Környezetbarát megoldásokkal segítik a hazai szervezetek hatékony működését

2020. szeptember 29. 20:38

Írta: Rádi Balázs
A környezettudatos újratervezést kínáló Nueco nonprofit társaság alapítója a válság szükségszerű következményeiről beszélt lapunknak és elmondta, szerinte az emberiség most nagyobb eséllyel ráeszmélhet a takarékosabb életvitel és cégvezetés fontosságára, amely során igyekeznek majd a pazarlást a minimumon tartani, ezáltal pedig a környezetet is kímélik. Úgy véli, hogy a jó megoldások környezetkímélőek, mivel csak a szükséges mennyiségű erőforrást használják fel. Ebben nyújt segítséget a nagycsaládos közgazdász által létrehozott tanácsadó és szemléletformáló vállalkozás. Interjú és cégportré.
A Nueco 2004 óta van jelen a piacon gazdasági tanácsadó társaságként. 2020-ban egy profil tisztítást követően nonprofit céggé váltak és kizárólag a természetvédelemre fókuszálnak. Az erőforrások – mint a munkaerő, tőke, természeti tényezők – hatékonyabb felhasználásában adnak tanácsot cégeknek és állami intézményeknek, így azok kisebb ökológiai lábnyommal végezhetik tevékenységüket, mindeközben kevesebb erőforrást pazarolnak, ezáltal nőhet a profitjuk is. A társaság szerint sok múlik a döntések előkészítésén és a társaságokon belül uralkodó világnézeten – fontos, hogy az intézmény dolgozói értéknek tartsák a teremtett világ védelmét, és a környezettudatos szemlélettel azonosulni tudjanak.

Hangsúlyozza a „zöld fordulat” fontosságát a járvány miatt kialakult új helyzetben. Mit takar a zöld fordulat, és milyen előnyökkel kecsegtet?  

A járvány okozta veszélyhelyzetben jó eséllyel újra kell terveznünk az életünket, de legalábbis nyitottá kell válnunk a változásra. Ennek egyik kulcseleme a munka és a megélhetés, vagyis az egzisztencia.

Akár egy háztartást kell fenntartanunk, akár egy vállalkozást, ugyanúgy fontos megtalálni a jövőbeli működőképesség módját,

de makrogazdasági szinten is égető problémát kell orvosolni. Mielőtt ez a kényszerű, sokaknál húsbavágó kérdés felmerült volna a koronavírus miatt, egyre hangsúlyosabb vita alakult ki a természetvédelem kapcsán, 2019 a klímapárbeszédtől volt hangos Európában és a világban. Ha most egyébként is szükségszerűvé vált a gazdaság különböző szintjeinek az újratervezése, adódik a lehetőség, hogy érdemben jelen legyen a környezetvédelem szempontja is a döntéselőkészítésben. Ez a természetességhez való visszatérés, amit nem lehet tovább halogatni. Nem lehet a környezetünket csak szavakban, hanem tettekben is meg kell becsülnünk.

Mit jelent ez gazdasági szempontból?

A piacon egyre több cég ismeri fel, hogy a működésbe fontos beépíteni a fenntarthatóság szempontjait.

Versenyelőnyhöz csak azok juthatnak, akik meg is valósítják a szervezeti hatékonyság javítását és a környezetünk védelmét szolgáló célokat.

Vannak erre jó példák, a folyamatok áttekintésében és az összefüggések bemutatásában számos lehetőség rejlik, amelyet a fenntarthatóságban gondolkodó vezetők ismernek fel. Vannak azonban olyanok is, akik eddig önhibájukon kívül nem tudtak elég figyelmet fordítani a környezettudatosabb és hatékonyabb működésre, sokszor azért sem, mert nem volt, aki jótanáccsal szolgálhatott volna számukra. Mi ebben változást szeretnénk elérni. Ha például a tanácsadásunk hatására hatékonyabbá válik egy vállalat, akkor a döntéshozó magasabb prémiumot fizethet a munkatársaknak, vagy nem kell kényszerű elbocsájtásokról határoznia, akkor ez bizonyára elég meggyőző érv egy vezető számára és társadalmilag is hasznos.

A hatékonyabb gazdálkodásból következik az egységre vetített bővülés,

így csak egy ésszerű döntésre van szükség a fejlettebb működéshez. Ezt kínáljuk a szervezetek számára. A „hogyan” mindig a konkrét elemzés során határozható meg.

A zöld fordulat tehát ön szerint általánosságban indokolt a szervezetek életében. De vajon ez tényleg szükségszerű is, vagy csupán egy lehetőség, amivel akkor élünk, ha akarunk?

Ha általánosságban nézzük, akkor a helyzet a vírus miatt kényszerű, a környezettudatosan történő újratervezés pedig szükségszerű, és nincs is más racionális válasz. Ezt ugyanis a statisztikai adatok szintén alátámasztják. Jó példa erre, hogy sose látott mértékben csökkent a károsanyag-kibocsátás azon munkavállalók esetében, akik a járványhelyzet miatt, egyfajta kényszerűségből alternatív, például már eddig is létező infokommunikációs megoldásokat kezdtek használni. A gazdaság meghatározó ágazatait szinte teljes egészében vetette vissza a válság, amelynek szintén lehetnek környezetkímélő hatásai. Ezek azonban externáliák, vagyis nem ugyanaz, mint ami fölött döntési lehetőségünk van, tehát

különbséget kell tennünk aközött, hogy mi az, amire hatással lehetünk, és mi az, amire nem.

A kényszerűség és a szükségszerűség helyes megközelítése is erre alapul. Az imént említett infokommunikáció nyújtotta előny pedig csak egy példa a számos alternatív megoldás közül. Így lesz a kényszerből lehetőség.

A kényszer nagy úr, de akarnak is zöldülni a piaci szereplők? 

A környezettudatosság a belső igényesség kiterjedése, és visszahat életminőségünkre. Egyre többen ismerik fel, hogy ennek most végre tényleg eljött az ideje általánosságban is. A jó hír számunkra pedig az, hogy a jelenlegi helyzetet mi magyarok igenis az előnyünkre fordíthatjuk, ha kihasználjuk azt a képességünket, hogy nemzetként a legváratlanabb próbatételeknél is talpra esünk, a nehézségekből pedig tanulunk és épülünk. Követendő nemzetközi példa az az eredmény, mely Donald Trump amerikai elnök első ciklusa alatt született. 2019-ben ugyanis az Egyesült Államokban csökkent országos szinten a legnagyobb mértékben (2,9 százalékkal) az energiával kapcsolatos szén-dioxid-kibocsátás. Ez pedig belső hatékonyságnövelés nélkül csak a volumen rovására lett volna realizálható, a villamosenergia-előállítás környezetkímélőbbé tételének eredményeként azonban az USA ebben is példaértékű teljesítményt ért el az első Trump-kormány idején. Ennek folytatását pedig innen a Kárpát-medencéből nézve is jó volna látni.

A hazai gyakorlat is azt mutatja, hogy nem csupán beszélni kell a környezetvédelemről, hanem tenni kell érte, ezért is lehet az, hogy Magyarország „klímabajnok”.

A hazai vállalati életben azt tapasztaljuk, hogy egyre hangsúlyosabban van jelen a jó gazda szemlélet, amikor nem válik külön a tulajdonosi érdek az emberi és a természeti erőforrások hatékony és méltányos felhasználásától. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lehetne és ne kellene tovább erősíteni a belső hatékonyságot folyamatos innovációval. Amikor elhangzik egy munkahelyen az a mondat, hogy „azért nem változtatunk mert már 5 éve így csináljuk”, szinte száz százalék, hogy változtatni kell.

Biztos még ezután is lesznek olyanok, akik felteszik a kérdést, hogy miért kell egyáltalán a zöld témával foglalkozni, ők ezt nem tartják valódi problémának. Nekik mit üzen?

Azt, hogy most tiszta lappal indulhatunk neki egy kínálkozó lehetőségnek, ez egy vissza nem térő alkalom. A Nueco természetesen nemcsak azoknak üzen, akik fogékonyak a környezeti értékek védelmére, hanem azoknak is, akik hiteles válaszokat szeretnének kapni. Azt kell bemutatni a döntéshozónak, hogy a jelenlegihez képest mennyivel hatékonyabb lehetne a szervezete, ha a tanácsainkat megfogadná. A modell működik, ahogy mondani szoktuk, „a többi már történelem”.

Milyen konkrét programjaik vannak?

Három kiemelt területen kívánunk társadalmi hatást kifejteni. Az ismeretterjesztés, a szemléletformálás és a cselekvésre ösztönzés területén. Ezért 2020-ban útjára indítottuk a Fenntarthatóbb és versenyképesebb Magyarországért munkacímű projektünket. A program abból a gazdasági és erkölcsi alapvetésből indul ki, hogy hazánk érdekelt abban, hogy meglévő adottságait és képességeit hatékonyabban kamatoztassa: védje környezeti értékeit, miközben növeli fenntarthatóságát és erősíti versenyképességét. Ehhez kívánunk hozzájárulni a magunk lehetőségeivel. Ennek része, hogy a jövő vezető döntéshozói számára, vagyis

a ma még tanulmányaikat végző fiataloknak fórumot teremtünk, ahol az üzleti élet fontosabb szereplőivel és állami vezetőkkel a klímabarát megoldásokról tanácskozhatnak.

Nemcsak a kialakult járvány helyzet miatt, hanem a környezetbarát megoldások népszerűsítése érdekében is, online előadásokkal egészítjük ki programjainkat. Az első részt éppen a napokban tettük közzé közösségi oldalunkon:

 

A beszélgetés során azt mondta, „mi magyarok nyertesei lehetünk a kialakult helyzetnek”. Miért? Mit értett ez alatt pontosan?

Mert hiszek benne, hogy ez így is lesz. Kiváló előkép erre a magyar nemzet történelme, hogy mindig képesek voltunk megküzdeni az akadályokkal. Azért is alapítottam meg a Nueco nonprofit társaságot, mert a napi tapasztalatok alapján, nagycsaládosként is felelősségemnek érzem, hogy milyen jövőt hagyunk a gyermekeinknek, unokáinknak és ők miként tekintenek a teremtett világra és saját szabadon meghozott döntéseikre. Ez jelen életünk biztonságának a kérdése is. Még a mi generációnk élvezheti a jó döntések előnyeit, de meg is járhatjuk, ha nem foglalkozunk eléggé a túlfogyasztás és az ésszerűtlen erőforrás-felhasználás kérdésével.

Szeretném jó kezekben tudni mindazt, amit hátrahagyunk.

Ehhez pedig egy helyes dolgot biztosan megtehetünk, hogy jó döntéseket hozunk. Nemcsak a jövőben, de már ma is.

Pálfalvi Milán 39 éves közgazdász, a Nueco alapítója, korábban vállalati és állami vezetők tanácsadója. Nős, nagycsaládos édesapaként a környezettudatos újratervezés híve.

Kedvelje a Makronómot Facebookon!



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés