Az MNB-nek csak korlátozott fogyasztóvédelmi felügyelete van a Revolut felett

2020. október 28. 14:14
Az Egyesült Királyság távozásával az Európai Unióból a Revolut Ltd. magyar ügyfeleinek szerződései átkerültek az ugyanolyan szolgáltatást nyújtó, továbbra is az EU-n belül működő Revolut Payments UAB-hoz. Ezeknek a társaságoknak az üzleti megbízhatósági, fogyasztóvédelmi felügyeletét a brit és litván pénzügyi felügyeleti hatóság végzi, az MNB-nek csak korlátozott fogyasztóvédelmi jogosítványai vannak – hívta fel a figyelmet szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

A belföldi ügyfeleknek elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó Revolut-csoport több társasággal működik Magyarországon. Közülük a legfontosabb az angliai Revolut Ltd., illetve leányvállalata, a litvániai Revolut Payments UAB. Ezek a székhelyük tagállamában elektronikuspénz-kibocsátói és pénzforgalmi pénzügyi felügyeleti engedéllyel, Magyarországon pedig az MNB-nél határon átnyúló szolgáltatásra vonatkozó regisztrációval és tényleges magyar ügyfélkörrel rendelkeznek.

Az MNB az ügyfelek érdekét, a közjót sértő ügyben elsődlegesen az anyaországbeli felügyeletnél kezdeményezhet lépést, és csak akkor hozhat arányos ideiglenes intézkedést, ha az adott intézmény az ügyfelek kollektív érdekét súlyosan sértve szegné meg a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot tiltó törvényt – hangsúlyozta közleményében a jegybank, hozzátéve, hogy ezek között a keretek között mindig fellépnek, valamint tájékoztatják a nyilvánosságot a felmerülő kockázat vagy jogsértés esetén.

Az MNB felhívta a figyelmet arra is, hogy a Revolut-társaságok ügyfélszámláin lévő pénzekre nem terjed ki az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) védelme. A Revolut Bank UAB-nél elhelyezett betétekre a litván betétbiztosítási rendszer vállal 100 ezer euróig visszafizetési garanciát.

Az elektronikuspénz-kibocsátó és pénzforgalmi intézmények nem tagjai az anyaországuk szerinti betétgarancia rendszernek sem. Az ügyfélpénzek visszafizetése saját szabályszerű működésükön múlik, azt nem harmadik fél biztosítja.

Jogvita esetén egy magyarországi ügyfél – a határon átnyúló fintech céggel kötött szerződésében a kommunikációra meghatározott nyelven – közvetlenül az adott társaságnál jelezheti panaszát. Ha a társaság válasza nem megfelelő, 6 hónapon belül az annak székhelye szerinti angliai vagy litván vitarendezési fórumhoz fordulhat annak nyelvén. A magyarországi ügyfelek igénybe vehetik az európai pénzügyi vitarendezési fórum, a FIN-Net eljárását is, ezt Magyarországon a Pénzügyi Békéltető Testület koordinálja – jelezte a jegybank.

(MTI)


Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés