából ez pontosan mit jelent?

A ROOMBachban 99 szobánk van, ebből 40-et adtunk ki viszonylag nagyon hamar, aztán megakadt a folyamat. Ekkor aggódtam is, mivel költségeink szempontjából azzal kalkuláltam, hogy legalább 50 szobát kell kiadnunk, de szerencsére

januárban valamiért nagyon beindult a kiadás és árat is tudtunk emelni.

Mennyibe kerül egy hotelszoba bérlése egy hónapra?

A ROOMBach esetében 75 ezer forint volt egy szoba, amit 89 ezer forintra emeltünk fel és még így is óriási a kereslet. Az árban természetesen benne van a rezsi és heti egy takarítás is, így teljesen

fel tudjuk venni a versenyt a hagyományos albérletekkel.

Ezzel az alternatív megoldással hasznot nem tudunk termelni, a hónap végén örülünk a nullszaldónak, de ezzel és az állami támogatásokkal életben tudunk maradni.

Az irodai kiadás is ilyen jól működik?

Sajnos az nem, nincs akkora kereslet rá, mint Ausztriában, de így is van két szobánk, amit irodaként használnak. Ennek oka lehet, hogy az emberek inkább spórolnak, a cégek pedig máshogy oldják meg a munkavégzést.

Mi a vendégek fő motivációja? Miért költöznek be egy hotelbe?

Nagyon változó. Vannak egyetemistáink, vállalkozók, de van olyan, aki külföldről tért haza és még nem mehet vissza. Vannak olyan vendégeink, akik két albérlet között vannak vagy lakásfelújításon dolgoznak.

Milyen a hangulat a lakók között?

Azt gondolom, hogy elégedettek a szolgáltatásokkal, de nem kerülünk olyan szoros kapcsolatba velük. Folyamatosan hosszabbítanak,

többen elmondták, hogy addig maradnának, ameddig csak lehet.

A hotelszobákban nincs konyha és a mosás is körülményesebb. Ezt hogyan oldják meg a vendégek?

Pontosan ezért voltam szkeptikus eleinte, de együtt tudnak élni ezzel a vendégek. Házhoz rendelik az ételt, de van mikrónk az éttermi részben, a mosást elintézzük mi vagy elmennek egy önkiszolgáló mosodába, illetve vannak, akiknek a rokonok segítenek.

A Makronómnak egy másik bentlakó, Pataki Borbála is nyilatkozott.

Mióta lakik a hotelben?
Tavaly év végén költöztem be.

Miért pont egy hotelszobát választott?
Elsősorban a belvárosban akartam lenni, mert eddig nem ismertem Budapestet annyira. Sokat éltem külföldön és ha hazajövök, akkor elsősorban nem a fővárosban töltöm az időmet.

Nem okoz gondot a konyha hiánya és az egyéb nehézségek?
Eleinte nagyon furcsa volt, mert még nem voltam ilyen helyzetben. A lányom a közelben lakik és így együtt főzünk.
Pataki Borbála
Milyen a hangulat a hotelen belül?
Első pillanattól kezdve beleszerettem a hotelbe és az itt dolgozókba is. Laktam már külföldön hotelben, de ennyire még sehol sem éreztem otthon magam.

Ennek mi az oka?
Érezhető az itt dolgozókon, hogy ez a hivatásuk, ők tényleg a vendégekért vannak itt. A problémákat sosem látni rajtuk, mindig mosolyognak és óriási biztonságban érzem magam a folyamatos fertőtlenítések miatt.

Nem lesz furcsa a vírushelyzet után hazaköltözni?
Nem lesz könnyű, nagyon hozzászoktam a kényelemhez. Ezenfelül mindegyik szoba olyan, mint egy kis ékszerdoboz, nagy, tágas terek vannak és a bútorok is kényelmesek, ha lakásom lenne, én ilyet szeretnék.

Sok vállalkozás nem tud hasonló alternatív megoldással élni. Milyen a hangulat a szektoron belül?

Katasztrofális. A helyzet már egy éve tart és már nem csak anyagilag, hanem szellemileg és lelkileg is nagyon nehéz. A nyitáskor eufória volt, aztán jött a depresszió. Sokan már a tartalékaikat élik fel és pályaelhagyások is megfigyelhetőek.

Nagyon nehéz motivációt találni és kitartani a szakma szeretete mellett.

Az újranyitáskor a rengeteg pályaelhagyó nehézségeket fog okozni?

Feltehetőleg igen. A koronavírus előtt olyan volt a munkaerőpiac, hogy egyszerűen nem lehetett munkaerőt találni. Egyelőre nagyon bizonytalan a helyzet, gyorsan kell reagálni újranyitáskor és akkor találhatunk minőségi munkaerőt.

Tavaly ilyenkor a koronavírus jótékony piactisztító hatásáról beszéltek. Ezt még most is el lehet mondani?

Azok, akik végrehajtották a megfelelő energiatakarékossági beruházásokat és megfelelő pénzügyi helyzettel rendelkeznek, azok nehezen, de túl tudnak élni. Nekünk mindig szempont volt, hogy hatékonyan tudjunk működni és optimális szinten tartottuk a költségvetésünket az elmúlt években. A kialakult helyzetben pedig minden forint számít,

ezt csak kreativitással és gyors alkalmazkodással lehet átvészelni,

amiben óriási segítséget nyújtottak az állami támogatások és a beszállítóink rugalmassága.

Mikor lesz az újranyitás ön szerint?

Kétlépcsős nyitással számolunk.

A belföldi nyitást pünkösdhöz kötjük, a külföldit pedig júliusra tesszük,

de terveinket az élet már többször felülírta.

A nemzetközi turizmus fellendülése is elindul a nyár közepén vagy arra még várni kell?

Azt gondolom, hogy 2020 és 2021 eleje a túlélés időszaka volt, de az év második fele már a visszarendeződésé lesz. Exponenciális növekedéssel számolunk a határok kinyitása után, de az átlagárak nem fognak visszatérni idén a 2019-es szinthez.

2022 pedig már egy teljesen átlagos év lesz?

2022 lesz az elrugaszkodás éve.

A vakcina hozza vissza a normális életünket?

A vakcina egyelőre nagyon jó megoldásnak tűnik, de ahhoz még idő kell, mivel világszerte akadoznak az oltási programok.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 4 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Remek laterális gondolkodás. Egy vezetéstudományilag elmaradott országban kimagasló teljesítmény.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés