Amerikai-magyar kutatás: A család és a barátok formálják a politikai véleményünket

2020. november 3. 10:05
A szülők, a család és a barátok a legbefolyásosabbak az emberek politikai véleményformálásában – állapította meg a Lounge Group az Egyesült Államokban és Magyarországon – összesen 2500 ember bevonásával – végzett kutatása, amelynek eredményét hétfőn ismertették az MTI-vel.

Összegzésük szerint az amerikaiak a magyaroknál nagyobb mértékben szavaznak személyre, mint a jelölt által képviselt ideológiára. Ez a többi közt az eltérő politikai kultúra és szocializáció eredménye – állapították meg, arra is kitérve, hogy mindkét országban jellemzően 16 és 20 éves kor között ébrednek politikai öntudatra az emberek.

Beszámoltak arról is, hogy a magyar családok egyre többet beszélnek a fiatalokkal a politikáról, az emberek fele a családi asztalnál találkozik először a közügyekkel. Összehasonlításképpen jelezték: a rendszerváltáskor ez még csak az emberek harmadára volt jellemző, még korábban pedig csak a negyedére.

Mint hozzátették, a média is szerepet játszik a politikai felvilágosításban, különösen a rendszerváltáskor felnőttkorba lépő nemzedék esetében. Rajtuk kívül a mostani Y/Z generáció az, amelyiknek a média befolyásoló szerepe megkérdőjelezhetetlen a politikai szocializációban – írták.

A felmérés alapján a munkahely, a vállalatok és politikai szakértők véleménye egyaránt számít, noha eltérő mértékben, és ebben különbség mutatkozik a két ország lakói között.

Minden negyedik amerikai politikai világlátására hatással van a munkatársai véleménye. Ez a magyarok esetében kissé alacsonyabb mértékű, „még úgy is, hogy Magyarországon sokkal többen találkoztak a politikával első ízben a munkahelyükön” – olvasható a tájékoztatóban.

Az amerikaiak majdnem olyan fontosnak tartják a vallási vezetők szavait is, mint a helyi politikusokét és vállalkozókét, Magyarországon az önkormányzati politikusok viszik a prímet ebből a szempontból – derül ki a közleményből. A kutatás adatai szerint főleg a megyeszékhelyeken élő újságolvasók figyelnek arra, mit mondanak a helyi erős emberek.

Az életkor előrehaladtával a magyarok hajlamosak a politikai szakértőknek is jobban hinni: a nyugdíjas korosztály fele számításba veszi a politológusok véleményét, miközben a huszonévesek „alig hajlandók a kardigános politikai szakértőkre véleményformálóként tekinteni” – írták.

Az Egyesült Államokban viszont ők jelentik a harmadik legjelentősebb befolyásolási erőt – mutat rá a Lounge Group kutatása.

A felmérés azt is megállapította, hogy a magyarok mintegy 90 százalékának nem számít a választása során a manapság divatos influenszerek véleménye. Ugyanakkor Amerikában az emberek ötödének fontos, hogy mit gondol egy témáról például Kim Kardashian vagy Oprah Winfrey – közölték.

Az Egyesült Államokban szeptember 5. és 7. között, 2000 ember bevonásával zajló felmérést a Lounge Group megbízásából a Cygnal LLC végezte. A magyar társkutatást 500 fő online megkérdezésével a Századvég Alapítvány végezte október elején, a minta összetétele kor, nem, településtípus alapján reprezentatív – ismertették.

(MTI)


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Összesen 1 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés