Kis fuvarozó cégként elindulni most hazárdjáték – logisztikai szoftverfejlesztő cég alapítója a Makronómnak

2021. március 10. 18:03

Írta: Rádi Balázs
Az olyan logisztikai nagyvállalatok, mint az Amazon soha nem látott növekedésnek indultak a koronajárvány hullámait meglovagolva, miközben a kis fuvarozó cégek a túlélésért küzdenek – fedte fel lapunknak Szabó Zoltán, egy logisztikai szoftvert fejlesztő cég alapítója. A cégvezető szerint most kell a fuvarozó cégeknek a digitalizáció útjára lépnie, mert ezzel növelni tudják a versenyképességüket és több esélyük lesz a nehéz időszak átvészelésére. Interjúnk a szoftverfejlesztő vállalat alapítójával.
A VDS LOG ügyvezetője és társalapítója, Szabó Zoltán korábban a Bács-Kiskun megyei EKÁER koordinátoraként KKV-szereplőkkel és nagyvállalatokkal dolgozott együtt. Hozzájárult az elektronikus adatszolgáltatás megvalósításához a logisztika területén. Az itt szerzett tapasztalatok tették egyértelművé számára, hogy a hazai KKV-szektornak jelentős a lemaradása a digitális átállásban, illetve hogy ez a probléma még szembetűnőbb a nagyvállalatoknál, ahol ugyan használnak szoftvereket, de a logisztika területén kevésbé.
 
A cég másik alapítója, Jobbágy Róbert (CTO) számos nagyvállalati folyamat IT megoldását fejlesztette már, és korábban több sikeres startup technológiai vezetője volt. A két alapító a saját szakterületén egyaránt több mint egy évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkezik.

Milyen egyedi megoldást kínál az önök által fejlesztett szoftver? 

A hazai logisztikai szektor némileg megkésett a digitalizációs folyamatokban, a digitalizációt elősegítő pályázatokon is elmarad a részvételük más iparági szereplőkhöz képest.

Kutatásaink alapján elmondhatjuk, hogy túl sok papír alapú dokumentációt használnak a logisztikai iparág hazai képviselői,

ezáltal lassú marad az információ áramlása, illetve a változások követése az iparágon belül. Az egyre inkább nemzetközivé váló szektorban a digitalizáció hiánya sajnos láthatóan rontja a hazai szereplők versenyképességét. A VDS Log rendszere ezekre a problémákra ad választ azáltal, hogy a kis- és középvállalkozások számára is elérhető megoldásokat nyújt.

A szoftver egyedi fejlesztések segítségével teljes mértékben az ügyfelek igényeihez igazodik. Az egyik triviális példa erre, hogy egy fuvarhoz tartozó árulistát, menetlevelet vagy egyéb vámeljáráshoz kapcsolódó dokumentációt is képes kezelni papír felhasználása nélkül.

A sofőrhöz, illetve portáshoz a szükséges dokumentumok azonnal átkerülnek egy okostelefonra vagy tabletre, ezzel rengeteg időt és pénzt spórolva a cégek számára.

Hogyan működik a szoftver? 

A fuvarok a szoftver beépített naptárában ütemezhetőek be. Mivel a szoftver képes kommunikálni más vállalatirányító rendszerekkel is, ezért a korábban meglévő adatokat automatikusan átveszi. Egy sikeres fuvar levezenyléséhez több szerep szükséges. Tegyük fel, hogy egy cégnek partnere egy fuvarozó alvállalkozó. Ilyen esetben ő biztosítja a járművet a rendszerben megadott áru elszállításához, ő az, aki elindítja a fuvart. Az elindított járműveket a portás látja a rendszerben, aki jelzi azt, hogy a jármű megérkezett a telephelyre. A sofőr értesítést kap az alkalmazáson keresztül, ha dokumentumok érkeznek hozzá.

A használatot leginkább a futárszolgálattal rendelkező (pl. Netpincér) alkalmazásokhoz tudnám hasonlítani, ahol a végfelhasználó pontosan vissza tudja követni, hogy a csomagja mikor milyen státuszban van.

A VDS Log esetében azonban nem végfelhasználókról van szó, hanem cégekről.

Milyen problémát láttak meg, amelyre válaszul létrehozták a céget?

A VDS LOG komplex software szolgáltatás gazdasági felhasználásának alapötletét a vállalatirányítási rendszerek közötti kommunikációs csatornák hiánya adta. Odáig sok kis és középvállalkozás eljutott a 2000-es években, hogy valamilyen informatikai eszközpark segítségével a folyamatait megpróbálja menedzselni. A partnerek bevonása ezekbe a belső folyamatokba már kevésbé sikerült, ennek fő oka pedig az eltérő látásmód miatti különböző hardware és software választás volt.

Hogy született meg az alkalmazás?

A rendszerünk ötletének validálása során több, mint 50 különböző méretű vállalkozás tulajdonosával, döntéshozójával és operatív szakembereivel ültünk le és az irányítás, hatékonyságmérés, áruszállítás nehézségeiről kérdeztük őket,

valamint eléjük tártuk az e-okmány rendszer víziónkat, amelyet mobil eszközökön való használatra is fejlesztünk. Mivel a koncepció gyakorlatilag teljes sikert aratott az interjúk és a validálás során így a szükséges tőke bevonáshoz elkezdtünk források után kutatni.

Hogyan írta át a koronavírus a logisztika működését?

Ez egy kettős folyamat volt: egyrészt a HORECA szektor gyakorlatilag teljes leállása más ágazatokra is kihat, elsősorban a mezőgazdaságra. Az erre, illetve az ipari alkatrész beszállításra szakosodott fuvarozó cégek gyakran olyan veszteségeket szenvedtek el, hogy a fennmaradásuk is kétségessé vált. Ezzel teljesen ellentétes folyamat a kiszállítási logisztika, elsősorban a csomagküldések, online rendelések kiugró bővülése, amely képes volt számos felszabaduló kapacitást lekötni.

Összességében a pandémia eredménye a szektor további extrémen felgyorsuló centralizációja, mivel a veszteség-menedzsment a fuvarozás területén kizárólag nagy cégméretben működik.

Milyen új lehetőségeket teremtett a koronajárvány az iparágban? 

Akik időben tudtak még tavasszal reagálni, illetve nem csak egy megrendelőnek kitett a tevékenységük, felismerték a digitalizációban rejlő lehetőségeket, valamint képesek a technológia kihasználásával a home office-irányítás felállítására, azok még fejlődtek is. Ezzel szemben

a kisebb, kiszolgáltatott cégek szinte azonnal felélték a tartalékaikat, és kizárólag a hitelekre, lízingekre adott moratórium miatt vannak még működő státuszban.

Most éri meg belépni a piacra, hiszen az Amazon is rekord bevételt termelt a járvány alatt? Hogy látják a magyar logisztikai ágazat helyzetét, mennyire válságálló? 

A piacra akkor éri meg belépni, ha legalább közepes mérettel és hatékony működéssel képes valaki indulni. Ez leginkább úgy lehetséges, ha előtte már egy másik iparágban sikeres volt és most a saját termékei fuvarozását szervezné meg saját flottával.

Kis cégként elindulni most hazárdjáték.

Igaza van Andrew Yang amerikai vállalkozónak és volt elnökjelöltnek, hogy az automatizálás több százezer fuvarozót tesz munkanélkülivé az elkövetkező évtizedekben?

Nem csak az automatizáció, hiszen ez csak egy eszköz a sok közül.

Elsősorban a szektor átállása az új online eszközökre és a szoftverek által vezérelt kereskedelemre az, ami munkanélkülivé teheti a szektor tagjait.

A robotok eljönnek a kamionsofőrök állásaiért?

Az önvezető kamionokról számos koncepció elkészült már, kisebb-nagyobb sikereket elérve. A mostanság felkapott Tesla Semi gyártását például 2021-ben el fogják kezdeni. Az elkövetkezendő pár évben még nem képzelhető el, hogy kamionsofőr nélkül teljesíthető legyenek egy fuvar. Az elmondható, hogy az önvezetés illúziójához kell egy olyan infrastruktúra rendkívül nagy kapacitású akkumulátorokkal, melyek segítségével hosszabb, nemzetközi utak is megtehetők, pihenők nélkül. Jelen pillanatban a személygépjárművekre kialakított infrastruktúrára összpontosul nagyobb hangsúly.

Ez még nem a mi generációnk problémája, egy robot belátható időn belül nem lesz képes balra hátra lenyíló rámpára lejtőn tolatni extrém esős, ködös körülmények között, hiszen radarokkal tájékozódik, azok pedig jelenleg csődöt mondanak mozgó tárgyak és extrém időjárási körülmények között.

Az elképzelhető jövőkép, hogy autópályán elmegy a lerakodó elé és onnan átveszi a sofőr, de sofőrre mindig is szükség lesz.

Hol tartanak most, milyen terveik vannak a közeljövőre nézve? 

Egyik befektetőnk segítségével készült el és fejlődött tovább a bemutató szoftverünk. 2020-ban több díjat és elismerést kaptunk, ezáltal új partneri együttműködések indulhattak el. 2021-ben célunk a piaci jelenlétünk megerősítése, valamint újabb felhasználói- és egyedi fejlesztési szerződések kötése. Árbevételünk növelése mellett pedig további befektetési lehetőségek elérésén dolgozunk. 

Milyen nagyobb partnerekkel dolgoztak eddig együtt?

Alapító befektetőnk a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. Társaságunk 2020-ban a Kész Csoport tagjává vált egy társ-befektetési konstrukció keretében. Kezdetektől együttműködő partnerünk a Tacho Center Kft., velük közösen hoztuk létre a Transmasters Consulting nevű projektet is 6 különböző szakterületen dolgozó társaság részvételével, hogy közös erővel segíthessük a logisztikai szektor szereplőit.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 1 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában