A romániai AUR párt rájött, hogy szakítania kell a magyarellenességgel a politikai sikerhez

2021. március 19. 9:37
Egy friss elemzés szerint Romániában a magyarellenességével vált láthatóvá a Románok Egyesüléséért Szövetség (AUR), de a párt témát váltott, és a parlamentbe való bejutást az elitellenesség, az értékkonzervativizmus és a gazdasági protekcionizmus témája hozta meg számára.

Az AUR felfutásának a történetét a Bálványos Intézet elemezte, a közösségi médiában kirajzolódó AUR-univerzum vizsgálata által. Amint Toró Tibor szociológus, a Bálványos Intézet kutatási igazgatója elmondta: a párthoz kötődő 34 nyilvános oldalon közölt 11 ezer bejegyzés és félmillió hozzászólás elemzésével vonták le következtetéseiket.

Az AUR általános meglepetést okozott azzal, hogy a rendkívül alacsony részvétel mellett tartott tavaly decemberi parlamenti választásokon a szavazatok mintegy 9,1 százalékát szerezte meg. Amint elhangzott, a párt felfutásában kulcsszerepe volt a közösségi médiának és George Simion pártelnök virtuóz közösségimédia-használatának.

A székelyföldi magyar szimbólumok és feliratok ellen perek százait elindító Dan Tanasa, aki a párt színeiben nyert parlamenti képviselői mandátumot, nagyjából ugyanannyi bejegyzést közölt a párthoz köthető közösségi oldalakon, mint George Simion pártelnök, de az interakciók 89 százalékát Simion bejegyzései generálták.

Jakab Zalán Tamás politológus elmondta: a közösségi médiában George Simion a negyedik leglájkoltabb romániai politikus, követőtábora ugyan csak feleakkora, mint Klaus Iohannis államfőnek, de a bejegyzései által gerjesztett interakciókban Simion túlszárnyalta Iohannist. Az AUR társelnöke elsősorban a videóival és az élő videoközvetítéseivel aratott sikert a közösségi médiában.

Kiss Tamás szociológus, a Nemzeti Kisebbségkutató Intézet kutatója elmondta: a bejegyzéseket és a hozzájuk fűzött kommentárokat kulcsszavas kereséssel, valamint a mesterséges intelligenciát felhasználó szövegbányászat módszerével is megvizsgálták. Elsősorban a magyar téma és a koronavírus-járvány jelentőségét próbálták megállapítani a párt kommunikációjában.

A kutató kijelentette: Simion sikeresen lovagolta meg az úzvölgyi katonatemető kapcsán kialakult konfliktust a közösségi médiában. Ez hozta meg számára és pártja számára az első nagy népszerűségi ugrást. Később azonban felismerte, hogy Románia és Moldova egyesülésének a témája, valamint a magyarellenesség témája behatárolja a népszerűség-növekedését, ezért az elitellenességet, az értékkonzervativizmust, a gazdasági protekcionizmust, valamint az erdőirtások elleni fellépést emelte kommunikációja középpontjába. Bírálatai fókuszában a nemzetközi tőkével összejátszó, a nemzeti érdeket eláruló román elit állt.

Kiss Tamás arra is rávilágított, hogy az AUR azt a politikai teret töltötte ki, amelyet korábban a Liviu Dragnea által vezetett Szociáldemokrata Párt (PSD) foglalt el. Dragnea bukása után azonban a PSD irányt váltott, és a többi romániai parlamenti párttal együtt EU-konform politikát folytat.

A szociológus azt is megjegyezte: a koronavírus közvetetten járult hozzá az AUR sikeréhez. A téma kapcsán megfogalmazott álláspontoknál fontosabb volt, hogy az egészségügyi válság általános elégedetlenséget váltott ki a társadalomban, és a bezártság körülményei között fontosabbá vált az online tér a pártok kommunikációjában.

(MTI, címlap: MTI/EPA/Robert Ghement)


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés