A felhőbe költöztette a fűszeres üzletet

2021. január 29. 14:11

Írta: Rádi Balázs
„Válassz olyan munkát, amit szeretsz és egy napot sem kell dolgoznod az életedben” – szól a konfuciánus bölcselet, viszont a való életben kevesen engedhetik meg maguknak, hogy a hobbijuknak éljenek. Ez alól kivétel Tóthné Nagy Erzsébet, aki húzott egy merészet, és jól fizető médiaipari vezetői állását cserélte le hobbijára, fűszerkeverékek készítésére és forgalmazására. Eleinte a vállalkozás csak vitte a pénzt, de a kitartó munka meghozta a gyümölcsét, ma már az ország egyik legmeghatározóbb online fűszeráruházát működteti Erzsébet. Kezdő vállalkozónők egymásnak adják a kilincset, hogy tanácsot kérjenek tőle, az üzleti siker titkát akarják megtudni tőle. Lapunknak elárulta. A Makronóm interjúja.

Milyen múltra tekint vissza a Fűszerkuckó márka?

Onnan indult a történet, hogy a férjemmel nagyon szerettünk főzni és sokat utaztunk. Utazásaink során nem csak a híres turista látványosságokat látogattuk meg, de meg is mártóztunk a különböző kultúrákban – bejártuk a helyi piacokat és megkóstoltuk a különböző ételeket. Minket sosem a Michelin-csillagok érdekeltek, szívesebben ültünk be egy kockásterítős étterembe, ahol a helyi konyha szerint főztek.

Amikor hazajöttünk és próbáltuk megfőzni a különböző nemzetek ételeit, rá kellett jönnünk, hogy itthon ennek nincs meg se a feltétele, se a kultúrája.  

Lehetőséget láttunk magunk előtt, és azon kezdtünk gondolkodni, hogyan hozhatnánk létre ebből egy vállalkozást. Elkezdtem fűszerkeverékeket készíteni recepteket keresve a világ összes konyhájából, és 2006-ban a  Wesselényi utcában nyitottunk egy tizenhat négyzetméteres kisboltot. Nagyon gyorsan rá kellett döbbennünk, hogy erre van igény. Ötven fűszerkeverékkel indultunk, amely az évek folyamán kétszázötvenre bővült, és még nincs vége a fejlesztéseknek. A kisboltot kinőttük, ezért egy nagyobb üzletbe invesztáltunk, ahol már nem csak fűszereket, de főzési segédeszközöket és ételhozzávalókat is árultunk: olajokat, szószokat, pasztákat, amelyek a világkonyhát reprezentálták. 2015-ben egy webáruházat is indítottunk, a Fűszeráruházat, így már nem korlátozta eladásainkat a négy fal.

Miért beszél múlt időben a boltról, közben megszűnt?

A webáruházat és a fizikai boltot egyszerre vinni túl nagy teher volt a vállamon, így 2019 decemberében úgy döntöttünk a férjemmel, hogy csak az online felületre fókuszálunk – tulajdonképpen a boltot felköltöztettük a felhőbe.

Hogy alakultak a megrendelések a felhőbe költözés után?

Napi 4-5 online megrendelés érkezett csak naponta. Rájöttünk, hogy ez a napi néhány rendelés a kis kosárértékével nem fog jövedelmező vállalkozás lenni, hanem újra költséges hobbi lesz. A férjemmel elkezdtük gőzerővel fejleszteni a webáruházat – 2020 februárjára meglódultak a megrendelések.

Márciusban pedig az ország lezárásával egyidőben egyik napról a másikra valósággal felrobbant az üzlet,

a napi néhány megrendelés megsokszorozódott, húsz-harminc csomagot kellett naponta összeállítanunk, alig győztük. Ekkor megbíztunk egy külső céget a csomagolással és házhozszállítással, illetve a gyártást is kiszerveztük.

A márciusi bumm óta hogy alakult a forgalmuk?

Hónapról hónapra növekszik a forgalom, jelenleg a márciusi számok ötszörösét hozzuk. A férjem megszállottan fejleszti a webáruházat,

gyakorlatilag már a telefonommal tudom vezérelni az egész áruházat.

Ez rengeteg időt szabadít fel, amit hasznosan el tudok tölteni, például a termékek fejlesztésével és a viszonteladók támogatásával. Eljutottunk arra szintre, hogy a piaci szegmensünkben az egyik legmeghatározóbb webáruház lettünk.

A forgalom megugrásában meghatározó szerepet játszott a koronavírus?

Az a tapasztalat, hogy március-áprilisban szinte minden webáruház forgalma megnőtt, tehát szerepet játszott, de a mi forgalmunk már a korlátozó intézkedések előtt megugrott. A folyamatos fejlesztések nagyobb részben járultak hozzá mint a vírus.

Prófétai módon éreztek rá, hogy mikor kell bezárni a fizikai boltot és átköltözni az online térbe. Rendelkeznek ilyen képességekkel?

Arról van szó, hogy nagyon jókor éreztünk rá, hogy mikor kell változtatnunk. A változtatásban nagy segítségünkre volt, hogy nem félünk elengedni dolgokat, bármennyire is kellemetlen a lépés.

Ez a jövő, hogy minden vállalkozás online lesz sikeres?

Nem feltétlen, kellenek az olyan boltocskák is, mint a miénk volt. De a jővő a digitalizációban van mindenféleképpen.

A gyerekeim például már a porszívót is a netről rendelik, én azért még szeretem személyesen szemügyre venni.

Ilyen szempontból konzervatív vagyok.

Nagy szó valakitől, aki a felhőbe vitte a vállalkozását, hogy van még konzervatív oldala is.

Muszáj, hogy legyen. Egyébként mi úgy fogjuk fel, hogy a fizikai boltot nem bezártuk, hanem felköltöztettük a felhőbe. 

És azóta a felhők felett járnak öt méterrel…

Azért okosan kell, itt is napi döntések, kihívások vannak. Folyamatosan kell fejlődni, például most hajtottunk végre egy ráncfelvarrást a weboldalon, mert meg kell felelni a piac által generált stíluselvárásoknak is. A vevő kezét fogni kell, végig kell vinni a megrendelés folyamatán, amelynek a vége a vásárlás. Nem annyira rószaszín az egész, és felhők felett ugrándozás.

A koronavírus idején megnőttek a megrendeléseik, szerepet játszhatott ebben az, hogy többen főztek otthon?

A korlátozások ideje alatt sokan feltöltötték a kamrájukat tartós élelmiszerekkel. Viccesen szoktam mesélni, hogy a számaink és kimutatásaink alapján pontosan meg tudjuk mondani, hogy mit használnak fel éppen a betárazott termékekből a hölgyek otthon – a rizsek, tészták, lisztek a korlátozások alatt kezdtek nagyon fogyni. Abból tudjuk megmondani, hogy éppen milyen ételekhez való fűszerkeverékeket rendelnek az emberek. Egyébként a közízlés alakulását is tudjuk követni a megrendelések alapján.

A korlátozások alatt jobban fogytak a mono ízek – az egyszerű bazsalikom, tárkony, bors fűszerek –, tehát előtérbe kerültek az egyszerűbb ízek, nem csak az extrák.

Milyen trendet láthatunk a hazai közízlés tekintetében, hódítanak a nemzetközi ízek a magyar háztartásokban?

A magyar konyha nemzetköziesedése már egy régóta tartó folyamat, és már a háztartások szintjén is megfigyelhető, hogy a magyarok többet kísérleteznek külföldi konyhák kipróbálásával. A rendeléseink is ezt igazolják vissza.

Melyik volt az a kultúra, ami a legjobban megfogta önt?

India, de nagyon szeretem a marokkói konyhát és kultúrát is. Indiában az fogott meg, hogy rengeteg zöldséget és gyümölcsöt használnak fel a főzés során, sokan nem is esznek húst, vegetáriánusok. A férjem, aki akkor már próbálkozott a húsmentes életmóddal, itt kapta meg a kellő motivációt – ma már tíz éve vegetáriánus. Nekem még bejön a rántott hús.

Fűszereket árul egy indiai lány a közelgő díváli hindu fényünnep előtt Kolkatában. Forrás: MTI/EPA/Pijal Adhikari

Nem próbálta a férjét lebeszélni erről?

Nem, mert ez is a kölcsönös elfogadás része. A férjem se próbál megtéríteni engem.

Mint a hobbik többsége, ez is költséges volt?

A férjem mondta erre, hogy: drágám, neked van egy drága és költséges hobbid.

Igaza volt akkor, kezdetben nem volt jövedelmező, de a webáruházzal és a bolttal nullára azért mindig ki tudtunk futni. 2015 volt  az a pont, amikor teljes mellszélességgel ott tudtam lenni az üzletben gondolatban és fizikailag is.

Kijelenthetjük, hogy a koronavírus nyertesei közé tartoznak?

Nem csak mi, de a vevőink is nyertesei olyan szempontból, hogy

a koronavírus katalizátor szerepet töltött be a cégünk fejlődésében,

ennek köszönhetően jobb szolgáltatást tudunk nyújtani.

A koronavírus elmúlásával bevételcsökkenésre számítanak?

Nem, mert úgy gondolom, hogy aki egyszer teljesen elégedett volt a vásárlással és a termékkel, az majd újra nálunk fog vásárolni. Nagyon jó visszajelzéseket és minősítéseket kapunk.

A digitalizáció most sokakat érdekel…

Tavasszal a kialakult helyzet miatt felgyorsultak az események. Aki erre nem volt kellőképpen felkészülve, az sajnos le is szakadt a versenyben.

Napról-napra kellett új eszközöket, új technikákat a webáruházban megtanulni és azonnal alkalmazni.

Csak így lehetett sikereket elérni. Azóta nagyon sok megkeresést kapok vállalkozónőktől, karrierközpontoktól, hogy tartsak előadást.  Főleg  a vállalati struktúra kialakításáról szoktam tanácsokat adni.

Mit tanácsolna a most vállalkozást fontolgató nőknek?

Nagyon figyeljenek a pénzügyekre, mert azt tapasztalom, hogy ott csúsznak el a legtöbben. Fontos a tervezés és a rendszerezettség. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a bevétel az még nem eredmény, és ami a kasszában van pénz, az nem az egyén, hanem a vállalkozás pénze.

Három gyereke is van. Hogyan lehet vállalkozóként a munkát elhatárolni a magánélettől? Hiszen a vállalkozás velünk van a nap 24 órájában.

Amikor hazaérünk és leülünk vacsorázni, akkor a vállalkozás csak ritkán kerül szóba, erre tudatosan oda is figyelünk – persze, ha nagy döntések előtt állunk, azokat jobban átrágjuk, vacsora közben is. Illetve a termékfejlesztést még hazaviszem, hiszen az a konyhámban zajlik, ott keverem össze a fűszereket. De alapvetően nem rugózunk a vállalkozáson otthon.

A termékfejlesztést a konyhában hogy kell elképzelni? Honnan meríti az ötleteket?

Nagyon sok gasztronómiai témájú könyvet olvasok, videókat nézek és podcastokat hallgatok. Nem engedhetem meg, hogy ne tudjam a legújabb trendeket, ne ismerjem az új kihívásokat. Mindazonáltal hagyománykövető családban nőttem fel, ezért is érdekel más nemzetek tradicionális konyhája. 

Kiemelte, hogy hagyománykövető családban nőtt fel. Egy nőnek ön szerint a konyhában a helye?

Nem feltétlenül. A konyha sokaknál inkább a kikapcsolódás helyszíne.

Egyébként a férfiak legalább annyit főznek, mint a nők.

Ez családonként eltérő, mi például nagyon szeretünk együtt főzni.

Minden sikeres nő mögött áll egy nagyszerű férfi?

Mi igazából egymásnak vagyunk ott. 36 éve vagyok a párja, ebből 33 évet töltöttünk házasságban. Hálás vagyok a férjemnek, hogy hitt a vállalkozásban és bennem. A kölcsönösségen és egymás megértésén is múlik a jó kapcsolat.

Mi a titka a gördülékeny együttműködésnek férj és feleség és üzleti partnerek között?

A türelem és a megértés a legfőképp. Fontos a humor, mert azzal nagyon sok nehézségen túl lehet lendülni, illetve a feltétel nélküli bizalom egymásban.

Mi a siker receptje női vállalkozóként?

Nincs nálam a bölcsek köve, de az a hitvallásom, hogy ne féljünk a kihívásoktól. A kihívások azért vannak, hogy fejlődjünk. Nem minden rózsaszín, és a vállalkozói lét bizony tele van nehézségekkel, ezeken túl kell lendülni és tanulni kell belőlük.

Érdemes sok olyan emberrel beszélgetni, aki már legalább két-három lépéssel előttünk jár, akár vállalkozás szempontjából, akár emberileg.

El kell fogadni a tanácsaikat és tanulni tőlük.  Kecskeméten szerencsére nagyon jól el vagyunk látva olyan fórumokkal, ahol vállalkozónők találkozhatnak.

Ha a hitvallását össze kellene foglalnia, mi lenne az?

Ha nagyon egyszerűen akarom megfogalmazni, akkor az, hogy egy családnak kell, hogy legyen egy alapvető értékrendje, nyitottsággal a világ felé.

Ez a leírás mintha pontosan illene a fűszeres vállalkozására is.

Persze, ugyanis egy vállalkozás értékrendje nem lehet idegen attól, amit a vezetője maga is vall. Meggyőződésem, hogy a vállalkozásom értékrendje ugyanaz, mint a családom értékrendje.

A vállalkozás mi vagyunk.

Van egy vicces sztorija, ami meghatározó volt a vállalkozásában?

Március vége felé áll elő az a megdöbbentő helyzet, hogy egyszer csak ránéztem a webáruház megrendeléseire és csak annyit láttam, hogy feldolgozásra vár. Amikor már a negyvenedik feldolgozásra vár üzenetet kaptam, akkor szóltam a férjemnek, hogy jöjjön gyorsan, mert itt valami hiba lépett fel, ugyanis az nem lehet, hogy egy nap negyven megrendelést kaptunk. Egymásra néztünk és azt mondtuk, hogy oké, akkor szépen haladjunk sorba, mert ezt a negyvenet nekünk ma délig be kell csomagolni, mert akkor jön érte a GLS futár. Amikor a negyvenedik csomagra rátettem a címkét, akkor hittem csak el igazán, hogy ez a valóság. Egymásra néztünk és mosolyogtunk.


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés