„Adjad neki, nem benzines”: a Magyar Közút már a TikTokon nyomul

2021. március 10. 17:49

Írta: Nagy Márton
A téli hóeltakarítások, útjavítások és különböző karbantartások mellett egy egészen új fába vágta fejszéjét a Magyar Közút: februártól a TikTokon is odateszik magukat, hogy a fiatalabb réteget is megszólítsák. Driftelő hókotró, gőzölgő aszfalt és Palik László kommentárja – ez volna a mesterrecept az újgenerációs online kommunikációra? Pécsi Norbert Sándorral, a Magyar Közút kommunikációs vezetőjével beszélgettünk. A Makronóm interjúja.

Közel nyolc évvel ezelőtt indult útnak a Magyar Közút Facebook oldala. Azóta folyamatosan fejlődő pályán vannak, így pedig mára ők lettek az egyik legnépszerűbb állami cég az online térben. Jelen vannak az Instagramon és a YouTube-on és, most pedig egy újabb területet akarnak meghódítani: a TikTokon kezdtek el egyre jobban nyomulni a közutasok.

Pécsi Norbert Sándor immár – kisebb-nagyobb megszakításokkal – kilenc éve áll a Magyar Közút szolgálatában, ahol összesen 7 éve a kommunikációs vezetői feladatokat látja el. A Magyar Közút kezelésében mintegy 32 ezer kilométernyi útszakasz áll: többek közt ide tartoznak a 19 megye településeit összekötő fő és mellékutak, de ők felelnek a gyorsforgalmi utak nagy többségéért is.Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.

Épp a napokban jelent meg egy közlemény róla, hogy a Magyar Közút februárban felpörgette a TikTok-oldalát. Habár valóban igazán trendi és humoros videók kerültek oda ki az elmúlt egy hónapban, bizonyára sokakban felmerülhet a kérdés: ez mégis hogy a fenébe segíti a magyar utak megfelelő karbantartását?

Meglepő, de bizony van összefüggés a kettő között! Azért indítottuk el a TikTok-oldalunkat, mert van egy olyan korosztály, akit gyakorlatilag semmilyen más felületen nem tudunk hatékonyan elérni. Ez a 18 év alattiakat jelenti, s ne feledjük: belőlük néhány év múltán aktív úthasználók lesznek.

Az pedig, hogy őket is elérjük, azért különösen fontos, mert gyakran komoly problémát jelent, hogy amikor a közutasok épp az utakon dolgoznak, akkor az arra közlekedők sokszor nem veszik figyelembe a korlátozásokat, nem vigyáznak a kollegáinkra. Egy két évvel ezelőtti belső felmérés tanúsága szerint

a mérnökségi dolgozóink 90 százalékát érte már valamilyen verbális – vagy akár fizikai – atrocitás munkavégzés közben.

Így pedig látható, hogy az úthasználók viselkedése a mi munkánkra is nagy hatással van.

Ha azonban az emberek megnézik ezeket a különböző online tartalmakat, akkor talán kicsit jobban belelátnak a mi munkánkba is. A Magyar Közút folyamatosan, minden erőforrását és kapacitását felhasználva dolgozik az utakon – ennek ellenére sokan még mindig fekete-fehéren ítélnek meg minket. Mi azt szeretnénk, ha kicsit árnyalódna ez a rólunk kialakult kép, ha az emberek jobban belelátnának a mi hétköznapjainkba is, ami sokkal színesebb annál, mint azt sokan képzelik.

Nyilván a TikTok egy olyan platform, ahol csakis a humorral lehet és szabad operálni, viszont ezen keresztül mi nagyon sok olyan tartalmat fogunk tudni majd eljuttatni a fiatal felhasználókhoz, amin keresztül a későbbiekben sokkal jobban belelátnak, s megértik, hogy miért dolgozunk épp ott és épp úgy, ahogy.

Természetesen mindenki – így mi is – azt szeretné, hogy tökéletes úthálózatot kezeljünk,

s persze ezen dolgozik minden érintett fél. De azt azért látni kell, hogy nem egy felülről nyitott költségvetéssel rendelkezünk, viszont az éves keretösszegből – ami az elmúlt években folyamatosan növekedett – mindig megpróbáljuk kihozni a maximumot.

Akkor ez nem kidobott pénz, hanem befektetés a jövőbe a felelősségteljes úthasználat érdekében?

Igen, egyértelműen. Azt gondolom, hogy azok a fiatalok, akik adott esetben ottragadnak a mi oldalunkon, sőt követik is a csatornáinkat, már nem azt fogják gondolni, amikor mondjuk javítási munkákat kell végeznünk a 11-es főúton, hogy „ezek már megint feltúrták az utat, amit így megint nem lehet használni”. Ehelyett azt gondolják majd, hogy a jófej közutasok vannak ott, szóval vigyázok rájuk, lassítok, sőt nem is szólok oda nekik – ettől pedig érthető módon a mi munkánk is könnyebb lesz.

Ez pedig HR szempontból is fontos nekünk, hiszen viszonylag magas a mérnökségi dolgozóink átlagéletkora, így nem hátrány, ha vonzóvá tudjuk tenni a közutas szakmát a fiatalok körében.

Talán még a jövő közutasait is meg tudjuk majd szólítani TikTokon.

Mit keres egy ennyire férfias szakma ezeken a tinilány platformokon?

Ez tévedés, hogy ezeket a platformokat egytől egyig csak tizenéves lányok pörgetik. A statisztikáink alapján egyáltalán nem csak tinilányok követnek bennünket, 62-34 a férfi-női követőink aránya. Persze a konkrét számok nagyban függnek a platformoktól is, YouTube-on és Instagramon például a követőink kb. háromnegyede férfi. Ez talán jobban megfelel annak az elterjedt gondolatnak, hogy az útépítés és kezelés inkább egy férfias szakma – holott ez egyébként egyáltalán nem igaz!

Nagyon sok női mérnökségvezetőnk és mérnökünk van, ráadásul szép számmal vannak más vezetői pozícióban is női kollégák. Azt sem tartom ez alapján kizártnak, hogy a jövő női mérnökeit is elérhetjük ily módon.

Milyen tartalmak szoktak nagyot menni a követőitek körében?

Ez is platformfüggő. A Facebookon inkább a lakossági tömegtájékoztatás zajlik. A YouTube-on

azok a videós tartalmak szoktak jól futni, amik nagyon látványosak, nagyon gőzölgő aszfaltosak, sok bennük a menő drónfelvétel. De a baleseti videóink ezek közül is kiemelkednek.

Instagramon már előtérbe kerülnek a „beauty” képeink is, amikor mondjuk szép tájakon kanyarog egy út. Ami pedig a TikTokot illeti, ott minél viccesebb egy tartalom, annál könnyebben tudjuk elérni a felhasználókat.

A trendeket is próbáljuk folyamatosan követni, illetve jól ráhúzni őket a közutasok világára. Persze táncolós tartalmakban nem igazán gondolkozunk. Az talán már kicsit kontraproduktív lenne. Ehelyett például ami jól működik, ha Palik László legendás kommentárjait ráillesztjük azokra a videóinkra, melyeket az autópályás kameráink rögzítenek.

@magyarkozut

Balesetezett, majd gyalog elhagyta a helyszínt egy ittas sofőr az M0-son pénteken. ???? Teljes videó és sztori a Youtube csatornánkon! ##magyarkozut

♬ eredeti hang - magyarkozut

Jogosan merülhet fel, hogy miért csinálunk viccet egy-egy balesetveszélyes helyzetről, azonban úgy gondolom, hogy

pontosan ez az abszurditás az, ami kell ahhoz, hogy elkapjuk a felhasználóink figyelmét, és ezáltal hatni tudjunk rájuk.

Óriási ugyanis a médiazaj, és mindenki próbál erősebbnél erősebb tartalmakat gyártani, s csak úgy tudunk kicsit mi is kitűnni a tömegből, ha ilyen tartalmakat teszünk közzé.

A felhasználók pedig vevők minderre. A TikTok oldalunk például tavaly tavasszal indult el, de akkor még nagyon kezdetlegesen álltunk hozzá. Igazából idén februártól kezdtünk el célzottan oda is tartalmat gyártani a kollégáinkkal, hogy behúzzuk a fiatalabb generációt is. Olyan jól sikerült mindez, hogy alig egy hónap alatt közel 12 ezer követőnk lett. Ezt természetesen tovább szeretnénk növelni, és nem kell félni, van még a tarsolyunkban jó pár ötlet. Szerencsére egy kicsi, de fiatal, fiatalos és annál is lelkesebb kommunikációs csapatuk van, akikkel teljes egészében házon belül készítjük a social media anyagainkat.

Neked melyik volt eddig a kedvenc posztotok?

Egyértelműen a jégtörős.

@magyarkozut

Adjad neki, nem benzines! - Levonult a Sajó áradása, de az elárasztott utakon még a jégtáblákat fel kellett törnünk. Hóekével. ???? ##nekedbe ##fyp

♬ eredeti hang - magyarkozut

Ennek a videónak az a különlegessége, hogy ami alatta van hang, az az egyik kollegánk hangja. A történet mögötte az, hogy több helyen is le kellett zárni az utakat a Sajó áradása miatt, amire rájött az akkori mínusz 10-20 fokos extrém hideg. Így pedig megfagyott a kiáradt folyóvíz, s többcenti vastag jégtömbök alakultak ki az útfelszínen. Amikor pedig visszahúzodott a víz, akkor mondták nekem a kollégák, hogy akkor ők most mennek jeget törni, én pedig a lelkükre kötöttem, hogy egy videót mindenképpen készítsenek erről.

Utána elköldték nekem a felvételt, de előre figyelmeztettek, hogy a nem biztos, hogy a hang passzolni fog hozzá. Mikor viszont meghallgattuk, akkor egyértelmű lett, hogy ezt ebben a formában meg kell tartani.

Szerintem az, hogy „adjad neki, nem benzines”, az már egy klasszikus közutas szólás-mondás lesz.

És pontosan ettől lesz ez erős, hiszen egy saját, valódi közutas tartalomról van szó.

Mégis mi vett rá titeket, hogy a belépjetek a TikTok világába is?

Az első videónk, ami az M44-es visszafordulásos videóknak egy rövidített verziója volt, ami alá bevágtuk az Oh No című számot. Úgy voltunk vele, hogy rakjuk ezt ki TikTokra is, pedig akkor alig volt még csak néhány száz követőnk. Utána egy jódarabig nem is néztem az értesítéseket – aztán fél nap után ránéztem a statisztikákra, és láttam, hogy több mint 150 ezer megtekintés van rajta. Én meg csak álltam ott, hogy mégis mi történt.

@magyarkozut

Mit ne tegyél, ha úgy hajtasz fel az M44-esre, hogy valójában nem arra szerettél volna menni... ????????????????##magyarkozut

♬ eredeti hang - magyarkozut

Valahogy ugyanis olyannyira bepörgött a videónk a trendingbe, hogy most már majdnem 500 ezres megtekintésnél van. Innentől vált egyértelművé, hogy van keresnivalónk ezen a platformon is. Azóta pedig külön figyelünk rá, amikor az utakon vagyunk, hogy milyen tartalom mutatna jól a TikTokon is.

Távolodjunk el kicsit a konkrét tartalmaktól. Te hogy látod, nem veszi el a szakma presztízsét az, hogy ti viccet csináltok az egészből? Hol húzható meg a határ a viccesség és a komolytalanság között?

Nem véletlenül mondtam az előbbiekben, hogy mi nem valószínű, hogy bármikor is TikTok tánc-challangeket csinálnánk majd. Ehelyett megpróbáljuk a kommunikációnkat úgy becsomagolni, hogy az a platform felhasználóinak fogyasztható, szórakoztató legyen, ugyanakkor át is menjenek a mi üzeneteink. Nyilván azt is látni kell, hogy a fiatalabb generációk teljesen más szemlélettel közelítik meg mind a cégeket, mind magát az életet is, így nekünk is muszáj ezt valamilyen szinten lekövetni. Ez persze főleg most a TikTok sajátja, de van nekünk egy komolyabb oldalunk is, azt sem adjuk fel.

Vannak például komoly edukációs tartalmaink, amelyeket elsősorban Instagramon, Facebookon vagy YouTube-on osztunk meg.

A TikTokon nagyon behatároltak a lehetőségeink, egy percben komolyabb üzeneteket átadni szakmai kihívás is. Ráadásul itt a kisérő szövegek hossza is lényegesen rövidebb, ami bennünket is arra sarkall, hogy mi is minél tömörebben adjuk át az üzeneteinket.

Ez az üzenetátadás akkor csak egy egyoldalú kommunikáció részetekről?

Nem, mi nem csak a posztolásra helyezzük a hangsúlyt. Ha megnézi az ember, akkor mi minden platformon aktívan próbálunk kommunikálni a követőinkkel.

Nálunk nem abból áll a moderálás, hogy ha jön egy nagyon vulgáris komment, akkor azt szimplán elrejtjük.

Ehelyett ezeket is megpróbáljuk – amennyire lehet – normálisan megválaszolni.

Sőt, nagyon sok esetben pont ezekből kiindulva látjuk azt, hogy egy-egy ügyről még kommunikálnunk kell az emberek felé valamilyen más felületen is, hiszen még zavar van a fejekben. Például sokszor azért kapunk negatív visszajelzéseket, mert az emberek nem tudják, hogy egy-egy projekt épp kihez tartozik, és mindent velünk azonosítanak. És ilyenkor tudjuk, hogy erről is kellene egy külön anyag, hogy ezt is tisztába tegyük az emberek fejében.

Akkor az egyirányú kommunikáción alapuló marketingszemlélet megváltozóban van?

Nem csupán megváltozóban van, hanem meg is kell változnia. Az nagyon egyszerű dolog lenne, hogy én csak kirakok egy posztot, és nem figyelek rá, hogy mit reagálnak az emberek. Foglalkozni kell vele, hogy a lehető legtöbb meglátásra reagáljunk.

Nem lehet azt csinálni, hogy ha például van egy Facebook-bejegyzés, aminek százezres az elérése, s van alatta 5 negatív komment, akkor ezzel nem foglalkozok,

mondván, hogy mi az az öt a százezerhez képest.

Én azt látom, hogy pont ezeket egyesével megválaszolva tudunk lépésről lépésre közelebb jutni az emberekhez, és kicsit árnyalni a rólunk alkotott képet. Az is látszik egyébként, hogy platformonként eltérő lehet, hogy milyen visszajelzések érkeznek. Mi a legkeményebb kritikákat Facebookon szoktuk kapni, Instagramon már inkább a like-okra helyeződik a hangsúly. A TikTokon pedig szélsőségek vannak: vagy nagyon tetszik mindenkinek minden, vagy pedig nagyon-nagyon vulgáris jellegű kommentek jönnek. Ez persze talán arra vezethető vissza, hogy itt sokkal inkább személytelen, anonim a dolog, sok az arctalan, nevét és valódi személyazonosságát nem vállaló felhasználó, míg ez Facebookon és Instagramon manapság már kevésbé jellemző.

Hol jártok most ezen az úton, hogy közelebb vigyétek az emberekhez a Magyar Közút mindennapjait és árnyaljátok a megítéléseteket? Vannak már előremutató jelek?

Vannak, mindenképpen. Ahhoz képest, hogy mi egy nehezített pályán dolgozunk, hiszen mikor felújítunk valamit, az is valamilyen szintű kellemetlenséggel jár az embereknek. Mindig kérdés, hogy miért épp akkor, miért épp úgy újítjuk fel. Viszont szerencsére rengeteg pozitív visszajelzést kapunk a közösségi felületeinken, elsősorban az Instagramon és a TikTokon. Ez alapján pedig úgy néz ki, hogy ez a fiatalabb generáció jobban vevő az új típusú kommunikációnkra.

Sőt, már olyan visszajelzéseket is kaptunk, hogy például

mindig mikor elmegyek egy munkaterület mellett, eszembe jut az egyik posztotok, és azóta teljesen máshogy gondolok rátok, jobban figyelek a közutasok biztonságára”.

Az ismertségünk pedig folyamatosan növekszik. Ez abból is látszik, hogy minden ami út, illetve úttal kapcsolatos probléma, azt most már hozzánk jelentik be, függetlenül attól, hogy valóban a mi kezelésünkben áll-e.

Az út igazából olyan az emberek szemében, mint az időjárás: ha esik az eső, az a hír, ha fúj a szél, az a hír, ha esik a hó, az a hír. Az utaknál is megvan ugyanez: ha épp felújítunk valamit, az a hír, ha pont nem, akkor pedig az. Körülbelül bármi, amit csinálunk, az érdekli a közvéleményt, hiszen egy mindannyiunk által használt infrastruktúráról van szó. Így pedig mindig van téma, amit kommunikálhatunk.

Ez az újfajta marketingkommunikáció egy új, nagyobb trendnek a része? Mintha egyre több régi, hagyományos hivatal kezdett volna el az utóbbi időben virális tartalmakat gyártani a közösségi médiában.

A bürokratikus hivatalok emberi arcai

Számos hagyományos közintézmény már a járvány előtt is számos humoros tartalommal örvendeztette meg a magyar internetezőket. Elég például a tetris challengere gondolni, melyben sorra vett részt a rendőrség, a mentősök, de még honvédség is. Azonban ezek a tartalmak sokak életébe igazán csak a járvánnyal robbantak be, hiszen ahogy az emberek egyre több időt voltak kénytelenek a képernyők előtt tölteni, úgy fedezhették fel az újabb virális tartalmakat is. Hogy csak egyet emeljünk ki, Györfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője még a TikTokon is felbukkant ekkoriban, méghozzá egy fia által készített videóban.
Azt persze senki sem mondta, hogy az online kommunikáció mindenkinek elsőre sikerülni fog. Erre adott példát a Budapesti Rendőrfőkapitányság is, amikor a nemzetközi nőnap alkalmából viccesnek szánt, azonban sokak által sértőnek talált, megbízható forrásokat nélkülöző érdekességeket osztottak meg a nőkről: „azt tudtátok, hogy a nők naponta átlagosan 13 ezer (!) szóval többet beszélnek, mint a férfiak? A nők életük során átlagosan 1 évet (!) töltenek el azzal, hogy eldöntsék, hogy mit vegyenek fel?” A posztot persze később korrigálták, de ahogy mondani szokás: az internet nem felejt.

Igen, hiszen egyre többen fedezik fel, hogy aki aktívan használja ezeket a felületeket, az remek eredményeket tud elérni, szinte függetlenül attól, hogy milyen területről van szó. Sőt, kicsit talán az is mondható, hogy a többi állami céggel kicsit egymást is húzzuk. Kifejezetten figyelek arra, hogy az ő kommunikációjukba is beszálljunk, ha van valami kapcsolódási pont. Így pedig számos más terület képviselőivel is együtt tudunk működni, Instagramon volt már közös tartalmunk például a rendőrséggel, a katasztrófavédelemmel, de még az Országos Meteorológiai Szolgálattal is.

Ez valóban egy új trend, de nem gondolom, hogy ez baj lenne. Épp ellenkezőleg, mivel így jól bele lehet látni a cégek belső működésébe.

Hasznos, ha ezek a hagyományosabb területek is jelen vannak a közösségi médiában, és az nem csak a kereskedelmi cégek játszótere marad.

(Címlap: A Magyar Közút Nonprofit Zrt. egyik munkatársa útzáró bójákat szed össze az M44-es gyorsforgalmi út  békéscsabai végpontjánál lévő turbó körforgalmi csomópontban a város határában 2020. december 11-én. MTI/Rosta Tibor)


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 5 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Télleg már csak utat javítani kellene megtanulni.
a tiktok már jól megy.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés