A repterek zajszennyezésének csökkentésén dolgozik a NASA

2021. március 19. 23:10
A repülőgépek hangjáról és az általuk keltett zajról elsősorban a hajtóművek jutnak az eszünkbe. Azonban felszállás és landolás közben a gépek váza, és még inkább a szárnyak, zavaró és nehezen elviselhető erős zajt okozhatnak. Ennek a kiküszöbölésére törekszik a NASA egy új, élvonalbeli szárnykialakítás fejlesztésével.

Nagy baj a zaj

A szárnyak és géptest által okozott zaj az emelő és vezérlő felületek fölött keletkezett rendkívül összetett légáramlás miatt jön létre. Ennek következtében egy repülőgép akkor a leghangosabb, amikor sűrűbb levegőben, kis magasságban, lassan repül. Azonban a zaj egyrészt komoly kiadásokat jelent, hiszen a repterek gyakran a zajszint alapján számítják áraikat a légitársaságoknak, másrészt zavaró és káros a környéken élők számára. Emellett a légellenállás nem csak zajt jelent, hanem energia pazarlást is.

Kísérletek a szélcsatornában

A jelenség alaposabb megértése és a zajcsökkentés lehetőségeinek feltérképezése céljából a NASA mérnökei 2021 januárjában teszteket végeztek egy szubszonikus (hangsebesség alatti) szélcsatornában. 

A Quiet-High-Lift elnevezésű, úttörő formatervezésű szárny 1:10 arányú kicsinyített modelljét vizsgálták. Ez egy egyszerűsített törzsből állt, melyet félbevágtak, és a lapos oldalát a szélcsatorna padlójához rögzítettek. A törzsre felszerelték a repülőgép szárnyának pontos és részletes modelljét, beleértve a csűrőket, fékszárnyakat és áramlásrontó lemezeket. Ezen kívül beszereltek egy modellmotort és egy visszahúzható futóművet is. Ezáltal a kutatók összegyűjthették az összes olyan valós adatot, amely szükséges egy rendkívül összetett számítógépes modell megalkotásához, amelyben további zaj szimulációkat végezhetnek, különböző körülményeket és formákat modellezve. 

Csendesebb jövő

Az elképzelés szerint olyan szárnyelemeket módosítanak, mint az orrsegédszárnyak és a fékszárnyak, hogy azok aerodinamikai, szerkezeti és akusztikai teljesítményük szempontjából hatékonyabbak legyenek. 

Amikor a kisméretű modelltesztek befejeződnek, és elkészül a számítógépes szimulációs minta, a mérnökök átadják őket a repülőgépipar tervezőinek, akik ezek segítségével csendesebb és hatékonyabb szárnyakat alkothatnak majd. 

A cikk szerzője: Papp Helga
 


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés