Tömegközlekedés a harmadik dimenzióban

2021. február 12. 21:42
Miközben számos vállalat a feltörekvő elektromos VTOL (vertical take-off and landing) légitaxi piacon versenyez, nagyon ritkán találkozunk olyan légi járművel, mely több mint 5 ember szállítására is alkalmas a városi forgalomban. Azonban a neves brit multinacionális cég, a GKN Aerospace valami igazán nagy dobással szeretne előrukkolni.

A park ’n’ ride Skybus képes lenne akár 30-50 utas szállítására a város zsúfolt részein keresztül is. Ezzel a koncepcióval mozdítaná előre a vállalat a harmadik dimenziós tömegközlekedés fejlődését.

A kezdeményezés az Egyesült Királyság Future Flight Challange programjának része, amelybe mintegy 125 millió fontnyi (171 millió dollár) kormányzati támogatás érkezik és további 175 millió font (239 millió dollár) pedig az ipari szektorból. Több olyan projekt is készülőben van, melyek az elektromos repüléshez köthetőek, beleértve drón rajokat és szállítási technológiákat. Továbbá olyan légiforgalomi irányító rendszer kialakítása is tervben van, amely kezelni tudja az autonóm drónok és más repülő járművek, mint az eVTOL légitaxik beözönlését.

Míg a legtöbb utasszállító eVTOL projekt működése az Uberéhez hasonlít, tehát olyan, mint egy „egyedi lehívásos” szolgáltatás, mely egyéni utasokat vagy kis csoportokat köt össze a fuvarszolgáltatással. A Skybus terve a tömegközlekedés felé vinné el a harmadik dimenziós szállítási formát, városi útvonalakon, fix menetrend szerint.

A GKN szerint ez a megoldás lehetőséget kínálna a városok közti utazási idő csökkentésére, hatékony és megfizethető módon, csökkentve az általános tömegközlekedés túlterheltségét, ezzel több alternatívát kínálva a desztinációk eléréséhez.

Természetesen még nem létezik hasonló típusú légi jármű. Az eddigi értesülések alapján a projekt jelenleg a megvalósíthatósági tanulmány szakaszában tart. Mindazonáltal már most érdemes elgondolkozni a lehetséges nehézségeken, a járművek energiaszükségletének megtervezésén és a megfelelő infrastruktúra kialakításán is.

A GKN SKybus projektjét a Global Technology központjából, Bristolból irányítják, a Swanson Aviation Consultancy, Pascall+Wattson és a Connected Places Catapult partnerekkel kooperálva. A GKN Aerospace pedig kiemelkedő színvonalú háttérrel rendelkezik a légi közlekedéshez használt alkatrészek gyártásában, ezért a projekthez szükséges technológiák kialakítása –  a tervek szerint –  a vállalat feladata lesz.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában